Gå til innhold

Sosial angs, men vil jobbe, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Sliter med sosial angst, tror jeg. Er aap for tiden, og vært en stund i "jobb" (arbeidstrening ). Nå vil nav at jeg skal skaffe meg en ordinær jobb, hvor jeg kan tjene mine egne penger, noe som er fult forståelig. Saksbehandler i nav sa ogsaå at det var dødfødt å forstsette i dette tiltaket ettersom det ikke var jobb å få i sikte. Hun sa at nav presser deg nå et par ganger og var virkelig ubehagelig. 

Jeg lurer på: hvor nervøs er det normalt å bli i forkant av et jobbintervju? Eller skala fra 0-10? (Da tenker jeg på folk uten sosial angst)

Hvor nervøs og usikker er det normalt å være i begynnelsen på ny jobb? 

Skal jeg være åpen om angsten på et evt jobbintervju ?

😊

Anonymkode: de2d8...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mina1

Jeg har også sosial angst. Jeg vet ikke om alle merker det på meg for jeg spiller som om jeg er tøffere enn jeg er. 

Jeg har en jobb. Men jeg burde jobbet mer. Årsak til at jeg ikke søker mer jobbing er at jeg er redd for nye situasjoner / plaget med sosial angst når jeg ikke kjenner folk osv. 

Hvis jeg skulle gå på et intervju er jeg ganske nervøs. Men jeg har en tendens til at jeg kan ta meg ganske sammen med litt rette tanker. 

Jeg har begynt å skrive ned tankene mine på mobilen iblant. Som mål om å få tankene på bedre spor. Jeg vet svaret og løsningene på alt. Kjenner fornuften men følelsene tar lett styringen over meg. Det hjelper derfor å skrive ned foreks : lei meg fordi jeg føler at jeg må se stygg ut siden jeg er blitt dumpet og singel. Tenker på hva andre synes om meg- konklusjon : ikke tenk slik . Du er fin nok. Ingen er perfekte osv. Altså dette høres sykt ut men det hjelper meg ute i hverdagen. Jeg har det mye bedre med å gi meg selv den type terapi på livets vei. 

Må ærlig si : jeg tror det er normalt for alle å være nervøs i usikre settinger. Håper dette hjalp deg litt :)

Ville ikke nevnt angsten på et jobbintervju. Alle har angst for noe. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Det er vanlig å være nærvøs før ett jobbintervju. Noen blir veldig nervøse, mens andre litt mindre. Finnes ikke noe fasitsvar på dette.

Du forteller ikke om diagnoser/problemer i et jobbintervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Alle er nervøse på intervju, det er helt naturlig og de som intervjuer er fullt ut klar over det. En flink intervjuer vil ta hensyn og hjelpe deg over den verste kneika. Selv blir jeg veldig hemmet på intervju. Jeg svetter synlig, mere enn på en hard treningsøkt, og leter etter ord og tanker  (selv om det er mitt fag). Får aldri jobb når det er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg ville tenkt mer på hvordan du ville fått det om du eventuelt fikk jobben. Noen arbeidsplasser har et miljø som er ekstremt krevende og slitende for en som har sosial angst. Jeg har jobbet hele livet uten at angsten har vært et problem i jobben min, men på feil arbeidsplass hadde jeg ikke fungert. Selve intervjuet er noe de fleste er nervøse for, og alle klarer ikke å skjue det heller. Tror ikke det er avgjørende for om du får jobben eller ikke. Og jeg ville heller ikke nevnt angstproblemene under et intervju.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/24/2017 den 0.23, AnonymBruker skrev:

Hei. Sliter med sosial angst, tror jeg. Er aap for tiden, og vært en stund i "jobb" (arbeidstrening ). Nå vil nav at jeg skal skaffe meg en ordinær jobb, hvor jeg kan tjene mine egne penger, noe som er fult forståelig. Saksbehandler i nav sa ogsaå at det var dødfødt å forstsette i dette tiltaket ettersom det ikke var jobb å få i sikte. Hun sa at nav presser deg nå et par ganger og var virkelig ubehagelig. 

Jeg lurer på: hvor nervøs er det normalt å bli i forkant av et jobbintervju? Eller skala fra 0-10? (Da tenker jeg på folk uten sosial angst)

Hvor nervøs og usikker er det normalt å være i begynnelsen på ny jobb? 

Skal jeg være åpen om angsten på et evt jobbintervju ?

😊

Anonymkode: de2d8...006

Vet ikke hva som er normalt.

Hva er det verste som kan skje ved å gå på intervju? Hva kan du tape? Hva kan du tape ved å unngå intervju?

Intervju kan være veldig forskjellige.  Noen har mange spørsmål. Andre mest informasjon. 

Det kan være lurt å tenke over dine sterke og svake sider, hvorfor du vil ha den aktuelle jobben, hvorfor de bør tilsette akkurat deg. Hva ville kollegaer sagt? Har du referanse?

Selv hater jeg virkelig jobbintervju. Har ofte svart "vet ikke" på noen av spørsmålene, men jeg har likevel fått mange av jobbene jeg har søkt på. Sist jeg var på intervju sa jeg ah jeg trodde jeg ville gjøre det bedre i jobben enn på intervjuet. Fikk jobben.

Nei, jeg ville ikke informert om angst under intervjuet. Det bør ikke være noe å skamme seg over,  men man vet ikke hvilke fordommer andre evt. har. Jeg foretrekker i alle fall å la andre bli kjent med meg før jeg informerer om psyken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
10 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg ville tenkt mer på hvordan du ville fått det om du eventuelt fikk jobben. Noen arbeidsplasser har et miljø som er ekstremt krevende og slitende for en som har sosial angst. Jeg har jobbet hele livet uten at angsten har vært et problem i jobben min, men på feil arbeidsplass hadde jeg ikke fungert. Selve intervjuet er noe de fleste er nervøse for, og alle klarer ikke å skjue det heller. Tror ikke det er avgjørende for om du får jobben eller ikke. Og jeg ville heller ikke nevnt angstproblemene under et intervju.

Lykke til. :)

Ja det er viktig å selv stille spørsmål ang hvor krevende det er, konflikter og hvordan de løses, har det vert gjennomtrekk i ansatte og hvordan er rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...