Gå til innhold

Trenger hjelp til å håndtere gjelden min

Miamoro

Anbefalte innlegg

Føler meg litt skamfull for å spørre om hjelp, men jeg har havna i en vond økonomisk situasjon som jeg prøver å komme meg ut av. Enkelt forklart så har jeg dratt på meg over 200 000 kroner i kredittkortgjeld :unsure:

Har ikke fortalt mannen min om problemet og er ute hver morgen for å sjekke at han ikke ser regningene. Er en skikkelig vond situasjon å være i og kjenner det tærer på samvittigheten. Føler meg som en ubrukelig løgner og dårlig kone. Kredittkortene har blitt brukt til å spille på nett og alt er tapt. Tror jeg er spilleavhengig, uten å være helt sikker. Kanskje jeg bør snakke med noen profesjonelle om hvordan jeg kan stoppe det.

Nå sitter jeg som sagt med masse gjeld som forrentes sakte men sikkert hver dag. Jeg må gå drastisk til verk.

Er to ting jeg kunne trengt råd om:

1. Hvordan bør jeg legge frem det her for mannen min på en OK måte? Jeg må jo være ærlig med han om situasjonen og forklare hva som har skjedd. Ønsker ikke at ekteskapet ryker..

2. Rentenivået på de to kredittkortene mine er veldig høyt- Betaler 24 og 26 prosent på hvert kort. Har vurdert å erstatte gjelden med et billigere lån. En løsning er å ta opp et større lån på huset for å kutte regningen, men er ikke helt sikker på om det fungerer. Da må jeg uansett snakke med mannen min. Noen som har erfaring med det? Eller om jeg bør vurdere et forbrukslån til refinansiering?

Nå klippet jeg begge kortene i to, og tror det er riktig sted å begynne. Ringte deretter til kortselskapene og sa jeg ikke ønsket å være kunde lenger. Til slutt la jeg inn en kredittsperre på meg selv, så jeg ikke faller for fristelsen igjen.

Endret av Miamoro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Hvis dere har huslån som er mindre enn 75%av det boligen er verdt i dagens marked så er jo refinansiering og bake det inn i huslånet en mulighet. Det er i alle fall bra du har tatt grep.

Om mannen din blir sint så er jo det forståelig, men alle kan gjøre feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.9.2017 at 10:55 AM, Worrysome plenty said:

Hvis dere har huslån som er mindre enn 75%av det boligen er verdt i dagens marked så er jo refinansiering og bake det inn i huslånet en mulighet. Det er i alle fall bra du har tatt grep.

Om mannen din blir sint så er jo det forståelig, men alle kan gjøre feil. 

Sant nok. Har på en måte innsett at jeg må legge det frem før eller siden. Vet bare ikke hvordan. Kanskje jeg bare skal bare hive meg i det og si fra i morgen.

Nå vurderer jeg å søke om en økning på huslånet eller eventuelt å refinansiere gjelden med et annet lån. Hva jeg må betale er ikke godt å si, men tror ikke kredittverdigheten min er noe å skryte av. Var blant annet innom Finansportalen.no og så på hva rentenivået ligger på..er jo himmel og hav i prisforskjeller!

Sjekket deretter en side som heter https://www.Billigeforbrukslån.no, og det står at renta ligger rundt 10 prosent. Men nå vet jeg at bankene vil se at jeg allerede sitter med mye kredittkortgjeld. Så jeg tror ikke jeg får ordnet det her uansett med mindre jeg snakker med mannen min. Leste at jeg kan få han som medlåntaker i bytte mot lavere rentenivå. Uansett, takk for hjelpen..Setter veldig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Miamoro skrev:

Nå vurderer jeg å søke om en økning på huslånet eller eventuelt å refinansiere gjelden med et annet lån. Hva jeg må betale er ikke godt å si, men tror ikke kredittverdigheten min er noe å skryte av. Var blant annet innom Finansportalen.no og så på hva rentenivået ligger på..er jo himmel og hav i prisforskjeller!

