Gå til innhold

Fortann som er på "flyttefot"

Anbefalte innlegg

Gjest Tenna på tørk

Hei!

Etter flere år med tannlegeskrekk, og dermed også dårlig tannstell merker jeg nå at den ene fortanna mi er på flyttefot... Jeg har tidligere hatt såkalt "gläs mellan tänderna", altså et relativt stort mellomrom mellom de to fortennene. Nå er mellomrommet nesten borte, og det virker som om den ene tanna er litt øm når jeg dunker på den. Jeg har ikke hatt vondt i tanna, og har ingen synlige skader på den.

Hva kan være årsaken til en slik bevegelse av tenner? Kan det være andre tenner enn fortanna selv som forårsaker en slik flytteprosess? Jeg vet at jeg har mange dårlige tenner bakover i kjeven på den siden... men har dette noe med saken å gjøre?

Jeg skjønner at jeg må komme meg til tannlege, men har begynt å se for meg skrekkscenarioene allerede. For meg hjelper det å ha noe mer konkret å forholde seg til, så selv om du ikke kan gi noen diagnose over nett, håper jeg at du kan fortelle meg om de ulike grunnene til at slikt "plutselig" skjer.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42252-fortann-som-er-p%C3%A5-flyttefot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Spørsmålet kan besvares ganske enkelt slik:

Når en tann flytter på seg er dette forårsaket av krefter som virker på den. Det kan være ytre, regulerende krefter som for eksempel bittforhold som forandrer seg, eller en lokal betennelse i tannkjøttet (tannkjøttslommen) ved tannen.

Du forteller at ettersynet av tennene dine har vært mangefull og dersom det er en betennelse på gang ( og den trenger du ikke merke) er det all grunn til å forandre på din dårlige vane og oppsøke en tannlege.

Problemet bør være enkelt å løse, men som alle andre problemer vokser det mens man venter på å løse det.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...