Gå til innhold

Spiral kyleena


Celinast

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått innsatt kyleena , og lurte på om dere har noen erfaringer med denne ? Hvordan pleier blødningene å bli etter et par måneder ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er meget individuelt hvordan ulike kvinner reagerer på en hormonspiral som Kyleena. I de første seks måneder blir det en kraftig reduksjon av blødningene, men i stedet kan det bli uregelmessige blødninger. Etter 1 år er 12% uten blødning, etter 3 år 20 % og etter 5 år 23%

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med en gang, den kan tilmed hindre graviditet etter ubeskyttet samleie.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen. Jeg har hatt spiralen min i 4 uker. Skulle kjenne etter den, og satte meg på huk. Det var veldig enkelt å kjenne trådene betyr set at den kan ha sklidd nedover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott. Takk for svar !

det er ikke unormalt at jeg ikke har fått mensen enda ? Etter en måned. Trenger vel ikke være tegn på graviditet det vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Oralcon lenge før innsetting +et par dager etter innsetting(ble ferdig med et brett)Hadde tatt disse til normal tid ukene før innsetting og ikke glemt noen.

Hadde sex etter 1,5 uke etter innsetting. 

Da har det vel ikke noe å si at blødningen har uteblir ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved første uteblitte menstruasjon med hormonspiral, anbefaler jeg at det tas en graviditetstest. Bare for en sikkerhets skyld. Ikke nødvendig siden.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også innser nå at jeg har hatt spiralen i 4 uker men 3 uker siden mensen pga avsluttende p pille brett. Så kanskje jeg må vente en uke før en eventuel test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, vent 2-3 uker hvis du ikke får blødning. Hilsen Mette

 

PS 1 året er det 0,4% risiko for graviditet. Under 5 års bruk er totalt 1,4% blitt gravide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...