Gå til innhold

Tjener fastlegene for dårlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og har de for mye å gjøre?

https://www.oblad.no/fastlege/rolf-a-holth/ski/fastlegeordningen-skriker-etter-en-endring/s/5-68-296402

– I fastlegeyrket har det stadig sneket seg inn flere og flere oppgaver og mer oppfølgingsansvar. Nå må vi gjøre mer jobb, for mindre lønn, forteller André Almvik Meyer (35), som er fastlege ved Medico Legesenter i Ski.

Fastlege ved Stasjonstorget legesenter, Rolf Arthur Holth (70), jobber ofte fra tidlig om morgenen til sent på kveld. På dagtid arbeider 70-åringen med pasienter, mens han gjør administrative oppgaver på kvelden. I gjennomsnitt er han på kontoret 55 timer i uka, og det blir ofte helgearbeid i tillegg.

Han mener at utgiftene ved å drive et fastlegekontor, øker mer enn inntektene. En løsning kan være at fastlegene skal få fastlønn, hvor kommunen betaler driftsutgiftene.

Fastlegen ved Medico Legesenter, tror at mange leger føler et press på å holde pasientlisten oppe. Han kjenner flere fastleger som har blitt utbrent av den store arbeidsmengden.

– Jo flere pasienter du har per dag, jo mer tjener du. Jeg måtte beskytte meg selv, og kutte ned antallet. Den eneste grunnen til at jeg har det bra, er at jeg er i underskudd på både pasienter og lønn, sier Meyer.

Meyer tror at en samvittighetsfull lege, som gjør en kjempejobb med pasientene, blir straffet økonomisk.

– Det er gøy å være doktor når man har tid, men da får man ikke dekket utgiftene. Det er dumt at vi må sitte med administrative oppgaver når pasienter er syke.

Anonymkode: 1e93b...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må jeg si, kanskje litt flåsete, at legen får redusere antallet pasienter på listen og senke lønnen sin fra 2 til 1,5 mill i året og kanskje få en mer levelig arbeidstid? 

Jeg er enig i at fastlegerollen innebærer altfor mye papirflytting og administrasjon. Men mange fastleger tjener urimelig godt, og jeg er absolutt ikke bekymret for at disse ikke klarer seg økonomisk. Da står det verre til med legene på sykehus.

Vi har for lite spesialister rett og slett fordi det ikke er lønnsomt nok å bli det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan nok sies om hvordan helsevesenet er administrert og hva leger må bruke tiden sin på. Imidlertid tjener de fleste fastleger veldig godt i forhold til folk flest, og f.eks. langt mer enn de fleste sykehusleger (som i manges øyne også tjener godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lenger utdannelse enn leger og tjener på langt nær like mye som dem!

Anonymkode: 925ac...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de har helt enorme belastninger og har fortjent mye mere forståelse for sin spesielle arbeidssituasjon. I dag hørte jeg at man ville ansette fastlegene direkte i kommunen og dermed løfte arbeidsgiveransvaret over på kommunen. Det hørtes positivt ut sådant det blir møtt med tilstrekkelige ressurser. Å være lege er et helt spesielt yrke og de som utøver dette yrket er oftest veldig samvittighetsfulle og har nok også møtt mange skuffelser på sin vei selv om de er skoleflinke. De er ofte midt opp i profesjonskampene som er blitt kjempeharde og tøffe kan det virke som iallefall sett gjennom media og kronikker i aviser 

Kommunen har vel bare sett hvordan det blir mindre og mindre plass til pasienten og pasientens behov og er jo også de rette til å ta  mere ansvar.

Anonymkode: bb627...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Da må jeg si, kanskje litt flåsete, at legen får redusere antallet pasienter på listen og senke lønnen sin fra 2 til 1,5 mill i året og kanskje få en mer levelig arbeidstid? 

Jeg er enig i at fastlegerollen innebærer altfor mye papirflytting og administrasjon. Men mange fastleger tjener urimelig godt, og jeg er absolutt ikke bekymret for at disse ikke klarer seg økonomisk. Da står det verre til med legene på sykehus.

Vi har for lite spesialister rett og slett fordi det ikke er lønnsomt nok å bli det..

Svært få som tjener så mye som 2 mill. Snittet i denne kommunen er drøyt millionen.

http://varingen.no/s/nyheter/a/sa_mye_tjener_bygdas_fastleger/aa1ea28

Anonymkode: a3bb7...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...