Gå til innhold

Hormonspiral erfaring


Gjest joes0211

Anbefalte innlegg

Gjest joes0211

Jeg har hatt hormonspiral Mirena siden torsdag 13. 07. 17 og jeg er utrolig fornøyd hittil! Jeg har ikke erfart mye smerter, foruten om litt mensenlignende smerter i magen av og til og jeg har ikke opplevd å ha blødning. Det er fantastisk at spiralen varer i 5 år og at jeg ikke trenger å stresse med å huske å ta en p-pille hver dag! Dette var den eneste form for prevensjon jeg benyttet meg av i mange år tidligere. 

Opplevelsen jeg hadde med innsett av spiralen, var mer skremmende i hodet mitt - enn hva det faktisk var. Jeg besøkte en privatklinikk hos en gynekolog for innsett av spiralen. Det var ubehagelig når livmorveggen ble utvidet litt for å lage plass til spiralen, men selve innsettet av spiralen kjente jeg overhode ingenting av! Det gikk raskt, og det var en utrolig lettende følelse jeg satt med etterpå. 

Jeg håper det er flere kvinner som har hatt noen positive opplevelser av å sette inn en hormonspiral? :-)

Hvordan var/er deres erfaring eller opplevelse av hormonspiralen? Og har noen prøvd å sette inn en kobberspiral? Jeg hadde planer om å gjøre det når jeg først hadde time hos gynekologen, men hun anbefalte meg en hormonspiral istedenfor. (Hun brukte Mirena selv og kunne virkelig anbefale meg den på det varmeste!)

 

 

 

 

1167222_2015919185852125_sbig.jpg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ok... så da tror du alle kvinner i verden kommer til å oppleve det like smertefritt og enkelt som deg?

Anonymkode: 9ebdb...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hormonspiral for 14-15 år siden og hadde bare gode erfaringer med den. :) Ingen smerter ved innsetting og bortsett fra lette blødninger de 3 første mnd så hadde jeg ingen problemer med den. Mensen forsvant nesten helt og sexlysten var adskillig bedre enn på p-piller. Husker ikke merket, det var ikke samme merke som det du har, mener at esken var rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt hormonspiral(er) siden 1996, med unntak av et 12 måneders opphold grunnet planlagt svangerskap. Har utelukkende positive erfaringer, og det beste av alt: null menstruasjon. Fantastisk, rett og slett!

Anonymkode: eeef3...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Heldigvis har de fleste kvinner samme erfaring som du. Ikke spesielt vondt å sette spiralen inn og ikke ubehag etterpå. Det er det samme om det er hormonspiral eller kobber-spiral. Med hormonspiralen er det tilleggseffekten med redusert blødning, 20-25 mister menstruasjonen i løpet av det første året. Vi får håpe at du hører til denne gruppen.

I dag rår man over tre ulike hormonspiraler:

Mirena, den som inneholder mest hormon og derfor er mest effektiv til å redusere blødninger. Den kan sitte i 5år

Kyleena som er tynnere og inneholder litt mindre hormon en Mirena. Den kan sitte i 5 år

Jaydess som er tynnere (som Kyleena) og som inneholder minst hormon. Den er egnet for de få som reagerer negativt på hormonet i spiralen. Den er ikke så effektiv for å redusere blødninger. Den kan sitte i 3 år

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Gjest Joes0211

Oppdatering: Joes0211 (trådstarter)

 

Etter å ha hatt Mirena i 5 år, fikk jeg time hos en gynekolog på en annen privatklinikk for å fjerne og sette inn ny spiral. (Fortsatt Mirena 5 år) 

Men opplevelsen denne gangen var virkelig en helt annen enn første gangen. Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. 

Først fikk jeg bedøvelse, - dette er noe jeg ikke fikk sist jeg satte inn spiral, og det fortalte jeg  gynekologen. Jeg ble heller ikke spurt om jeg hadde brukt bedøvelse tidligere før hun satte bedøvelsen. (Jeg har aldri brukt noen form for bedøvelse før.)

Jeg fikk ekstreme mensmerter, ble kvalm og holdt på å besvime flere ganger.. kastet opp flere ganger.

Nå om 5 dager har jeg hatt spiralen i 14 dager og jeg merker fortsatt mensen smerter som gjør at jeg må være sengeliggende for å klare å håndtere smertene.. 

 

Er det flere som har opplevd så store forskjeller ved fjerning av gammel spiral og innsett av ny?  Jeg har følelsen av at denne gynekologen kanskje var mer hardhendt og raskere enn hun som satte inn spiral på meg første gangen.

