Gå til innhold

Er det noen som har fått diagnoser dere ikke kjenner dere igjen i?


Gjest Kanuttius

Anbefalte innlegg

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Huff, jeg tror kanskje det kan være samme måten som her. Vet ikke hvilken diagnose du fikk tentativt men det er skummelt og trist når det blir slik. Så skal man kjempe med psyken og det er vanskelig nok, en riktig diagnose kan være til hjelp for å forstå seg selv og finne veien til ett bedre liv. Men her skal man attpåtil kjempe med feil...blir som å ha en hjertesykdom mens legene roper kreft...

Hva tror du?

Tror alle samtidig innlagte hadde samme diagnose.

Hadde med han å gjøre i bare et par uker under en innleggelse, så det var ikke så lenge jeg hadde den diagnosen da.  Ille nok. Tenk å ha den kronisk. Man blir virkelig møtt annerledes.

Funderer ennå på hva som egentlig skjedde i kommunikasjonen mellom den legen og meg. Noen ganger lurer jeg seriøst på om han ikke var helt god selv. 

Opplevde at han tok mine utsagn utav konteksten og fikk de til å passe i diagnosen. Når jeg sden hadde sørsmål til påstander i epikrisen,  mente han at jeg dissekerte.  Han kunne uansett ikke svare på noe, annet enn at "det er en helhetsvurdering". Og han sa at om jeg fikk mann og barn, kunne det være han tok feil. Han vet nok ikke at jeg er så heldig.

Han forandra orda mine, bare litt, men så det fikk en litt annen mening. Sa jeg "bedre", hørte han "helt frisk". Syk/frisk = sort/hvitt . Han hadde noe provoserende og arrigant ved seg. Som han provoserte meg til reaksjoner han kunne kalle primitive. 

Blir fremdeles litt opprørt når jeg tenker på det. Skulle så gjerne visst hva dom skjedde.

Hvordan opplevde du kontakten/kommunikasjonen med den som satte diagnosen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
54 minutter siden, Villanda skrev:

Hva tror du?

Tror alle samtidig innlagte hadde samme diagnose.

Hadde med han å gjøre i bare et par uker under en innleggelse, så det var ikke så lenge jeg hadde den diagnosen da.  Ille nok. Tenk å ha den kronisk. Man blir virkelig møtt annerledes.

Funderer ennå på hva som egentlig skjedde i kommunikasjonen mellom den legen og meg. Noen ganger lurer jeg seriøst på om han ikke var helt god selv. 

Opplevde at han tok mine utsagn utav konteksten og fikk de til å passe i diagnosen. Når jeg sden hadde sørsmål til påstander i epikrisen,  mente han at jeg dissekerte.  Han kunne uansett ikke svare på noe, annet enn at "det er en helhetsvurdering". Og han sa at om jeg fikk mann og barn, kunne det være han tok feil. Han vet nok ikke at jeg er så heldig.

Han forandra orda mine, bare litt, men så det fikk en litt annen mening. Sa jeg "bedre", hørte han "helt frisk". Syk/frisk = sort/hvitt . Han hadde noe provoserende og arrigant ved seg. Som han provoserte meg til reaksjoner han kunne kalle primitive. 

Blir fremdeles litt opprørt når jeg tenker på det. Skulle så gjerne visst hva dom skjedde.

Hvordan opplevde du kontakten/kommunikasjonen med den som satte diagnosen? 

Fikk du samme som meg😨  

Ja hva skjer når det blir slik. Det tror jeg aldri jeg blir klok på. Bare det å få en diagnose satt uten å bli informert om det og samtidig få en  god forklaring på hvorfor den blir satt synes jeg er utrolig. Jeg trodde jeg ble forstått men nå vet jeg ikke, går til samme behandler ennå og kommer nok ikke til noen ny på lenge iom jeg fikk avslag på dps. Er avhengig av behandling uansett pga aap men kanskje jeg kan slippe når nav synes jeg skal ut i arbeidspraksis. Har fått signaler om at jeg skal få prøve meg gradvis i jobb. Uansett, av diagnoser synes jeg det er rart jeg ikke også fikk en angstdiagnose iom angsten tok over livet mitt fullstendig. Har det fortsatt men er bedre men hadde opptil 4 anfall til dagen i flere år. 

Mye man ikke skal forstå med dette og samme hva jeg sier eller gjør så vil man kunne vrenge  diagnosen til å passe uansett. Blir en kamp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
1 time siden, s e b r a skrev:

Ja, den er ikke god å ha i papirene sine. Ved flere institusjoner har jeg opplyst om aktuelle psykotiske symptomer og fått som svar "det tror vi ikke noe på".. DET er ille. Nå er jeg heldigvis inne i et bra program hvor jeg blir tatt på alvor. 

 

Jeg skal holde deg oppdatert ift Pasientombudet. Tviler nok på at det skjer noe utover MULIGENS en beklagelse fra sykehuset.

