Gå til innhold

Noen som vet dette? skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tjener 37600 før skatt og har hatt et tabelltrekk  på 9800.

For noen måneder siden, startet jeg et enkeltmannsforetak som jeg vil tjene ca. 60000 på i året. Forsto det slik at dette må jeg betale forskuddsskatt på, 36 %, jeg betaler også 36 % skatt av biinntekter. 

Søkte derfor om forskudsskatt og regnet med å få fire regninger på dette i året. 

Nå har jeg fått utbetalt min vanlige lønn og her har det nå blitt trukket 36 % av skatt av denne...altså 4000 mer enn jeg vanligvis blir trukket. Dette kan jo ikke stemme?

Jeg får utbetalt rundt 4000 i måneden fra enkeltmannsforetaket og så skal jeg betale 4000 mer i skatt av min vanlige lønn? Ble helt stresset nå og skatteetaten er det jo umulig å komme gjennom til... Noen som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 18a01...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 37600 før skatt og har hatt et tabelltrekk  på 9800.

For noen måneder siden, startet jeg et enkeltmannsforetak som jeg vil tjene ca. 60000 på i året. Forsto det slik at dette må jeg betale forskuddsskatt på, 36 %, jeg betaler også 36 % skatt av biinntekter. 

Søkte derfor om forskudsskatt og regnet med å få fire regninger på dette i året. 

Nå har jeg fått utbetalt min vanlige lønn og her har det nå blitt trukket 36 % av skatt av denne...altså 4000 mer enn jeg vanligvis blir trukket. Dette kan jo ikke stemme?

Jeg får utbetalt rundt 4000 i måneden fra enkeltmannsforetaket og så skal jeg betale 4000 mer i skatt av min vanlige lønn? Ble helt stresset nå og skatteetaten er det jo umulig å komme gjennom til... Noen som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 18a01...e47

Logg inn på Skatteetaten.no og sjekk at tallene som ligger inne er riktige.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/

Anonymkode: e1055...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener 37600 før skatt og har hatt et tabelltrekk  på 9800.

For noen måneder siden, startet jeg et enkeltmannsforetak som jeg vil tjene ca. 60000 på i året. Forsto det slik at dette må jeg betale forskuddsskatt på, 36 %, jeg betaler også 36 % skatt av biinntekter. 

Søkte derfor om forskudsskatt og regnet med å få fire regninger på dette i året. 

Nå har jeg fått utbetalt min vanlige lønn og her har det nå blitt trukket 36 % av skatt av denne...altså 4000 mer enn jeg vanligvis blir trukket. Dette kan jo ikke stemme?

Jeg får utbetalt rundt 4000 i måneden fra enkeltmannsforetaket og så skal jeg betale 4000 mer i skatt av min vanlige lønn? Ble helt stresset nå og skatteetaten er det jo umulig å komme gjennom til... Noen som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 18a01...e47

Du skal betale marginalskatt for din inntekt på inntekter fra et ENK. Skattefradrag i inntekten din, så som minstefradrag, gjelder ikke for et ENK. Der har selskapet egne fradrag.

36% skatt er korrekt. Om inntekten din samlet blir så høy at du havner på neste klasse for trinnskatt/toppskatt, er korrekt skatt 44%.

Merk at dette er av selskapets overskudd, ikke omsetning.

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du skal betale marginalskatt for din inntekt på inntekter fra et ENK. Skattefradrag i inntekten din, så som minstefradrag, gjelder ikke for et ENK. Der har selskapet egne fradrag.

36% skatt er korrekt. Om inntekten din samlet blir så høy at du havner på neste klasse for trinnskatt/toppskatt, er korrekt skatt 44%.

Merk at dette er av selskapets overskudd, ikke omsetning.

Lykke til! :) 

Hei og takk for svar. Spør litt mer jeg...Det vil jo ikke lønne seg for meg dette her da.? Jeg trodde ikke dette ville berøre min "vanlige lønn", men nå må jeg skatte 4000,- mer av lønnen min per mnd. I tillegg vil jeg få to giroer frem til jul på 8000,- hver som er forskuddskatt. 