Du får neppe gjort noe som helst med boliglånet uten at mannen din er mer med på det, så det er nok en god start å legge det frem for mannen, om du ikke allerede har gjort det. Som med så mange andre tabber er nok det beste å legge seg helt flat og beklage, i stedet for å komme med all slags forklaringer og bortforklaringer.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎02‎.‎09‎.‎2017 den 23.18, Miamoro skrev:

Føler meg litt skamfull for å spørre om hjelp, men jeg har havna i en vond økonomisk situasjon som jeg prøver å komme meg ut av. Enkelt forklart så har jeg dratt på meg over 200 000 kroner i kredittkortgjeld :unsure:

Har ikke fortalt mannen min om problemet og er ute hver morgen for å sjekke at han ikke ser regningene. Er en skikkelig vond situasjon å være i og kjenner det tærer på samvittigheten. Føler meg som en ubrukelig løgner og dårlig kone. Kredittkortene har blitt brukt til å spille på nett og alt er tapt. Tror jeg er spilleavhengig, uten å være helt sikker. Kanskje jeg bør snakke med noen profesjonelle om hvordan jeg kan stoppe det.

Nå sitter jeg som sagt med masse gjeld som forrentes sakte men sikkert hver dag. Jeg må gå drastisk til verk.

Er to ting jeg kunne trengt råd om:

1. Hvordan bør jeg legge frem det her for mannen min på en OK måte? Jeg må jo være ærlig med han om situasjonen og forklare hva som har skjedd. Ønsker ikke at ekteskapet ryker..

2. Rentenivået på de to kredittkortene mine er veldig høyt- Betaler 24 og 26 prosent på hvert kort. Har vurdert å erstatte gjelden med et billigere lån. En løsning er å ta opp et større lån på huset for å kutte regningen, men er ikke helt sikker på om det fungerer. Da må jeg uansett snakke med mannen min. Noen som har erfaring med det? Eller om jeg bør vurdere et forbrukslån til refinansiering?

Nå klippet jeg begge kortene i to, og tror det er riktig sted å begynne. Ringte deretter til kortselskapene og sa jeg ikke ønsket å være kunde lenger. Til slutt la jeg inn en kredittsperre på meg selv, så jeg ikke faller for fristelsen igjen.

Du må fortelle det til mannen din så snart som mulig! Hvis han finner det ut selv vil han få store problemer med å stole på deg i fremtiden.

Det er ingen måte å legge frem noe sånt på uten at mannen din får sjokk. Han vil trenge tid til å fordøye det, og det må dere bare gjennom. Det hjelper hvis du legger deg flat (i overført betydning) så han ser at du skjønner alvoret.

Det beste er nok å bake det inn i huslånet om du har mulighet.

Lykke til! Det er ikke verdens undergang. Kun en ryddejobb du må ta før livet går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må fortelle helt ærlig at jeg har noe jeg aldri trodde jeg skulle klare... Klart å faktisk havne med et forbrukslån på ca 80 000 kroner. Har en tidligere tråd her, der jeg fikk kjempegode råd fra andre brukere her inne. Er virkelig så takknemlig for brukerne her inne som ga meg veldig gode råd!!!! :rolleyes:  Jeg ville reise på ny ferietur, men de sa nå må du stoppe, og ja jeg innså alvoret. Jeg dro ikke på den ferieturen.. Var heller hjemme å koste meg her. Og begynte å betale ned på lånet mitt. Jeg har fått mye mer kontroll over økonomien etter tips fra andre brukere på forumet her. :D 

Alle kan havne i "fellen". Jeg har betalt ut mitt visa mastergull kort på 10 000 kroner. Jeg holder på å betale ned på resten av lånet. Det er knallhardt. Og du må bare ta den i trøyen og si : NOK er NOK!. Du blir ikke lykkelig av å se lånet vokse!. 

Er din mann veldig glad i deg, så vil han selvfølgelig akseptere at du kom i den knipen. Jeg må ærlig si at jeg er ikke særlig stolt over lånet mitt, men en mann må akseptere at jeg er der. Jeg klarer meg og livet er mer enn penger. Men uten penger eksisterer man ikke, og det å få skikk på økonomien er en herlig tilfredstillelse. :) 

Håper det går bra for deg. Jeg klarte å rote pengene bort på ferier. Har vært på dyre ferier der jeg tok med meg barna mine osv. Det er minnene verdt, men jeg må betale tilbake og kan ikke dra på nye turer før jeg har kontroll på økonomien. Samme må du gjøre. Du må forsøke å få ryddet opp i dette her på en eller annen måte. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine nærmeste fikk en gang et lignende problem på grunn av veldig store utlegg hos tannlegen. Senere viste det seg at  "tannproblemer løsningene"  mye ble liggende i skuffen og hun gikk ikke tilbake til tannlegen for ytterligere tilpasninger.

Uansett hun gikk til sin bank og la frem den ulykkelige situasjonen og fikk der et langsiktig lån uten at hennes mann fikk noe belastninger på grunn av det.Hun hadde en liten inntekt i form av ca 20%uførepensjon og jobbet jo når hun hadde arbeidsinntekt.Det var dengang nok at hun var en stabil og hyggelig kunde.

