Gå til innhold

Førerkort


florista

Anbefalte innlegg

På 27.8.2017 den 19.32, Psykia AS skrev:

Helsedirektoratet la uten en ny tolkning av reglene i juni. Idag er helsekravet ikke oppfylt ved bruk av Brintellix, Imovane og Vival, dette selv om Imovane og Vival halveres til hhv 3,75 og 5 mg fra maks tillatt dose tatt alene.

Halve doser med Vival (5mg) og Imovane (3,75mg) sammen med Brintellix blir lov når forskriften endres i løpet av året. Merk at idag er det heller ikke helsekravet oppfylt ved feks bruk av Brintellix, Lamictal og Seroquel sammen(tre eller flere preparater i pkt 4-8), dette uansett dose. Helsedirektoratet vil nå endre på dette, men dette gjelder først når ny forskrift er vedtatt. 

Se oppdatert regelverk her:

http://psykia.no/medikamentliste_forerkort.html

 

 

 

 

 

I følge den listen kan man ta 30 paralgin forte, stemmer virkelig dette?. 

Anonymkode: 91898...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.8.2017 den 21.20, Villanda skrev:

Skremmende! Trodde inntil nå dette bare gjaldt A- og B-preparat. Tvila en gang, mens NHD var her og skrev at det ikke måtte tolkes så meningsløst som dette. 

Hva er straffen?

Kan ikke bare slutte å køre liksom. Heller ikke slutte med medisinene brått. 

Står pasienten ansvarlig alene, eller kan man skylde på manglende informasjon av behandler?

Jeg husker jeg fortalte her inne at legene ved mitt DPS var enige om strengeste tolkning av regelverket. Jeg mistet lappen fordi jeg gikk på tre ulike typer medisiner (AD+SS+AP), ingen A- eller B-preparater. Opplevde da at verken NHD eller Psykia nærmest trodde meg, for de mente det hørtes meningsløst ut. De anbefalte meg å klage til fylkesmannen. Men nå viser det seg at det faktisk ER slik reglene skal tolkes.

Heldigvis skal det skje en endring igjen snart, men det er jo straks et helt år siden de forrige endringene trådde i kraft, og mange har fått en solid inngripen i livene sine. Mange kommer seg knapt ut døra uten bil, og blir avhengige av hjelp fra familie og venner for dagligdagse oppgaver som handling etc., noe som kanskje har kunnet gitt litt innhold i livet fra før.

Jeg tror ikke pasienten har ansvar her. Det er først når legen gir muntlig kjøreforbud (og journalfører det) at du ikke har lov å kjøre. Klart - føler man seg uskikket til å kjøre, så skal man ikke det. Der har man ansvar. Men å kreve at alle holder seg oppdatert på lovendringer utover dette, det vil jeg ikke tro holder i retten.

Kort sagt - har ikke legen sagt at du ikke kan kjøre bil, så kan du det, så sant du føler deg i form til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 8.20, Psykia AS skrev:

To preparater i gruppe 4-8 er ok

Jeg kjører bil på 300 mg. Wellbutrin, 50 mg. Seroquel og 40 mg. Attentin med fastlegens velsignelse. Skulle jeg også fått lappen inndratt på denne kombinasjonen?

Har vært en trygg sjåfør i snart 15 år. Ingen prikker, aldri involvert i så mye som en skramme.

Anonymkode: bfdf9...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått melding fra fastlegen og slik jeg forstod det så må jeg kutte ut minst en medisin for å beholde førerkortet. Får vite eksakt hva som skjer neste time (om ca 14 dager)

Hvilken medisin vi prøver å ta bort, ja, det aner jeg ikke. Synes at jeg trenger de jeg går på. Er jo livredd for å bli syk igjen.

Ryker førerkortet så vil hverdagen min bli så utrolig mye tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 22.41, AnonymBruker skrev:

I følge den listen kan man ta 30 paralgin forte, stemmer virkelig dette?. 

Anonymkode: 91898...ce7

Med 30 Paralgin forte kan man få  leversvikt, men i teorien er den menge morfin 30 tabletter tilsvarer lov å kjøre med hvis det brukes i langtidsbehandling dvs minst 3 doser daglig i mer enn en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Psykia AS skrev:

Med 30 Paralgin forte kan man få  leversvikt, men i teorien er den menge morfin 30 tabletter tilsvarer lov å kjøre med hvis det brukes i langtidsbehandling dvs minst 3 doser daglig i mer enn en uke. 

0.5mg Rivotril er ikke lov, men man kan hive i seg en pakke Paralgin forte uten problem (bortsett fea å dø da), disse nye reglene er ikke helt logiske. Lurer på hva strafferammen er på små overtredelser.

Anonymkode: 91898...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...