Gå til innhold

Respektløst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje
11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hvorfor er FB og andre sosiale medier mer upersonlig enn en sms eller mail?:huh:

Min personlige rangering når det gjelder private arrangementer (bursdager, sommeravslutning, besøk etc):

  1. Telefonsamtale
  2. SMS
  3. FB-melding (messenger)
  4. Mail
  5. FB-invitasjon til FB-arrangement
  6. Åpen invitasjon som noen skriver på sin egen side (kan ikke huske at jeg har opplevd det)

Jeg mener det er høflig og forventet å svare på 1-4. Det kan være jeg lar være å svare på noen mailer, der en bare skal si i fra hvis en kommer, og der ikkesvar betyr at en ikke kommer. På 5, så trykker jeg som regel "kommer ikke", eller "avslå", men det hender jeg glemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
40 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hvorfor er FB og andre sosiale medier mer upersonlig enn en sms eller mail?:huh:

Hei!

Fordi mange oppretter en FB eller twitter konto, fordi de må, dvs de må av og til, ha det for å gjøre noe/komme inn på noe.

Mail og et mobil nr er vår mer personlige kontakt med våre venner og familie, det er personlig, i hvert fall om det er privat mail. Har man noens jobb mail, er det også personlig og forpliktende, og er man på ferie, legger man inn automat svar, dvs tidsrommet man ikke svarer på jobb mail. Det er forskjellen på et privat mobil nr og mail, og FB, Twitter, Instagram, Snapshat, eller lignende, mere delingsarenaer, snarere enn personlige postkasser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forsto jeg ikke. Selv leser jeg sjeldent mailer, kommuniserer nesten bare via facebook og SMS. Hvorfor skal mail være mer forpliktende? Jeg ville skammet meg om jeg overså en mail sånn, men får nesten aldri slike invitasjoner der heller.

Anonymkode: c21b4...9b3

Mail sjekker en da mange ganger om dagen!

Anonymkode: c6654...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Andreaswell skrev:

Hvorfor er FB og andre sosiale medier mer upersonlig enn en sms eller mail?:huh:

Fordi det er mer direkte og mer privat.

Anonymkode: c6654...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er mer direkte og mer privat.

Anonymkode: c6654...573

Hvordan er en sms mer direkte enn en privat melding gjennom facebook? Min generasjon bruker jo å ringe hverandre gjennom facebook messenger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Fordi mange oppretter en FB eller twitter konto, fordi de må, dvs de må av og til, ha det for å gjøre noe/komme inn på noe.

Mail og et mobil nr er vår mer personlige kontakt med våre venner og familie, det er personlig, i hvert fall om det er privat mail. Har man noens jobb mail, er det også personlig og forpliktende, og er man på ferie, legger man inn automat svar, dvs tidsrommet man ikke svarer på jobb mail. Det er forskjellen på et privat mobil nr og mail, og FB, Twitter, Instagram, Snapshat, eller lignende, mere delingsarenaer, snarere enn personlige postkasser!

Ser fortsatt ikke argumentet ditt, men okey :P FB Messenger er privat. Twitter, Instagram osv ikke fullt så privat. Som jeg skrev til anonym over, vi ringer hverandre og tekster gjennom FB messenger. Ser ikke forskjellen på det og en sms. FB Messenger er jo nettopp en personlig postkasse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Ja. FB Messenger er like privat som SMS eller mail. De tre går ut på ett. Men alt skriftlig er mindre påtrengende enn å bli kontaktet direkte eller på telefon.

Men hvis poenget er å få folk til å være vertinne for sånne parties, kan en ikke bare legge det ut på sin egen FB-vegg, og så oppfordre folk som er interessert til å melde seg? Det blir kanskje færre enn om du pusher dem direkte, men da gjør de det i det minste frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Andreaswell skrev:

Hvordan er en sms mer direkte enn en privat melding gjennom facebook? Min generasjon bruker jo å ringe hverandre gjennom facebook messenger også. 

Big Brother følger med. Telefon er forhåpentligvis privat.

Anonymkode: d8d5b...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. FB Messenger er like privat som SMS eller mail. De tre går ut på ett. Men alt skriftlig er mindre påtrengende enn å bli kontaktet direkte eller på telefon.

Hvis du tror FB er like privat er du rimelig naiv.

Anonymkode: d8d5b...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror FB er like privat er du rimelig naiv.

Anonymkode: d8d5b...24f

Høh? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Big Brother følger med. Telefon er forhåpentligvis privat.

Anonymkode: d8d5b...24f

:ph34r:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror FB er like privat er du rimelig naiv.

Anonymkode: d8d5b...24f

Så du mener sms er mer privat enn FB messenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

:ph34r:

Så du mener sms er mer privat enn FB messenger?

Selvsagt kan vi jo tro at noen overvåker meldingene våre på FB messenger, men det går sikkert an å avlytte telefonen eller hacke SMSen eller hva som helst. Eller snike rundt huset og glo inn vinduet, eller eventuelt sette opp lytteutstyr. Alt er jo mulig hvis noen som har kunnskap og utstyr til sånt virkelig gidder. Men privat i den settingen vi diskuterte her handlet (i alle fall for min del) om hva som virker påtrengende og frekt, ikke om spionasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Selvsagt kan vi jo tro at noen overvåker meldingene våre på FB messenger, men det går sikkert an å avlytte telefonen eller hacke SMSen eller hva som helst. Eller snike rundt huset og glo inn vinduet, eller eventuelt sette opp lytteutstyr. Alt er jo mulig hvis noen som har kunnskap og utstyr til sånt virkelig gidder. Men privat i den settingen vi diskuterte her handlet (i alle fall for min del) om hva som virker påtrengende og frekt, ikke om spionasje.