Da har jeg tjent rundt. 60.000 på enkeltmannsforetaket dette året og har betalt 40.000 i skatt av de pengene. Kan det virkelig stemme?

Jeg tjener rundt 4000 i måneden på enkeltmannsforetaket, det er valgfritt hvor mye jeg jobber, og klarer å jobbe. Nå MÅ jeg jo jobbe så jeg tjener 4000 i måneden bare for å komme opp i det som før var min vanlige lønn. 

 

Anonymkode: 18a01...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar. Spør litt mer jeg...Det vil jo ikke lønne seg for meg dette her da.? Jeg trodde ikke dette ville berøre min "vanlige lønn", men nå må jeg skatte 4000,- mer av lønnen min per mnd. I tillegg vil jeg få to giroer frem til jul på 8000,- hver som er forskuddskatt. 

Da har jeg tjent rundt. 60.000 på enkeltmannsforetaket dette året og har betalt 40.000 i skatt av de pengene. Kan det virkelig stemme?

Jeg tjener rundt 4000 i måneden på enkeltmannsforetaket, det er valgfritt hvor mye jeg jobber, og klarer å jobbe. Nå MÅ jeg jo jobbe så jeg tjener 4000 i måneden bare for å komme opp i det som før var min vanlige lønn. 

 

Anonymkode: 18a01...e47

Nei, det blir dobbelt skattetrekk. Da får du mye igjen på skatten.

Enkelt: Du skal trekke den skatt du gjorde før selskapet, av lønnen din. Dernest skal du skatte 36 prosent av inntektene fra ENK'et ditt. Dette skal innbetales som forskuddsskatt. Lønnen din er upåvirket.

mvh isw/siv.øk

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det blir dobbelt skattetrekk. Da får du mye igjen på skatten.

Enkelt: Du skal trekke den skatt du gjorde før selskapet, av lønnen din. Dernest skal du skatte 36 prosent av inntektene fra ENK'et ditt.

Blir det ikke bortimot 38% (24 + 2,41 + 11,4%)?

Anonymkode: e1055...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det ikke bortimot 38% (24 + 2,41 + 11,4%)?

Anonymkode: e1055...138

Ja, sant det. Trygdeavgiften for næringsdrivende er økt. Men 36% bør normalt sett ikke være så galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, det blir dobbelt skattetrekk. Da får du mye igjen på skatten.

Enkelt: Du skal trekke den skatt du gjorde før selskapet, av lønnen din. Dernest skal du skatte 36 prosent av inntektene fra ENK'et ditt. Dette skal innbetales som forskuddsskatt. Lønnen din er upåvirket.

mvh isw/siv.øk

Det var det jeg trodde. Men skjønner du da hvorfor jeg har blitt trukket 36 % av lønnen min? er jo kjipt å vente til neste år med å få tilbakebetalt. Får se om jeg komme igjennom til skatteetaten i morgen :/

Anonymkode: 18a01...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde. Men skjønner du da hvorfor jeg har blitt trukket 36 % av lønnen min? er jo kjipt å vente til neste år med å få tilbakebetalt. Får se om jeg komme igjennom til skatteetaten i morgen :/

Anonymkode: 18a01...e47

Det er uproblematisk. Du søker bare om nytt skattekort og opplyser hva du har betalt i skatt til nå. Da får du lavere trekk resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er uproblematisk. Du søker bare om nytt skattekort og opplyser hva du har betalt i skatt til nå. Da får du lavere trekk resten av året.

Får prøve det. Takk! 

Anonymkode: 18a01...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
AnonymBruker

Är det sant att ni endast behöver betala 36% av det ni får in i enkeltmannsforetagNorge? Jag har ett enkeltmannsforetak i Sverige och jag lägger undan 45% av allt jag får in till företaget för att betala skatt och egenavgifter. Man har ju hört att skatten är högre i Norge, men så är inte fallet alltså, eller är 36% endast skatt? Ni kanske inte betalar in egenavgifter så som vi gör på samma sätt i Sverige? Intressant att se skillnader!

Anonymkode: 5fa8f...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...