Gå til innhold

Hysterektomi...Igjen...


Arkekin

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet angående saken tidligere. Sammendrag: Jeg er en kvinne på snart 24 år som sliter med langvarige menstruasjoner(opp til 14 dager), og svært sterke menstruasjonssmerter. Mirena, p - piller(med og uten stopp)samt Provera - tabletter har ikke hatt effekt. Normal GU, ingen tegn til endometriose eller adenomyose.

Gynekologen på sykehuset sendte søknad til fylkeslegen, da han mente at han ikke kunne utføre et inngrep som var mer omfattende enn sterilisering på en kvinne under 25 uten fylkeslegens godkjenning(Jeg mener dette er et medisinsk inngrep som ikke krever fylkeslegens godkjenning, men nok om det). Saken forholder seg imidlertid slik at jeg har turner mosaikk, oppdaget i tidlige barneår(for øvrig ukomplisert sykdomsbilde, ingen kunstig igangsatt pubertet, ingen defekter på nyrer, hjerte eller hørsel). Jeg innser at dette er noe som burde vært opplyst om på sykehuset; det var en klar feil av meg å unnlate å fortelle dette. Etter opplysning om dette, ba legen på sykehuset meg om å gi denne beskjeden videre til fylkeslegen, og la til at det endret saken.

Spørsmål: Fører denne informasjonen til at det blir enklere for meg å få innvilget en hysterektomi? Kan saken tilbakekalles hos fylkeslegen(gynekologen erkjente at den ikke skulle vært sendt dit, etter denne informasjonen; dette fordi jeg allerede er å betrakte som mer eller mindre steril)? Avslutningsvis, vil jeg måtte ha en ny poliklinisk vurdering før jeg kan settes opp til operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har Turner mosaikk (kromosom-feil), er det en viss sjanse/risiko for at du ikke kan bli gravid. Er det sjekket noen gang? Det kan være enklere å få utført hysterektomi, hvis du ikke kan bli gravid. Jeg vil tro at fylkeslegen fort finner ut av at søknaden ikke er aktuell. Hvis du nylig er sjekket med nyre og hjerte, så trenger du ikke ny sjekk, men det bør opplyses til sykehuset hvor du skal opereres at du har en Turner variasjon som øker risiko for hjerte-kar sykdommer. Var det svar på dine spørsmål?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gynekologen(meget erfaren i faget)sa, var at det svært sjeldent forekom at kvinner med turner mosaikk ble gravide på naturlig måte, så dette endret saken. Jeg er usikker på hvordan dette skal kunne sjekkes? Jeg har aldri vært gravid. Anser det som uetisk å droppe prevensjon for å finne ut om det er mulig, for så å ta abort. Generelt er det vel få med turner mosaikk som lykkes i å bli gravide på vanlig måte? 

Antar at det er hensiktsmessig å ringe og eventuelt også skrive til fylkeslegen for å opplyse om denne diagnosen? Deretter vil han/hun forhåpentligvis finne ut at søknaden kan returneres ubehandlet, og overlates til sykehuset?

Jeg har blitt grundig sjekket, og har ingen andre komplikasjoner av diagnosen enn at jeg er noe lavere enn snittet(dog innenfor normal høyde). Sykehuset skal selvsagt bli opplyst om diagnosen. 

Er det nødvendig med ny poliklinisk vurdering før jeg kan settes opp til operasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...