Gå til innhold

System- eller hudsykdom?

Anbefalte innlegg

Vi har en venn i Italia. Siden i høst har han hatt meslingaktige utslett som blør, noe som gir skorper. Utslettene klør. Det er ikke puss. Han har ikke feber, har visstnok normale blodprøver. Har går til hudspesialist og får Neoral (ciklosporin) uten å ha blitt bedre. Plagene kalles visst "lichen" eller "liechen". Han følges tydeligvis opp regelmessig, trolig fordi han får ciklosporin. Han har tatt en rekke prøver, blant annet av lever og nyrer. Han lever under psykisk press, er nervøs og sliten. Han behandles trolig som om dette er en hudlidelse, men kan det snarere være en systemsykdom, som gir hudutslett som symptomer? Kan det være at han feilaktig behandles symptomatisk i stedet for at hudlegen leter etter en dypere årsak til plagene, for han blir jo ikke bedre tross behandlingen. Hva kan det være når man gir så drastisk medisin som ciklosporin? Torsdag skal han og kona på nytt til legen. Har dere noen gode spørsmål de kan stille legen, slik at de kommer videre i denne saken? For det må jo være en dypere årsak til disse plagene enn en hudlidelse? Jeg stiller dette spørsmålet til immunologen i håp om at du kan sette hans hudlidelse inn i en større sammenheng.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42190-system-eller-hudsykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lichen

Meg bekjent er Lichen en hudsykdom og ikke en systemsykdom. Cyclosporin er vanlig behandling ved alvorlige hudsykdommer, også ved alvorlige eksemer. Jeg må undersøke litt nøyere før jeg sier noe sikkert om mulige sammenhenger med systemiske sykdommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42190-system-eller-hudsykdom/#findComment-158430
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Hei igjen

Jeg har oppdatert meg på Lichen ruber planus som det heter (har ikke noe norsk navn). Det er en relativt sjelden hudsykdom uten i alle fall så vidt man vet, systemeffekter. Plagene vedvarer en kortere eller lengre periode og kan så rett og slett forsvinne for aldri å komme tilbake. Men utslettet kan komme tilbake og fortsette å komme igjen over lengre tid.

Vanlig behandling har i alle fall vært kortisonkremer, men det kan godt tenkes at cyclosporin nå brukes mer. Det er jo et meget potent immunsuppresivum som også brukes ved de vanskeligste eksemene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42190-system-eller-hudsykdom/#findComment-158795
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...