Gå til innhold

Mindre blødninger ved menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har de siste 2/3 menstruasjonsblødningene hatt mindre blødninger, har vanligvis blødninger som varer i 7-8 dager (vanligvis 8), men i juni varte blødningen kun i 5 dager, og i juli kun i 6 dager. Nå har jeg akkurat fått mensen igjen, og merker at det er mindre blod en hva jeg pleide å blø før. Er ikke gravid, og lurer på hva dette kan skyldes. Har riktig nok vært under ekstremt mye stress de siste månedene, klarer aldri å slappe av, bekymrer meg ekstremt mye for absolutt alt etc. Noe som også har ført til at jeg før, og under mine to siste menstruasjoner har vært ekstremt stresset for at jeg også skal blø lite ved disse. I juni kom mensen 2/3 dager før jeg skulle på lang reise til Asia, og var selvsagt svært stresset for dette. I juli kom var den litt sen (2 dager), og kom en dag etter oppkjøring, noe jeg var så stresset over at jeg omtrent ikke sov på 4 netter før. Nå rett før mensen denne gangen begynte jeg på skolen igjen, og var selvsagt veldig stresset. Har tenkt tanken om det kan være disse årsakene, men har aldri opplevd forstyrrelser i menstruasjonen tidligere. Dette gjør meg veldig bekymret, og er veldig redd for at noe kan være alvorlig galt med meg... Er forresten 18 år. 

Anonymkode: 0e7aa...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5-6 dagers mens er da ikke unormalt, min erfaring er alt mellom 3-10 dager er like normalt, spesielt når man er så ung som du. :) Samme erfaring tilsier også at stress utmerket godt kan kludre til menssyklusen, litt variering i syklus er også helt normalt på din alder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For å betegne menstruasjoner som regelmessige skal de være av varighet på opp til 7-8 dager og med intervall på 25 til 35 dager (regnet fra første til første dag av blødningen). Dine menstruasjoner er derved å regne for helt normale. Stress kan stoppe/utsette menstruasjoner, men påvirker ikke blødningsmengden. Unormalt stoffskifte kan medføre rikeligere blødninger, men det er ikke ditt problem.

I din alder er det ikke uvanlig med endring i blødningsmønstret, men dine sykluser er altså innenfor det normale. Absolutt ikke grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2017 den 21.41, Mette Moen, Gynekolog skrev:

For å betegne menstruasjoner som regelmessige skal de være av varighet på opp til 7-8 dager og med intervall på 25 til 35 dager (regnet fra første til første dag av blødningen). Dine menstruasjoner er derved å regne for helt normale. Stress kan stoppe/utsette menstruasjoner, men påvirker ikke blødningsmengden. Unormalt stoffskifte kan medføre rikeligere blødninger, men det er ikke ditt problem.

I din alder er det ikke uvanlig med endring i blødningsmønstret, men dine sykluser er altså innenfor det normale. Absolutt ikke grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Har forresten også merket 2 mørke, litt lange hår ved brystvorten, er dette noe å bekymre seg over?

Anonymkode: 0e7aa...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...