Det er ille. Det virker å være en selvfølge at man ved begynnende psykosesymptomer ikke selv kan klare å se at tankene og det man opplever er feil. Jeg vet jo veldig godt at mine opplevelser for noen år siden var helt på bærtur, problem var jo at kroppen reagerte på ideene selv om fornuften kjempet imot. 

Men, det er iallefall godt du får god hjelp nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv fått narsissist diagnosen tentativt. Den er forøvrig ikke "fjernet" enda. Kjenner det er ganske fælt, spesielt med tanke på at jeg bare var et barn da jeg ble vurdert med dette

Anonymkode: d5ff1...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv fått narsissist diagnosen tentativt. Den er forøvrig ikke "fjernet" enda. Kjenner det er ganske fælt, spesielt med tanke på at jeg bare var et barn da jeg ble vurdert med dette

Anonymkode: d5ff1...fdc

Som barn? Så tidlig? Vil du dele litt om hvorfor du fikk den og hvordan du opplever å leve med Den? Har du fått til noe behandling som hjalp og....jeg lurer på masse. Send meg gjerne en pm hvis ikke du vil skrive det her. Jeg pålegger meg full taushetsplikt 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse som barn. Knakk helt sammen da jeg fant ut av det 10 år senere. Blitt vurdert til å være det motsatte av antisosial av alle andre!

Anonymkode: 2baa9...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde schizofreni diagnose i et par år før jeg tilfeldigvis fikk vite det. Unnlater dem å informere om diagnose til diabetikere og kreftsyke også???? 

Anonymkode: 5922f...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

jeh fikk hypokondreri lidelse nå i vår, noe jeg ikke kjenner meg igjenn i, fordi jer tror ikke at jeg feiler noe, jeg er bare spørrende/nyskjerrig på tong som kropoen min gjør, som rykknimger og synkoper og spør da legen om ting jeg lurer på. jeg er redd for å få kreft, men det er ikke hypokonderi, for jeg hadde en kreftfyllt barndom med pappa som fikk lymfekreft og døde på haukeland sykehus mens jeg satt å hørte på terminalfase pustingem hans mend mamma sa når han pauset pustingen "nå dør han, nå dør han". jeg var da 8 år, og spesial læreren min fikk brystkreft og døde, og bestefar fikk lungekreft og døde og bestemor fikk nyreproblrmer og hjertesvikt og døde. og jeg er redd for arvelig lymfekreft og hjertesvikt.

 

men de i psykiatrien trodde jeg gikk rundt å trodde at jeg hadde alt mulig/var redd for å ha allt mulig, men det gjør jeg jo ikke. jeg er bare nyskjerrig på kroppslige femomenr og derfor spør jeg/snakker om det (spesiell interesse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Takk blomsterflue. Du er nysgjerrig og vil vite, at de da sier du er hypokonder høres veldig feil ut. Jeg jobbet på sykehus for mange år siden og det var det en hypokonder som hadde en spesiell avtale. Hun trodde virkelig at hun var døden bør  hver gang og fikk fast behandling hos en lege. Hun var ikke nysgjerrig, hun visste at hun var syk. Det er jo en forskjell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg tenkte å oppdatere litt. Ny diagnose uspesifisert personlighetsforstyrrelse. Behandleren gikk jeg til kun en gang etter og da ba jeg om å bli henvist dps. Det ble en tøff time. 

Jeg var alt for avhengig av min mann.

jeg måtte ALDRI jobbe med mennesker

jo takk, skriv det i journalen du. 

Så skulle han skrive en henvisning senere i uka. 

