Gå til innhold

- Vi er på vei mot et amerikanisert helsevesen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg synes det er en skummel utvikling. Når det legges opp til å betale selv sykehusbehandling blir det et klasseskille. Dessuten fristende for staten å la det skli ut og la folk betale mer og mer selv så lenge det er pengemangel, og det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det aller værste aynes jeg er at man er i stor tvil om der ikke finnes rikelig med midler egentlig men at disse kanaliseres slik at næringslivet skal leve og kapitalismens værste ansikte skal fremtre enda tydeligere

Enda værre er at jeg er redd det ligger enda værre ting under Mye settes jo i verk med tvang og hvor mye vet vi om dette Noen foto i VG det siste året har jo vist at noen mennesker" stues" bort kanskje fordi psykiatere ikke ønsker spørsmål  og fordi terrorberedskap legitimerer ting som ellers ikke hadde funnet sted Et bilde av en person langt ned i en kjeller hvor ingen ellers var med lange tidsrom  ga grunn til stor uro synes jegJeg mistenker at det finnes laboratorier hvor mennesker driver med alt annet enn hyggelige ting i forhold til vanlige menneskers etiske sans

Mer enn amerikanske tilstander med andre ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det aller værste aynes jeg er at man er i stor tvil om der ikke finnes rikelig med midler egentlig men at disse kanaliseres slik at næringslivet skal leve og kapitalismens værste ansikte skal fremtre enda tydeligere

 

Sannelig godt midler kanaliseres til næringslivet, slik at arbeidsplasser og skatteinntekter sikres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir nok fremover et dårligere tilbud for de som ikke har råd. Lønner seg nok ikke å ha vært syk hele sitt voksenliv da. Underklassen vil da omfatte mange innvandrere, og mye innen psykiatri (og spesielt rus).

https://www.nrk.no/vestfold/_-vi-er-pa-vei-mot-et-amerikanisert-helsevesen-1.13570211

Anonymkode: 25d15...461

Så lenge vi har et godt og solid offentlig helsevesen i bunn har jeg ikke problemer med at det er mulig å betale ekstra for andre løsninger. Det er imidlertid betenkelig om de private tilbudene suger til seg de beste spesialistene. Jeg tror og håper imidlertid at det faglig sterke forskningsbaserte miljøet på de offentlige sykehusene er attraktivt for store deler av legestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg vil understreke at jeg kritiserer ikke noen får å velge et privat alternativ og dermed kanskje med stor sannsynlighet redde livet eller få et liv som føles verd å leve Tvert om jeg er veldig for at mennesker skal ta opplyste valg og hvis de ikke selv klarer dette bør de pårørende kontaktes mener jeg Har nå inntrykk at det gis veldig forskjellig behandling og at mange selvklare rettigheter er kun på papiret

Noen av oss trenger bare mest mulig sannhet om tingene men har nå inntrykk at man tilogmed setter igang dødsprosesser på gamle med tvang for å frigjøre sykehussenger skjult for alle

Håper flinke gravende journalister prøver å bruke offentlighetsloven når det trengs for å avdekke hva som skjer Tror også det er stor mangel på kompetanse ogmuligheter til å ta medisinutdanning og bli spesialister Store stillinger er også for lite verdsatt på linje med styrerepresentanter osv

Vet egentlig ikke om det er en villet utvikling eller bare resultat i mange års sløvhet?? Ikke mye å le av spesielt om man er syk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er klar over at den dag kommer til oss alle hvor det er full stopp og død men jeg kan ikke akseptere lureri og løgn og en utvikling totalt useriøst 

Jeg føler at vi er mange som er ført bak lyset og lurer på hva som nå vil skje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
22 minutter siden, Maggie55 skrev:

 

Jeg føler at vi er mange som er ført bak lyset og lurer på hva som nå vil skje

 

Ja. Ikke minst blir folk forledet til å tro at verden er på vei mot stupet, samtidig som de fleste store trender går motsatt vei.

Den store trenden i verden er at det blir stadig mindre fattigdom, mindre vold og mer demokrati, men det gidder ikke avisene å skrive om. Det store bildet blir borte i enkelthendelser.

