Gå til innhold

De mest psyke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.7.2017 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Det blir diskutert under her hva som er høytfungerende psykisk sykdom og hva som ikke er. 

Jeg synes ikke at såkalt høytfungerende psykisk syke er alvorlig syke. Hvis det med høytfungerende menes at man klarer å stå i arbeid, fungere normalt i familie og sosialt med venner.

Det er de som _ikke_ greier dette, som er de virkelige psyke. 

Irritert.

Anonymkode: Psykiske sykdommer er

Psykiske sykdommer er vel ikke oppdelt i høytfyngerende og lavtfungerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.7.2017 den 14.01, frosken skrev:

Jeg synes ikke jeg har møtt så mange psykisk syke som pga latskap ikke er i arbeid. Derimot har jeg truffet ganske mange som aldri har kommet i gang med arbeidslivet fordi de har vært svært unge når de har blitt psyke, og hvor hjelpeapparatet har hatt en tilnærming av typen "du må først bli frisk, før du kan prøve deg i jobb" og hvor tiden så har gått uten at de har kvalifisert seg for arbeidslivet, og uføretrygd dermed har blitt løsningen.

Det bekymrer meg at vi ikke har bedre tilnærminger til de yngste som ennå ikke har kommet i gang i arbeidslivet. Det er etter hvert blitt etablert noen gode løsninger for oppfølgning under utdanning, men overgangen mellom utdanning og arbeid er fortsatt lite ivaretatt.

Dersom man først har falt utenfor, så skal det en del til for å ha tilstrekkelig selvtillit og tilstrekkelige ferdigheter til å klare seg i arbeidslivet. Når folk mangler mestringserfaringer, så er det fort gjort å bli unnvikende i forhold til å ta i mot de utfordringer som kan være nødvendige i forhold til å komme i arbeid.

Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...