Mannen fikk greie på det etterhvert men hadde stor forståelse . Han hadde jo ikke ant hva disse tanprotesene egentlig kostet.

Sjøl synes jeg kvinners stilling ikke er særlig bedre enn hos Ibsens Nora noen ganger.

Men nav er sikkert et godt sted å begynne. De har visst noen spesialutdannelse som virkelig har erfart hva det vil si å havne i sånne " skjulte fattigdomsfeller" hvis man ekle er klok å søker hjelp å støtte av noen som kan dette. Kanskje " luksusfellen" på TV kan gi noen gode råd uten at du behøver å komme på TV selvsagt.

Håper dette går bra og at du møter den forståelse og hjelp du har fortjent.😊

Anonymkode: 22867...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, AnonymBruker said:

En av mine nærmeste fikk en gang et lignende problem på grunn av veldig store utlegg hos tannlegen. Senere viste det seg at  "tannproblemer løsningene"  mye ble liggende i skuffen og hun gikk ikke tilbake til tannlegen for ytterligere tilpasninger.

Uansett hun gikk til sin bank og la frem den ulykkelige situasjonen og fikk der et langsiktig lån uten at hennes mann fikk noe belastninger på grunn av det.Hun hadde en liten inntekt i form av ca 20%uførepensjon og jobbet jo når hun hadde arbeidsinntekt.Det var dengang nok at hun var en stabil og hyggelig kunde.

Mannen fikk greie på det etterhvert men hadde stor forståelse . Han hadde jo ikke ant hva disse tanprotesene egentlig kostet.

Sjøl synes jeg kvinners stilling ikke er særlig bedre enn hos Ibsens Nora noen ganger.

Men nav er sikkert et godt sted å begynne. De har visst noen spesialutdannelse som virkelig har erfart hva det vil si å havne i sånne " skjulte fattigdomsfeller" hvis man ekle er klok å søker hjelp å støtte av noen som kan dette. Kanskje " luksusfellen" på TV kan gi noen gode råd uten at du behøver å komme på TV selvsagt.

Håper dette går bra og at du møter den forståelse og hjelp du har fortjent.😊

Anonymkode: 22867...f90

Vi hadde en lang prat i går, og tro det eller ei....det gikk veldig bra. Han visste allerede om det, men hadde gjort et bevisst valg med å vente for å se om jeg fortalte det på egenhånd. Så jeg er mildt sagt lettet og glad for at jeg turte ta tak i det. 

Når det er sagt så er han ikke blid. Han fikk vite om det når han leste selvangivelsen fra fjoråret, ettersom vi liknes sammen under skatteklasse 1. Det hadde jeg ikke engang tenkt på :o  Men det viser at det lønner seg å være ærlig, og å ta tunge avgjørelser når det trengs. 

Føler nå ikke at jeg bor i Nora's Dukkehjem, men det kan vel være en realistisk anekdote i noen tilfeller. Er uansett takknemlig for medfølelsen og tips både du og andre har kommet med.

Endret av Miamoro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig med det, i økonomisk sammenheng?  Skal ikke kvinner ta like mye ansvar for at forbruket i husstanden holdes på et nivå familien kan klare, som mannen?  Dette handler jo om å være ærlige med hverandre når det gjelder pengebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, Miamoro skrev:

Vi hadde en lang prat i går, og tro det eller ei....det gikk veldig bra. Han visste allerede om det, men hadde gjort et bevisst valg med å vente for å se om jeg fortalte det på egenhånd. Så jeg er mildt sagt lettet og glad for at jeg turte ta tak i det. 

Når det er sagt så er han ikke blid. Han fikk vite om det når han leste selvangivelsen fra fjoråret, ettersom vi liknes sammen under skatteklasse 1. Det hadde jeg ikke engang tenkt på :o  Men det viser at det lønner seg å være ærlig, og å ta tunge avgjørelser når det trengs. 

Føler nå ikke at jeg bor i Nora's Dukkehjem, men det kan vel være en realistisk anekdote i noen tilfeller. Er uansett takknemlig for medfølelsen og tips både du og andre har kommet med.

Det var godt at den praten gikk bra. Dere har nok et solid forhold.

Nesten rart at mannen din har ventet så lenge uten å nevne noe. For alt han visste kunne jo du ha fortsatt med spillingen. Glad i å utsette i tunge samtaler, kanskje? De fleste er kanskje litt sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...