Gå til innhold

Slim og "kul"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg går på Esmya. Brukt i halvannen måned nå. 

Siste to uker har jeg hatt veldig mye slim fra skjeden. Spesielt når jeg er på do. Det er helt blankt og kan henge i lange "strimler" fra skjeden og ned i toalettskålen. Tar lang tid å tørke seg og få alt vekk. 

Ellers så jeg meg i speilet nedentil. Har en del svie (men er under utredning hos urolog). Ut av vagina kommer en slags klump som er langt fremme og en slags "stilk" på tuppen. Hva er dette? Livmortappen? Eller? Det har ikke vært sånn før. 

Mvh kvinne 35 år. Aldri vært gravid. 

 

Anonymkode: 1fd22...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Esmya brukes ved behandling av muskelknuter for å redusere størrelse og redusere/stoppe blødninger som gjerne blir rikelige når det er muskelknute i livmoren. Utflod er en bivirkning av behandlingen, så det må du regne med fortsetter så lenge du får behandling som vanligvis er tre måneder, evt ny kur etter et par måneders opphold.

Det er vanskelig ut fra beskrivelsen å tolke hva som du har observert. Når du nevner ordet ‘stilk’ kan det enten være en polypp (nesten alltid godartet) eller en muskelknute som har stilk og kommer ut av mormunnen. Livmorhalsen/livmortappen er den del av livmoren som kan ses og kjennes i bunnen av skjeden. Den har et søk i midten, mormunnen, som er kanalen opp til livmorhulen. Med årene, og spesielt hos de som har født, kan den sige ned og evt komme helt ut av skjeden. Få legen til å se på deg ved neste besøk. I og med at du bruker Esmya, regner jeg med at du blir fulgt opp av gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. 

Den "stilken" ligger i øverste del av skjedeinngangen. Huff, føler meg nesten dum som ikke vet hva dette er. Er jo ikke klitoris heller. Den er tynn, ca en cm lang og kommer ut fra en slags klump som er fast øverst i skjeden. 

Ja har kontroll om 2 mnd. Sist har ikke gynekologen sett nedentil, kun brukt direkte ultralyd. Har store muskelknuter. 

Anonymkode: 1fd22...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kan klumpen være livmorhalsen? den er 3-4 cm sylinderformet/rund. Hvis noe med lengde på 1 cm kommer ut derfra, må det nesten være en stilket polypp.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. 

Håper det er greit jeg stiller et nytt spørsmål. Legger det under samme så du har historien. 

Prøvde å ha samleie med min mann men det gikk rett og slett ikke. Det var veldig vondt og som om han stoppet i noe. Vi måtte avbryte det. Før har jeg både tålt og gått helt fint og ingen smerter. Kan dette ha med det som føles ligger så langt fremme og trykkfølelsen nedentil? Og det som jeg selv kan se? Kan det være livmorhalsen? 

Om så er tilfelle, hva kan gjøres? 

Eller kan det være muskelknutene som nå har kommet så langt ned? Virker rart? 

Anonymkode: 1fd22...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som sagt kan jeg ikke vurdere deg uten å undersøke deg, så få en time hos din fastlege eller gynekolog. I og med at du bruker Esmya, regner jeg med at du har kontakt med en gynekolog, snakk med ham/henne.

Vennlig hilsen Mette

PS nå er tråden blitt så lang at jeg ikke kan fortsette den. Evt nytt spørsmål må komme i ny tråd.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...