Ble helt overrasket over hvor mye smerte og ubehag det er denne gangen, og hvor smertefritt og problemfritt det var første gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Til @Joes0211 - Jeg synes du kan ta en telefon til gynekologen som satte inn denne hormonspiralen i morgen, før det er helg, og høre om dette er en forventet reaksjon etter en prosedyre som innsetting av hormonspiral? Og se hva du får til svar.

Jeg har selv ingen erfaring, men skal muligens starte med hormonspiral pga. langvarige blødninger siste 7 måneder de ikke finner årsak til. Muligens P-stav jeg reagerer annerledes på enn de 15 første årene...

Min utfordring er at jeg frem til nå må i narkose når jeg skal igjennom gynekologisk undersøkelse, og slik jeg reagerer psykisk i etterkant nå nylig på å bare vite at "noen har rotet der nede" er såpass kraftig, at selv gynekologen så det var urealistisk å sette inn spiral uten narkose.  Men jeg håper at kanskje om kommende 5 år kan GU og bytte av hormonspiral gjøres samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Til @Joes0211 - Jeg synes du kan ta en telefon til gynekologen som satte inn denne hormonspiralen i morgen, før det er helg, og høre om dette er en forventet reaksjon etter en prosedyre som innsetting av hormonspiral? Og se hva du får til svar.

Jeg har selv ingen erfaring, men skal muligens starte med hormonspiral pga. langvarige blødninger siste 7 måneder de ikke finner årsak til. Muligens P-stav jeg reagerer annerledes på enn de 15 første årene...

Min utfordring er at jeg frem til nå må i narkose når jeg skal igjennom gynekologisk undersøkelse, og slik jeg reagerer psykisk i etterkant nå nylig på å bare vite at "noen har rotet der nede" er såpass kraftig, at selv gynekologen så det var urealistisk å sette inn spiral uten narkose.  Men jeg håper at kanskje om kommende 5 år kan GU og bytte av hormonspiral gjøres samtidig?

Det er 2,5 mnd siden innlegget du svarer på ble skrevet så vi får da inderlig håpe at vedkommende ikke har slike smerter lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 timer siden):

Det er 2,5 mnd siden innlegget du svarer på ble skrevet så vi får da inderlig håpe at vedkommende ikke har slike smerter lenger!

Haha, det har du helt rett i! 😲 Noen ganger går datoen på innlegget meg helt hus forbi i farten... 🤪 Jeg må bare beklage 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Mette Moen, Gynekolog skrev (På 24.7.2017 den 10.07):

Heldigvis har de fleste kvinner samme erfaring som du. Ikke spesielt vondt å sette spiralen inn og ikke ubehag etterpå. Det er det samme om det er hormonspiral eller kobber-spiral. Med hormonspiralen er det tilleggseffekten med redusert blødning, 20-25 mister menstruasjonen i løpet av det første året. Vi får håpe at du hører til denne gruppen.

I dag rår man over tre ulike hormonspiraler:

Mirena, den som inneholder mest hormon og derfor er mest effektiv til å redusere blødninger. Den kan sitte i 5år

Kyleena som er tynnere og inneholder litt mindre hormon en Mirena. Den kan sitte i 5 år

Jaydess som er tynnere (som Kyleena) og som inneholder minst hormon. Den er egnet for de få som reagerer negativt på hormonet i spiralen. Den er ikke så effektiv for å redusere blødninger. Den kan sitte i 3 år

Vennlig hilsen Mette

Hei Mette kanskje utrolig sent og svare på denne komentaren. Men kan jeg spørre om den erfaringen også er vanlig blant unge jenter som ikke har fødet? Jeg er 19 år og vil ha spiral. Jeg har slitt en del med mye blødninger og har da tenkt at mirena er den beste. Men har hørt at mange unge for anbefalt kyleena. Begynte på prevensjon i tidlig alder grunnet kramper. Men har migrene med aura så kan ikke ha østrogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdum skrev (7 timer siden):

Hei Mette kanskje utrolig sent og svare på denne komentaren. Men kan jeg spørre om den erfaringen også er vanlig blant unge jenter som ikke har fødet? Jeg er 19 år og vil ha spiral. Jeg har slitt en del med mye blødninger og har da tenkt at mirena er den beste. Men har hørt at mange unge for anbefalt kyleena. Begynte på prevensjon i tidlig alder grunnet kramper. Men har migrene med aura så kan ikke ha østrogen. 

Det er flere år siden Mette Moen sluttet å svare her inne, dessverre. Du kan jo be legen din om henvisning til en gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...