Jeg ventet og ventet men hørte ingenting fra dps. Så jeg ringte og etterlyste men de hadde ikke fått noen henvisning fra den psykologen. Så da dro jeg til fastlegen. Hun hadde fått brev fra psykologen og der sto det at han IKKE ville henvise meg til dps fordi jeg hadde uteblitt fra mange terapitimer. Ja, jeg var syk og meldte avbud, en gang bommet jeg på dagen jeg trodde det var en onsdag men det var tirsdag. En gang skjedde det noe med mitt barn så jeg måtte avlyse. Tre ganger avlyste jeg og oppga årsak hver gang. Jeg unnlot ikke å komme. Han sendte aldri ny time, jeg måtte mase for å få ny time. Er det unnvikelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk en pf diagnose for mangfoldige år siden -personlighetsforstyrrelse INA (ikke nærmere angitt). Jeg var for det første alvorlig deprimert da den ble satt (noe som gjør en "midlertidig personlighetsforstyrret"). Ikke ble jeg systematisk utredet heller. Senere reagerte en psykolog på diagnosen, og utredet meg seriøst. Masse skjemaer og målrettede samtaler. Den ble slettet. Jeg har og fått diagnosen "Blandet utviklingsforstyrrelse - nonverbale lærevansker." Også den på nokså sviktende grunnlag. Den som sendte meg til nevropsyk. utredning kunne ikke gjøre helt rede på hvorfor, men det var vel for å ha gjort en mest mulig grundig jobb. Men jeg mener grunnlaget var svært uklart, for jeg er temmelig verbal av meg som synshemmet. Dette tror jeg ikke alle spesialister skjønner (de blir jo nerder som ofte ikke ser utover faget sitt). Han som utredet meg hadde spurt sine mer erfarne veileder, som hadde ristet på hodet og sagt at det ikke hadde noe å si. Først var diagnosen "lett diffus ervervet hjerneskade," men en var jeg i alle fall uenig i  siden jeg hadde hatt flere av de symptomene jeg viste siden jeg var barn/ungdom. Før jeg gjorde dumme ting som å drikke for mye, og pådra meg et par solide hjernerystelser. Skal gå med på noe eksekutivvansker, men jeg synes det er tvilsomt hvor de setter grensa mellom hva som er sykt og hva som bare er personlige svakheter. Resultatet av testen ble jo et KJEMPEgap mellom verbal og ikke verbal fungering... Jeg velger ikke å henge meg så mye opp i det. Jeg er den jeg alltid har vært og er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ja, jeg fikk en pf diagnose for mangfoldige år siden -personlighetsforstyrrelse INA (ikke nærmere angitt). Jeg var for det første alvorlig deprimert da den ble satt (noe som gjør en "midlertidig personlighetsforstyrret"). Ikke ble jeg systematisk utredet heller. Senere reagerte en psykolog på diagnosen, og utredet meg seriøst. Masse skjemaer og målrettede samtaler. Den ble slettet. Jeg har og fått diagnosen "Blandet utviklingsforstyrrelse - nonverbale lærevansker." Også den på nokså sviktende grunnlag. Den som sendte meg til nevropsyk. utredning kunne ikke gjøre helt rede på hvorfor, men det var vel for å ha gjort en mest mulig grundig jobb. Men jeg mener grunnlaget var svært uklart, for jeg er temmelig verbal av meg som synshemmet. Dette tror jeg ikke alle spesialister skjønner (de blir jo nerder som ofte ikke ser utover faget sitt). Han som utredet meg hadde spurt sine mer erfarne veileder, som hadde ristet på hodet og sagt at det ikke hadde noe å si. Først var diagnosen "lett diffus ervervet hjerneskade," men en var jeg i alle fall uenig i  siden jeg hadde hatt flere av de symptomene jeg viste siden jeg var barn/ungdom. Før jeg gjorde dumme ting som å drikke for mye, og pådra meg et par solide hjernerystelser. Skal gå med på noe eksekutivvansker, men jeg synes det er tvilsomt hvor de setter grensa mellom hva som er sykt og hva som bare er personlige svakheter. Resultatet av testen ble jo et KJEMPEgap mellom verbal og ikke verbal fungering... Jeg velger ikke å henge meg så mye opp i det. Jeg er den jeg alltid har vært og er. 

Takk. Jeg søkte om ny psykolog med tanke på måten diagnosen ble satt på. Godt å høre at jeg ikke er alene om å reagere på det men samtidig,-det er jo ikke bra at vi har opplevd dette. Jeg ser forbi det i dag. Jeg anser meg selv som en som lider av stress, sykelig stress, og forsøker å leve deretter. Samfunnet stiller sine krav. Vi skal jobbe mest mulig og helst mere enn det. Alt skal være på stell osv. Heldigvis har jeg hatt veldig flinke saksbehandlere på nav. To damer som sier at opplevelsen også satte sine spor hos dem. Den ene er fortsatt min saksbehandler og er helt unik. Jeg kjenner jeg har lyst til å bytte lege, måten jeg blir møtt på er anderledes nå enn før dette skjedde. Venter og venter men det er få om ingen leger å velge i og jeg trenger en flink en slik det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er leit at mange opplever å få diagnoser som oppleves feil eller satt på dårlig grunnlag. Noen er litt raske synes jeg. Da jeg fikk bipolardiagnosen min, fortalte psykologen min meg at det slett ikke er så uvanlig at folk som har fått slike pf diagnoser egentlig har bipolar. Det satte ting i et nytt lys for meg. Den nevro-utredningen velger jeg med å ta med en klype salt. I alle fall delvis. 

Kjedelig dette med fastleger og, for det er ikke lett å komme til hos de som virkelig dyktige. Eneste man kan gjøre er vel egentlig å bruke varslingstjenesten på legelisten.no. Da får man SMS-varsel når legen man har satt seg på har >20 ledige plasser. Men man må være rask til å sette seg opp, for ledige plasser går fort unna hos de mest populære legene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just det. Jeg ble henvist til psykolog pga mistanke om bipolar, legen mente jeg var manisk når jeg kom til en konsultasjon. Det er mye med den diagnosen som stemmer, like mye som med den diagnosen jeg fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...