Gå til innhold

matallergi og astma

Anbefalte innlegg

Min sønn på 16 mnd ble allergitestet da han var 6 mnd og det ble bekreftet at han er allergisk mot melk, egg og fisk. Han var også sterkt plaget med atopisk eksem fra han var 2 mnd til han var ca. 10 mnd,dette er nå nesten helt borte.

Vi har også holdt han helt borte fra sitrusfrukter, jordbær og nøtter noe jeg har fostått er noe man bør gjøre frem til han er 2 år. 1) Kan vi forsøke å gi han dette når han blir 2? 2) Vi har også holdt han borte fra erter, løk og tomater pga hans tidl. eksem - bør vi gjøre det nå som han ikke lengre har eksem? 3) Forsvinner matallergi gradvis (hvis den i det hele tatt forsvinner), eller forsvinner den "over natta"? Han slo sterkt ut på alle tre matsortene, kan det f.eks. være at han reagerer mildere på dette når vi skal teste han om 2 mnd igjen?

4) Jeg hadde astma når jeg var liten men vokste det av meg. Men det siste året har jeg i 3 perioder på ca. 6 uker hver ligget og hostet nesten hele natta. Hosten kommer også mens jeg trener eller rett etterpå. Dette har vært veldig plagsomt og har tatt mye nattesøvn. Kan det være at jeg har fått tilbake en form for anstrengelses-astma eller lignende? Jeg har vært hos almennlegen min, men hun sier at hun hører ingenting i lungene mine og ga meg cosylan og senerer efidrin - ingen av dem virket. Mannen min har Ventoline som jeg har prøvd, noe som jeg tror gir litt effekt. Hvordan kan jeg teste ut dette på en skikkelig måte og hva kan jeg bruke i mellomtiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42250-matallergi-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lipeno

Jeg skal prøve å svare systematisk på spørsmålene dine:

1. Når eksemet er helt bra kan dere godt prøve å gi ham litt jordbær og sitrusfrukter allerede nå - de forverrer bare eksem som allerede er der og fører ikke til allergiske reaksjoner. Nøtter bør dere vente med - i alle fall til han er 2 år, kanskje lenger litt avhengig av testresultater.

2. Dere kan også godt prøve løk og tomater nå eksemet er bra (en ting av gangen og forsiktig). Her er det også mest forverrelse av allerede eksisterende eksem som er grunnen til å være forsiktig. Erter kan man være allergisk for så prøv forsiktig med det.

3. Allergi mot egg og melk forsvinner gradvis og den kliniske reaksjonen forsvinner før det synes på testresultatene. Etter to års alder kan man prøve forsiktig med en dråpe melk og se om han reagerer. Hvis ikke kan mengdene økes i maten veldig forsiktig. Egg er det lurt å vente med og likeledes fisk. Eggallergi forsvinner i ca 70 % av tilfellene før 7-års alder.

4. De som har hatt astma som barn kan få det igjen i voksen alder og symptomene er som oftest langvarig hoste, særlig natthoste og problemer ved anstrengelser. Astmasymptomene kan komme tilbake i forbindelse med en virusinfeksjon eller store hormonelle omveltninger som f.eks. svangerskap og fødsel. Kontakt med allergener er også en grunn, f.eks. at man skaffer seg et dyr. Det er slett ikke alltid at man kan høre noe over lungene hos legen, men symptomene kommer frem hvis du f.eks. gjør en anstrengelsestest (løping i trapper er meget effektivt). Det går også an å gjøre et behandlingsforsøk for å se om symptomene forsvinner. Du bør absolutt snakke med legen din igjen om dette. Jeg har ikke lov til å foreslå noe behandling for deg så du bør nok kontakte legen din så fort som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42250-matallergi-og-astma/#findComment-158434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...