Worrisome Plenty Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Har mangel på hemninger og evne til å lære av drøye feil ett tegn på att man er dum? Hvis man havner i "luksusfella" gang på gang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 1 minutt siden, Worrysome plenty skrev: Har mangel på hemninger og evne til å lære av drøye feil ett tegn på att man er dum? Hvis man havner i "luksusfella" gang på gang? Jeg tenker at det som regel er langt mer sammensatt enn som så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Å være dum hjelper. Men det er ikke nok i seg selv. Anonymkode: 23258...bf4 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DoleMari Skrevet 29. juli 2017 Del Skrevet 29. juli 2017 Nei, det har ikke noe med intelligens å gjøre. Selv om et kjennetegn på intelligens er at man lærer av sine feil, er det mer sammensatt enn som så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 På 7/29/2017 den 21.33, Worrysome plenty skrev: Har mangel på hemninger og evne til å lære av drøye feil ett tegn på att man er dum? Hvis man havner i "luksusfella" gang på gang? Det kan ha noe med eksekutiv dysfunksjon å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 30. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2017 (endret) Jeg har en venn. Som graver seg lengre og lengre ned i gjeld, selv om vedkommende har fått hjelp til å ordne opp flere ganger. Jeg har alltid trodd att personen er ganske intelligent, men når jeg nå etter så mange år ser samme sirkelen hver gang, på alle aspekter av livet, så begynner jeg å tvile på hans intelligens. Gjeld er bare en liten del av det, selv om det er mye penger som ikke har gått til det det burde. Personen har veldig lett for å sjarmere folk, men han er ikke særlig sympatisk egentlig, når man seer bort fra den overfladiske sjarmen. Vi snakker om en person som har bedradd i øst og vest. Jeg kan ikke nevne eksempler fordi det er såpass att noen kan kjenne han igjen. Når man har mulighet til å ordne opp, og komme så skulle man tro man lærte. For de dyssosiale handlingene gir også negative konsekvenser for han. Kanskje sosial kognisjon med de med lavere empati er såpass skadet, slik att det er en slags kognitiv skade, like mye som de som har sosial angst? Endret 30. juli 2017 av Worrysome plenty 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 10 timer siden, Worrysome plenty skrev: Jeg har en venn. Som graver seg lengre og lengre ned i gjeld, selv om vedkommende har fått hjelp til å ordne opp flere ganger. Så lenge det alltid er noen som trår til og ordner opp så er det lett å gå i fella igjen og igjen - for noen må det skikkelige konsekvenser til for at de skal lære. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg tror det først og fremmst har sammenheng med at i vårt forbrukersamfunn "tar ofte det ene det andre" At har man sagt A så må man ofte si B. Det ene produktet forutsetter ofte det andre og er ofte " nødvendig" for å få ordentlig nytte eller effekt av det andre. Ofte er det også bruk og kast og få muligheter for reparasjoner. Men alt henger jo på den annen side sammen med alt det er jo også logisk. Man får litt inntrykk av at dersom man bare har god nok kunnskap og innsikt kan man gjøre de " riktige valgene" og dermed unngå all sløsing og feilkjøp og alt mange av oss gjør av erfaringer som talentløs forbruker. Men jeg vet ikke om jeg tror så mye på det egentlig. Prøver bare å fungere best mulig dag for dag og håper alt går bra selv om akkurat jeg aldri blir så smart i denne jungelen. Mange jobber for at folk flest skal forstå bedre dette med sparing men jeg vet ikke jeg tror vi er ganske hjelpeløse imarkedskreftenes vold i veldig mye og de vet alt om mennesker med følelser. Det er bare å hive inn håndkleet. Men jeg tror alle er seriøse og grunnleggende bare gode aktører banker og alt ,det er ikke det. Uansett går det liksom galt for så mange og det er fremdeles veldig vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet eller i studieposisjon for så altfor mange dessverre. Det er ofte i arbeidslivet man virkelig lærer noe om ting og tang og får glede i å dele andres erfaringer og klarer kanskje også selv senke skuldrene litt også. Man må ta en ting om gangen som jeg hørte en økonomiforelser si. Anonymkode: 1f87a...66d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yellow ledbetter Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 (endret) Manglende impulskontroll er nok noe som er felles for mange som går i luksusfella. I tillegg manglende evne til orden og oversikt. Noen er selvsagt stokk dumme også, men det tror jeg er et mindretall. Selv smarte mennesker gjør dumme ting på impuls, og når en ikke ser noen løsning, er det ofte lett å fortrenge og grave seg lenger ned i gjeld og elendighet. Impulskjøp som ender med økonomisk katastrofe er velkjent for mange av oss med ADHD, i alle fall. Jeg har holdt meg unna luksusfella, takk og pris, men jeg har kjøpt dyre ting som har vist seg å ikke være verdt pengene. Og ikke bare én gang. Endret 31. juli 2017 av yellow ledbetter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.