Gå til innhold

Førerkort og medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo helt håpløst. Psykiater har plutselig bestemt seg for å ta tak i førerkortreglene og jeg som før har kunnet ta inntil to vivaler for dagen og en imovane kan nå bare ta en halv tablett imovane og ingen vivaler, for at jeg skal kunne beholde førerkortet. Dette har ført til at jeg er blitt dårligere, også fordi jeg blir reddere og sover mye dårligere. 

Så lenge en tar antidepressiva og antipsykotika (Enn om det bare er 50mg seroquel) så kan en ikke ta mer enn 3,75mg imovane for dagen. Og ingen vivaler. 

Føler meg uheldig som har blitt "plukket ut" til å få disse reglene fortalt til meg og dermed mye dårligere psykisk. 

Jeg har i mange år tatt denne type medikamenter uten noen uhell og føler meg bedre da, enn jeg gjør nå - uten. 

Anonymkode: d2b60...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange i samme båt. Skal selv til legen imorgen for å få min "dom".  Vet jeg må kutte ut noen medisiner for å få beholde førerkortet, men vet ikke hvilke. Jeg er så redd for å bli dårligere, har jo aldri vært så bra som på de medisinene jeg går på nå.

Får bare prøve. Blir jeg dårlig så får jeg begynne på alle medisinene igjen og så får førerkortet bare ryke. Orker rett og slett ikke å bli syk igjen, ikke nå som jeg har fått smaken på det å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler skyld for at det er blitt slik. I mange år har jeg lest på pakningsvedlegget og vært selv så i tvil om det å kjøre bil selvvarmende noe lurt. Det var et visst " råd" fra omgivelsene om at jeg burde ta kurs og ikke gi slipp på det å kjøre. Til slutt for et par tre år siden sendte jeg  uoppfordret selv inn mitt førekort etter å ha sett min gamle far miste sitt da han visstnok hadde skrapet opp bilen sin og en til på en benisinstasjon. Har sett hvor mye et førekort og en gammel bil betyr for noen for å si det slik.

Men jeg forstår jo at det er ikke på grunn av oss at politiet og myndighetene tok enda mer tak i problematikken. Regelverket er visst stadig i endring.

Anonymkode: b6ec2...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo helt håpløst. Psykiater har plutselig bestemt seg for å ta tak i førerkortreglene og jeg som før har kunnet ta inntil to vivaler for dagen og en imovane kan nå bare ta en halv tablett imovane og ingen vivaler, for at jeg skal kunne beholde førerkortet. Dette har ført til at jeg er blitt dårligere, også fordi jeg blir reddere og sover mye dårligere. 

Så lenge en tar antidepressiva og antipsykotika (Enn om det bare er 50mg seroquel) så kan en ikke ta mer enn 3,75mg imovane for dagen. Og ingen vivaler. 

Føler meg uheldig som har blitt "plukket ut" til å få disse reglene fortalt til meg og dermed mye dårligere psykisk. 

Jeg har i mange år tatt denne type medikamenter uten noen uhell og føler meg bedre da, enn jeg gjør nå - uten. 

Du har nå iallfall fått kjøre i 11 mnd etter at reglene kom...Jeg mistet lappen tvert da reglene kom 1. oktober i fjor. Sto ikke på noen B-preparater, men sto på tre ulike typer psykofarmaka. Håpløst.

Be legen om å søke dispens til fylkesmannen. En jeg kjenner fikk akkurat innvilget dispens for fortsatt å ha lappen med to typer psykofarmaka og 7,5 mg Imovane. Helsedirektoratet anbefaler fylkesmennene å gi dispens, i påvente av kommende regelendringer. Du får kanskje ikke dispens for Vivalen, men du kan om ikke annet ta en hel Imovane.

Anonymkode: aa9c6...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye reglene har dessverre gjort livet vanskeligere for mange som ikke utgjør noen trafikkåre.

Til din problemstilling så skal etter alt å dømme reglene endres i høst slik at de som tar antidepressiva/antipsykotika ikke rammet på samme måte. Du vil da antageligvis kunne ta en vival om dagen i tillegg.

Anonymkode: f7178...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fått kjørt i noen ekstra måneder. Synes bare hele opplegget er håpløst, da det gjør meg dårligere. Det er sendt søknad om dispensasjon til fylkeslegen, så får vi se. 

Men om det kommer nye regler, kan jeg da ta både imovane 7,5mg og en vival for dagen, eller kun en vival? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Jeg kjører men står kun fast på stilnoct så det er greitt visstnok. Derimot har jeg medisiner jeg bruker sporadisk ved behov og i perioder er det vanskelig å holde kontroll på når jeg kan kjøre og ikke. Feks paralgin forte, da kjører jeg ikke men da så har jeg også såpass vondt at jeg ikke ville kjørt uansett den dagen. Da er det verre med sobril, jeg føler meg nesten mere egnet til å kjøre på den enn uten enkelte dager. Prøver å telle timer og hvor mye f.eks en stilnoct på natta pluss en sobril for angsten (De nettene jeg er alene hjemme er jeg livredd) og så kanskje en sobril på ettermiddagen etter...da er jeg vel over grensa så langt jeg vet. 

Det burde vert satt opp kurs for pasienter som bruker slike medisiner så vi kunne få skikkelig info om når vi er innafor og når vi må parkere bilen og når vi evt må levere inn lappen. Det er jo ikke slik at alle blir ruset av disse medisinene og ei heller ønsker å bli tatt for å kjøre i rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta bort en medisin for å få lov til å beholde førerkortet, valget til både legen og meg ble brintellix. Tror den gjør minst "skade" med å bli fjernet. Begynner å trappe ned i dag. Håper virkelig at jeg ikke kommer til å merke noe. 

Bruker litt vival, imovane og Tramadol , men så lite at det var helt greit. Kjører jo ikke hvis jeg tar noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...