Gå til innhold

Umulig å tjene seg noen eksta kroner på attføring?


rose23

Anbefalte innlegg

Jeg går på yrkesretta attføring og mottar rundt 10 000 i månden. 5500 av dette er husholdningspenger. Jeg har ganske dyr husleige og klarer meg så vidt med det jeg har. Jeg tenkte da att jeg skulle prøve å få meg en jobb ca. annahver helg for å spe på litt. Men så får jeg høre att jeg bare blir trekt i attføringspengene vist jeg tjener penger utenom. Er det virkelig så teit det systemet? Hvor lite må man tjene for ikke å bli trekt i trygde penger? Hver dag det er utbetaling så forsvinner det meste i regninger så må jeg leve som ei fattiglus resten av månden. Hvorda kan jeg komme meg ut av dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du attføring før 1.1.02? I så fall har du i følge overgangsforskriften mulighet til å arbeide inntil 4 timer pr uke uten fradrag - frem til 31.05.02.

http://www.aetat.no/aadweb/adir/ytelser/sybat/info/overgang.htm

Arbeider du mer enn det vil attføringen bli redusert - men jeg forstår reglene slik at den blir ikke redusert krone mot krone, men prosentvis i forhold til hvor mange timer du arbeider.

PS! Hva med småjobber som barnevakt etc? Eventuelt andre skattefrie småjobber inntil 1000 kr pr arbeidsgiver pr år vil etter det jeg kan forstå ikke være synlig for aetat.

Mvh

http://home.no.net/feline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert

Fikk du attføring før 1.1.02? I så fall har du i følge overgangsforskriften mulighet til å arbeide inntil 4 timer pr uke uten fradrag - frem til 31.05.02.

http://www.aetat.no/aadweb/adir/ytelser/sybat/info/overgang.htm

Arbeider du mer enn det vil attføringen bli redusert - men jeg forstår reglene slik at den blir ikke redusert krone mot krone, men prosentvis i forhold til hvor mange timer du arbeider.

PS! Hva med småjobber som barnevakt etc? Eventuelt andre skattefrie småjobber inntil 1000 kr pr arbeidsgiver pr år vil etter det jeg kan forstå ikke være synlig for aetat.

Mvh

http://home.no.net/feline/

Egentlig blir jeg litt provosert. Hvis du går på attføring så er du jo syk og ikke i stand til å jobbe. Hvordan tenker folk? Selv går jeg på 100 % uføre og vet at jeg kan jobbe litt og tjene litt ekstra men jeg er rett og slett for sliten. Tidligere jobbet jeg 50`% og hadde 50% uføre og falt helt sammen før jeg fikk 100 %. Hvis man er istand til å jobbe kan man jo få gradert trygd. Det hadde jo vært mye mer realt. Jeg har også dårlig råd og kunne tenke meg mer penger altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig blir jeg litt provosert. Hvis du går på attføring så er du jo syk og ikke i stand til å jobbe. Hvordan tenker folk? Selv går jeg på 100 % uføre og vet at jeg kan jobbe litt og tjene litt ekstra men jeg er rett og slett for sliten. Tidligere jobbet jeg 50`% og hadde 50% uføre og falt helt sammen før jeg fikk 100 %. Hvis man er istand til å jobbe kan man jo få gradert trygd. Det hadde jo vært mye mer realt. Jeg har også dårlig råd og kunne tenke meg mer penger altså.

Hvis man er på attføring er man ikke for syk til å jobbe - man er bare ikke istand til å utføre den jobb man har pr dags dato.

Jeg jobber i full stilling for attføringslønnen min på 4500 og synes at hvis jeg har overskudd til å jobbe 4 timer ekstra i mnd. for å tjene litt ekstra, så må jeg få lov til det.

Det er STOR forskjell på å være ufør og å være på attføring - veldig stor forskjell.

Det er du som provoserer......... no inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest provosert

Hvis man er på attføring er man ikke for syk til å jobbe - man er bare ikke istand til å utføre den jobb man har pr dags dato.

Jeg jobber i full stilling for attføringslønnen min på 4500 og synes at hvis jeg har overskudd til å jobbe 4 timer ekstra i mnd. for å tjene litt ekstra, så må jeg få lov til det.

Det er STOR forskjell på å være ufør og å være på attføring - veldig stor forskjell.

Det er du som provoserer......... no inni...

Beklager, men jeg er ganske lei av folk som planlegger å uføretrygde seg for å kunne bl.a jobbe svart, fordi de ikke gidder å jobbe mer for vanlig lønn. Setter oss som ikke klarer å jobbe i et litt dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg er ganske lei av folk som planlegger å uføretrygde seg for å kunne bl.a jobbe svart, fordi de ikke gidder å jobbe mer for vanlig lønn. Setter oss som ikke klarer å jobbe i et litt dårlig lys.

det forstår jeg godt, men jeg ser ikke med det nødvendigheten av å sette oss som er på attføring i en bås.

Og det med å kunne bli uføretrygdet for så å jobbe litt er vel og helt greit.

Det er ikke alltid det har med pengene å gjøre - det er utrolig godt å komme seg ut sosialt. det hjelper også på helsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irene Grøneng

Jo, det er muligheter. Det ser ut som du hadde attf.penger før 1.1.2002, og da skal aetat ta hensyn til at du har rett på et fribeløp. Men bare noen mndr (overgangsreglene). Deretter kan du kun tjene penger utenom attf.pengene som ledd i et godkjent attf.tiltak.

Teit? Hensikten med attf.pengene er å kompensere for tapt inntekt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårstår att noen ble provosert av meg. Men jobbtilbudet jeg fikk var i noe som heter ledsagertjenesten. Jeg skulle få betalt for å ta med meg folk på kino og konserter. Å det hadde jeg fint klart.

Men da de fikk greie på att jeg gikk på attføring så fikk jeg ikke jobben alikevel.

Den forje vanlige jobben jeg hadde ble jeg oppsagt fordi jeg ikke fikk godkjent helseattesten.

Jeg synest ikke det er noe kjekt å gå på attføring i det hele tatt. Men jeg har egentlig ikke noe valg, fordi jeg klarer ikke fullføre en 100% stilling. Attføringen er også den eneste sjangsen jeg har til utdannelse fordi jeg har avbrutt 3 studieår p.g.a sykdomm. Jeg får ikke mere studielån.

Men jeg har virkelig dårlig råd og mye gjeld, og jeg ser ikke noen utvei heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...