Gå til innhold

For 40 år siden...


laban

Anbefalte innlegg

...hadde jeg sommerjobb i en matbutikk, der mange av kundene var pensjonister. Mesteparten av tiden sto jeg i "kiosken", der alle kundene ble ekspedert over disk. Alle tobakksvarer måtte kjøpes der. 

Verden gikk langsommere i 1977, jeg tror det må ha vært morgenen etter, altså 15.7., at VG hadde "SILVIA FIKK EN DATTER!" i krigstyper over hele førstesiden (mulig det var 14.7. hvis hun er født veldig tidlig om morgenen?). Alle de eldre damene jeg hadde som nokså faste kunder (VG & 20 Prince Mild), kjøpte den utgaven, og absolutt alle kommenterte nyheten - "jaså, Silvia fikk en jente, da blir det vel dronning i Sverige". Mot slutten av dagen hadde jeg lyst til å brøle "ja, jeg VET det, jeg kan LESE!", men jeg jattet selvfølgelig hyggelig med :wacko:

Funfact: 20 røyk kostet 9,10 (jeg jobbet i en lavpriskjede, 9,30 var normalprisen)  og rulletobakk 10,35 (veil. pris 10,50). Avisprisen har jeg faktisk glemt, men det var en "rund" pris, jeg husker folk forsynte seg fra stativet og la igjen myntene på disken hvis det var kø.

Jeg gir blaffen i de kongelige, men gratulerer med dagen, Victoria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

 

 

Jeg vet ikke hva røyk koster nå, men tror det var 85 kroner for 4 år siden da jeg sluttet.

Anonymkode: 7c188...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende at du husker tobakksprisen. :-) Og takk for deling av minne og veldkrevet historie. 

Jeg var yngre og jobbet ikke, men husker godt at Victoria ble født. Jeg husker hvor rart det var at hun fikk FIRE navn, og at det var så "posh", for å bruke mer moderne ord. Victoria Ingrid Alice Desiree...! 

Nesten litt frekt at det er hele førti år siden. Haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veil. pris på rullings var 10,50? Hva tilsvarer det i 2017-kroner tro? Sto bak en som kjøpte en pakke tobakk forleden dag og mener den ble slått inn til kr. 249,-! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎07‎.‎2017 den 8.06, morsan skrev:

Imponerende at du husker tobakksprisen.

Du vet, det var ikke strekkoder og scanning den gangen, vi husket priser i bøtter og spann.  Dagligvarene var priset med prislapp, men melk, brød, frysevarer etc. var det prislister for i kassene.  Men vi satte ikke prislapp på hver enkelt røykpakke, de kostet jo det samme alle sammen (med enkelte unntak for noen små sigaretter som var litt billigere og noe "finere" importvare som var litt dyrere).  Så hver eneste dag i kiosken sa vi de prisene til alle kundene og slo dem inn på kassa. 9,10 (Har De en tiøring, kanskje? Vi sa De til pensjonistene, bortsett fra de som pleide å prate litt.) 10,35 for tobakk eller 11,25 hvis de skulle ha med papir. 

Da jeg begynte, visste jeg ikke hvilke merker som var ferdigrøyk eller rulletobakk (ingen hjemme hos meg røyket), heller ikke at det fantes så mange typer av alt ("det der er mild, jeg skal ha ekstra mild").  Hva sigaretthylser ("Winnertip") var, ante jeg heller ikke.  Alle som skulle til Sverige på ferie, kjøpte en stabel med det - man fikk visst ikke kjøpt det i nabolandet på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Lillemus skrev:

Veil. pris på rullings var 10,50? Hva tilsvarer det i 2017-kroner tro? Sto bak en som kjøpte en pakke tobakk forleden dag og mener den ble slått inn til kr. 249,-! 

10,35 i billigkjeden vår, 11,25 med papir.  Da sparte de 15 øre på tobakken og 5 eller 10 øre på papiret i forhold til prisene i kiosker.

En kartong med vanlige sigaretter (200 stk) kostet 88,45 hos oss.  Jeg vet ikke hva det blir i 2017-kroner, men jeg tjente under 20 kr timen brutto, enda jeg var fylt 18 år og kunne jobbe hvor som helst i butikken (inkludert slå inn øl). 

Det står her at en pakke tobakk nå koster omtrent 178 kr med papir: http://røykeslutt.org/hvor-mye-koster-royke.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

10,35 i billigkjeden vår, 11,25 med papir.  Da sparte de 15 øre på tobakken og 5 eller 10 øre på papiret i forhold til prisene i kiosker.

En kartong med vanlige sigaretter (200 stk) kostet 88,45 hos oss.  Jeg vet ikke hva det blir i 2017-kroner, men jeg tjente under 20 kr timen brutto, enda jeg var fylt 18 år og kunne jobbe hvor som helst i butikken (inkludert slå inn øl). 

Det står her at en pakke tobakk nå koster omtrent 178 kr med papir: http://røykeslutt.org/hvor-mye-koster-royke.html

Jeg prøvde konsumprisindeks-kalkulatoren på SSBs hjemmesider, men den ville ikke la meg bruke desimaler.

Resultat av utregning

11 kr i juli 1977 tilsvarte 50,16 kr i juni 2017.

  • NOK, juli 1977, 11
  • NOK, juni 2017, 50,16
  • %, PrisstigningPrisnedgang, 356,0

https://www.ssb.no/kpi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...