Gjest hypokonder Skrevet 28. januar 2002 Del Skrevet 28. januar 2002 Har en type anemi som gir meg lav blodprosent. Har transfusjoner sånn circa hver fjerde uke. Megaloblastic anemi eller noe heter det tror jeg. Jeg merker at hjertet slår veldig fort og har vel det man kaller hjertebank. Når jeg kan gjøre fysiske ting av og til som feks å gå opp endel trapper eller ting som sliter meg ut får jeg ofte smerter i hele brystet samtidig som jeg er andpusten og får høy puls. Dette er vist helt normalt med det jeg har. det jeg lurer på er om dette er farlig. Kan jeg feks ved å prøve å trene gjøre at kroppen tåler mer. slik at jeg orker mer uten å bli svimmel ,brystsmerter etc. har også muskelsmerter i beina spessielt når jeg går noe jeg også tenkte at litt trening kanskje kunne hjelpe mot har du tips? etter transfusjon ligger jeg vel på rundt 7,5 i hb. er 20 år og jente 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42120-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. februar 2002 Del Skrevet 3. februar 2002 Svar til Hypokonder. Med en megaloblastisk anaemi med verdier under 7 tallet er din titulering "hypokonder" av deg selv neppe berettiget. Jeg burde ha litt fler opplysninger om deg for å svare mer inngående, men jeg regner med at du er godt voksen. Når vi blir anaemiske vil vårt hjerte måtte pumpe vesentlig større volum for å dekke kroppens behov for oksygen og næringsstoffer. Det vanlige er at en voksen kropp trenger et pumpevolum på ca. 4,5-5 liter blod pr. minutt (i hvile) for å tilfredsstille behovet. Oksygen-transporten er imidlertid avhengig av at blodet transporterer nok oksygen, og evnen til det avhenger av mengden blodfarvestoff (hemoglobin). Når vi blir anaemiske ned til 7 g/100 ml (som er ca. 50 % av det normale), må hjertet kompensere med å øke pumpevolumet til f.eks. 10 liter pr. minutt (eller mer), og selvsagt øke adskillig mer når vi er i aktivitet. Ta opp med din lege hvorvidt det er betenkelig at du driver trening på et visst nivå. Jeg kan ikke råde deg på grunnlag av de opplysningene jeg har fått. Hvis det ikke er noe som taler for at du har organiske forandringer i ditt hjerte vil trening (etter skikkelig oppvarming) kunne drives, men det er ikke noe merkelig i at du lett blir anpusten når du anstrenger deg med de blodverdiene du har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42120-hjertebank/#findComment-159083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.