Gå til innhold

hjerteproblemer som bivirkning av dehydrering?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 20 år, som før Jul fikk påvist at blodtrykket mitt hadde gått opp fra 110/70 til 120/90. Jeg må til kontroll igjen i februar, og blir henvist til spesialist hvis det ikke har gått ned til da.

I august i fjor ble jeg innlagt ved SIR pga dehydrering etter tykktarmbetennelse og salmonella, og fikk mye væske intravenøst. I etterkant av at veneflonen ble fjernet, har hånden min vært noe hoven og øm, og er det ennå.

Jeg vet ikke om dette er av relevans for det høye blodtrykket, og har ikke nevnt akkurat det for legen min.

Det jeg lurer på, er om det vanlig at blodtrykket går opp slik. Og om det kan gå like fort ned igjen til det normale for meg?

Og kan dette blodtrykket være en konsekvens av dehydrering? På en eller annen måte?

Takknemlig for svar...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Feigingen.

Det er ikke noe i veien med ditt blodtrykk. De to verdiene du angir (110/70 og 120/90) er sannsynligvis identiske, idet målefeilene ved forskjellige målinger ligger godt innenfor disse verdiene.

Det vil være ganske naturlig at du ved neste anledning er så spent og nervøs at blodtrykket vil kunne bli målt ytterligere høyere.

En-gangs-trykk på kontoret er etterhvert blitt utilstrekkelig for å kunne bedømme en persons blodtrykksforhold. Sannsynligheten for at en 20-årig, ellers frisk jente skal ha blodtrykksforhøyelse er særdeles liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...