Gå til innhold

Forandring i skjeden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har de siste årene lagt mer merke til at det stikker en kul ut av skjeden når jeg speiler meg der. Det har den siste tiden blitt verre, og jeg kan i perioder kjenne et ubehagelig press i underlivet. Antar at dette er fremfall av bakre skjedevegg, utfra hva jeg har lest. Ved "hard mage" er det også et problem. Litt problemer med å holde på urin har jeg også fått. Jeg er 53 år, og regner med at den negative endringen har forbindelse med overgangsalder. Siden det har forandret seg til det verre, er jeg redd for at det bare fortsetter å bli enda verre med årene. Har prøvd å holde på med knipeøvelser helt siden jeg fødte for 30 år siden, men det har nok blitt for lite prioritert de siste årene, og jeg syns det er vanskelig.

Har lest litt om operasjon, og må si at det ikke frister pga. mange ekle ting som kan oppstå i etterkant. Hvor vanlig er det med plager i etterkant av operasjon som strammer opp? Er dette en tilstand som blir verre og verre? I så fall tenker jeg at det kanskje er bedre å gjennomgå en operasjon nå mens jeg er frisk og rask på alle andre måter. Er dette en tilstand som er svært vanlig, sånn at en må være svært plaget for å være kvalifisert til operasjon?

Takknemlig for svar.

Anonymkode: eed32...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det som kommer frem som en ‘kul’ kan være blærefremfall (cystocele), nedsynkning av livmor m. livmorhals eller fremfall av rektum (rektocele). Det vil nok forverre seg med tiden, men en sterke bekkenbunn ved knipeøvelser kan bedre/stabilisere forholdene. Har du mistet menstruasjonene, så kan lokal østrogen kanskje bedre litt. Du kan kjøpe Ovesterin stikkpiller uten resept, Vagifem skjedetabletter må du ha resept for å kjøpe.

Som du selv er inne på, kan en operasjon gi nye plager (urinveislekkasje eller smerter), avhengig av hva som opereres (cystocele eller rektocele). Man vil derfor vurdere behov for operasjon, og i prinsipp vente lengst mulig. Noen typer fremfall kan behandles med en støttering. Operasjonen kan gjøres i lokalbedøvelse og er relativ enkel, så ‘alder er ingen hindring’. Be din fastlege om henvisning til gynekolog for vudering.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Har lest litt om operasjon, og må si at det ikke frister pga. mange ekle ting som kan oppstå i etterkant. Hvor vanlig er det med plager i etterkant av operasjon som strammer opp? Er dette en tilstand som blir verre og verre? I så fall tenker jeg at det kanskje er bedre å gjennomgå en operasjon nå mens jeg er frisk og rask på alle andre måter. Er dette en tilstand som er svært vanlig, sånn at en må være svært plaget for å være kvalifisert til operasjon?

Takknemlig for svar.

Anonymkode: eed32...f87

Jeg er operert for cystocele (blærefremfall) og jeg prøvde alt det Mette Moen her skisserer i forkant og mer til. Ingenting hjalp det minste for meg, jeg tror rett og slett at hele underlivet fikk såpass til juling etter 40 min pressrier under første fødsel at det ikke var mulig.

Jeg ble operert i full narkose og hadde ingen problemer i etterkant. Stressinkontinensen ble aldri relatert til operasjonen og jeg tror nok den var tilstede også før operasjonen, men et tvt-inngrep gjorde den til en saga blott et par år etter. :) Mitt råd er altså å bli henvist til gynekolog så fort som mulig og be om operasjon. :) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...