Gå til innhold

Flytte uføretidspunkt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvordan uføretidspunkt beregnes?

Var plaget med kneet i flere år og måtte sykmeldes og ha flere operasjoner. Underveis fikk jeg oppbluss av en kronisk sykdom jeg har, og som jeg har vært plaget med siden. Er nå blitt ufør pga denne kroniske sykdommen, men uføretidspunktet er satt til da jeg fikk trøbbel med kneet. Kneet kan jeg nå fint jobbe med, men ikke denne kroniske sykdommen.

Er det sånn at tidspunktet skal fastsettes ut i fra sykdommen som gir uførhet? Noen som vet? Det er en fordel økonomisk hvis uføretidspunktet blir satt til da den kroniske sykdommen blusset opp. 

Og hva skriver jeg evt i en klage til nav? Tar gjerne i mot innspill, da klageskriving ikke er min sterkeste side..

Anonymkode: 054c4...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vinterblomst

Nå er jeg langt fra noen ekspert på området, men har et familiemedlem som nylig har anket et vedtak fra NAV vedr avslag på ung ufør. NAV fastsatte uføretidspunkt (at inntektsevnen ble varig nedsatt med minst 50%) for ca 5 år siden, mens de samtidig mener at varig, alvorlig sykdom ble dokumentert først for 1 år siden (et par måneder etter fylte 26 år) - og at vilkår for ung ufør dermed ikke er oppfylt. For oss legfolk virker det jo ulogisk at man vurderes som ufør i lang tid før man ble varig syk. Mitt familiemedlem har nå fått hjelp til anken fra Gatejurist.

Dersom kneplagene dine ikke førte til at inntektsevnen din ble varig nedsatt med minst 50%, kan du kanskje bruke dette som argument? Jeg vil i alle fall anbefale deg å sjekke ut om du kan få juridisk bistand fra jusshjelp, gatejurist eller lignende i forbindelse med anken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...