Jepp, var det jeg også tenkte helt til jeg leste den siste kommentaren fra anonym :D

Det er strenge lover og regler for de som driver sosiale medier. Det er ikke slik at Facebooks ansatte kan gå inn å lese private meldinger. Når vi først var inne på det :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
41 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jepp, var det jeg også tenkte helt til jeg leste den siste kommentaren fra anonym :D

Det er strenge lover og regler for de som driver sosiale medier. Det er ikke slik at Facebooks ansatte kan gå inn å lese private meldinger. Når vi først var inne på det :huh:

 

Nettopp. Og ikke kan jeg forstå at de hadde hatt interesse av å lese mine meldinger uansett, så null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.7.2017 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Jeg er ikke så glad i slike homeparties, tar alt for mye tid og strev og jeg liker ikke så godt slike produkter. Er enig i at man burde kunne si nei på en ok måte men ofte vil man ikke såre vedkommende. Om du gang på gang møter nei eller ikke får svar kunne du kanskje funnet deg noe annet å pusle med som ikke krever så mye involvering av andre. Evt vurdert å ha en facebookside for det produktet du selger/hjemmeside/ i det hele tatt tenkt digital markedsføring dersom det er lovlig fra leverandørens side.

Anonymkode: 4d313...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 7/6/2017 den 14.05, påskelilje skrev:

Min personlige rangering når det gjelder private arrangementer (bursdager, sommeravslutning, besøk etc):

  1. Telefonsamtale
  2. SMS
  3. FB-melding (messenger)
  4. Mail
  5. FB-invitasjon til FB-arrangement
  6. Åpen invitasjon som noen skriver på sin egen side (kan ikke huske at jeg har opplevd det)

Jeg mener det er høflig og forventet å svare på 1-4. Det kan være jeg lar være å svare på noen mailer, der en bare skal si i fra hvis en kommer, og der ikkesvar betyr at en ikke kommer. På 5, så trykker jeg som regel "kommer ikke", eller "avslå", men det hender jeg glemmer det.

Hei!

Takk for rangeringen.

For meg kommer kun sms, mail og telefonsamtale som noe jeg føler meg forpliktet til å svare på.

Jeg har jo FB og Twitter, men er innom kun få ganger pr år.

Slik er det jo med mange jeg kjenner, de bruker lite FB, kun når de har godt med tid og nærmest kjeder seg.

sms går jo til våre mobiler, og mail må vi jo ha, da det meste er elekstronisk nå, også offentlige brev via digipost.

Mener du virkelig at FB er noe forpliktende å svare på?

Evt må jeg slette min FB igjen, for jeg har rett og slett ikke tid til å være på FB hver dag, ei heller ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Nei, ingenting er vel forpliktende i seg selv. Jeg tar ikke alle telefoner og svarer ikke på alle henvendelser på mail, SMS eller FB-Messenger. Alt som er reklame/salg/markedsundersøkelser bare ignorerer jeg. Takk og pris for app på telefonen som gjør at jeg ser hvem som ringer.

Men hvis det er fra noen jeg kjenner, så svarer jeg jo. Også på Facebook, men ingen har strengt tatt plikt til å sjekke verken FB, mailen eller telefonen sin hver dag. Og det blir jo huket av som lest på FB-Messenger hvis du har Facebook stående åpen på PCen, og det har jeg sånn ca. alltid, selv om jeg ikke er hjemme.

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 5.7.2017 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med homeparty av varer fordi jeg sliter med å få jobb. Jeg er ikke den som maser, men sender gjerne meldinger for å høre om facebokkvenner kan har party mot en flott gave. Jeg har opplevd noen ganger at folk ikke svarer, heller ikke etter andre gangen jeg spør de. Jeg synes dette er sårende og litt respektløst av folk man kjenner. Er det greit at venner ikke gir noe svar om man stiller et lite spørsmål?

Anonymkode: c21b4...9b3

Jeg synes heller ikke det er noe problem at du inviterer folk, men det er i alle fall helt greit å si nei til sånt. Egentlig greit å ikke svare også, for de som ikke klarer å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 7/7/2017 den 15.44, Madelenemie skrev:

Hei!

Takk for rangeringen.

For meg kommer kun sms, mail og telefonsamtale som noe jeg føler meg forpliktet til å svare på.

Jeg har jo FB og Twitter, men er innom kun få ganger pr år.

Slik er det jo med mange jeg kjenner, de bruker lite FB, kun når de har godt med tid og nærmest kjeder seg.

sms går jo til våre mobiler, og mail må vi jo ha, da det meste er elekstronisk nå, også offentlige brev via digipost.

Mener du virkelig at FB er noe forpliktende å svare på?

Evt må jeg slette min FB igjen, for jeg har rett og slett ikke tid til å være på FB hver dag, ei heller ukentlig.

Personlige meldinger på fb (meesenger) synes jeg en skal svare på ja. Når det er sagt, så vet jeg at noen av mine fb-venner er veldig sjelden aktive på fb, og fra dem forventer jeg ikke svar. Dersom jeg ønsker svar fra dem, kontakter jeg dem på annen måte. Så jeg synes ikke du skal stresse med å sjekke fb for å se om noen har spurt deg om noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...