Dette er litt off topic. Det er for all del lov å bekymre seg for velferdsstaten etc. Jeg synes bare svartmalingen og bekymringend går over stokk og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg er veldig enig i det Det bygges stadig broer over ting i dag og mye er bra Samtidig dreier mer og mer seg om penger og har du ikke penger er du absolutt ingenting (som det alltid har vært den sterkestes rett i ytterste konsekvens i kroner og øre)Virker også som mange ønsker en slik utvikling samtidig er vi blitt mange flere mennesker og felles ressurser blir enda mere kritiske

Så det er et tveegget sverd føler jeg

Men alt kan skje😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

men har nå inntrykk at man tilogmed setter igang dødsprosesser på gamle med tvang for å frigjøre sykehussenger skjult for alle

Hvor kommer det inntrykket fra?  Jeg synes vi hører mer om eldre som vil forsikre seg om at de kan få en verdig død uten livsforlengende behandling når det uansett handler om kort tid uten særlig livskvalitet, enn om det motsatte.

Det finnes historier om feil eller dårlig behandling på sykehjem, men det skyldes som regel underbemanning, rot og inkompetanse, ikke "behov" for å ta livet av beboerne for å frigjøre plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell

Og hvor lenge har ikke det offentlige kjøpt tjenester fra det private? Ta for eksempel røntgen , psykologer, øyeleger. 

 

Dessuten har de fleste råd til helseforsikring, finnes selvsagt unntak her. Men den må man selvsagt ha opprettet før det evt skulle skje noe. Vi har en på guttungen, koster 150kr i mnd.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 minutter siden, Andreaswell skrev:

Og hvor lenge har ikke det offentlige kjøpt tjenester fra det private? Ta for eksempel røntgen , psykologer, øyeleger. 

 

Ikke bare det, men klær, kjøretøy, bygninger, mat,  kunst, medisinsk utstyr og alt mulig annet blir kjøpt fra private. Hvis noen har problemer med at noen skattekroner går til private eiere, ja, da har de faktisk veldig mange problemer.

For all del må man sørge for gode innkjøpsprosesser så ingen private får helt urimelig profitt. Det ville vært sløsing med offentlige midler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Ikke bare det, men klær, kjøretøy, bygninger, mat,  kunst, medisinsk utstyr og alt mulig annet blir kjøpt fra private. Hvis noen har problemer med at noen skattekroner går til private eiere, ja, da har de faktisk veldig mange problemer.

For all del må man sørge for gode innkjøpsprosesser så ingen private får helt urimelig profitt. Det ville vært sløsing med offentlige midler. 

Ja, ikke sant. Og der har private aktører, uavhengig om det er sykehus, skole eller barnehage en fordel; de er ikke bundet opp i ofte gamle avtaler som kommunene har forhandlet frem og som svært ofte er meget dyre og dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Xtra said:

Så lenge vi har et godt og solid offentlig helsevesen i bunn har jeg ikke problemer med at det er mulig å betale ekstra for andre løsninger. Det er imidlertid betenkelig om de private tilbudene suger til seg de beste spesialistene. Jeg tror og håper imidlertid at det faglig sterke forskningsbaserte miljøet på de offentlige sykehusene er attraktivt for store deler av legestanden.

Folk blir mindre villig til å betale for offentlig helsevesen om de har planer om å bruke privat. Velferdsstaten bygges uansett ned, pga. eldrebølgen, stor og økende arbeidsledighet og uførhet blant unge, og tapte oljeinntekter.

Anonymkode: 25d15...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutes ago, Andreaswell said:

Og hvor lenge har ikke det offentlige kjøpt tjenester fra det private? Ta for eksempel røntgen , psykologer, øyeleger. 

 

Dessuten har de fleste råd til helseforsikring, finnes selvsagt unntak her. Men den må man selvsagt ha opprettet før det evt skulle skje noe. Vi har en på guttungen, koster 150kr i mnd.

Mange har hatt ulike problemer og sykdom hele livet. Og hvis f.eks. en har syke foreldre kan det slå ut på forsikringspremien. Hvorfor tror du forsikringsbransjen er involvert i genetisk forskning på det å forutsi sykdom?

Anonymkode: 25d15...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange har hatt ulike problemer og sykdom hele livet. Og hvis f.eks. en har syke foreldre kan det slå ut på forsikringspremien. Hvorfor tror du forsikringsbransjen er involvert i genetisk forskning på det å forutsi sykdom?

Anonymkode: 25d15...461

Ja, og de får selvsagt enten avslag eller reservasjon i forsikringen. Men dette gjelder på langt nær de fleste. Det er alltid noen som faller helt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutes ago, Andreaswell said:

Ja, og de får selvsagt enten avslag eller reservasjon i forsikringen. Men dette gjelder på langt nær de fleste. Det er alltid noen som faller helt utenfor.

Er det derfor dette fungerer så bra i USA?

Neida, i USA så har de fleste bare ikke giddet å betale forsikring, selv om de vet de trenger. Sånn er det nok.

Anonymkode: 25d15...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...