Gå til innhold

Hvorfor spontanaborter ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på en ting i noen år og aldri spurt noen om dette før. Kanskje det også er utenfor ditt fagfelt. Jeg ble raskt gravid med mitt første barn da jeg var 22-år. Neste svangerskap endte i spontanabort i tredje mnd. Jeg fikk utskrapning. Året etter fødte jeg mitt andre barn. Jeg hadde da to friske barn. Jeg ventet til jeg var tredve år med å prøve å få barn nr tre. Jeg ble gravid fire ganger og spontanaborterte hver gang. Den seneste ble oppdaget på ultralyd i uke 16. Så fikk jeg to barn med ett års mellomrom. Jeg har bare jenter. De to yngste har diagnoser. Bla annet utviklingshemmet. Legen tok gentest som viser at en av de har en tilstand som man ser hvis feks søskenbarn får barn sammen.( husker ikke hva det het og fikk ingen forklaring).  Min mann og jeg er ikke i slekt. Er det bare tilfeldig at jeg har hatt flere aborter. Eller at to av barna mine har spesielle behov?.

Anonymkode: f4a1d...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på en ting i noen år og aldri spurt noen om dette før. Kanskje det også er utenfor ditt fagfelt. Jeg ble raskt gravid med mitt første barn da jeg var 22-år. Neste svangerskap endte i spontanabort i tredje mnd. Jeg fikk utskrapning. Året etter fødte jeg mitt andre barn. Jeg hadde da to friske barn. Jeg ventet til jeg var tredve år med å prøve å få barn nr tre. Jeg ble gravid fire ganger og spontanaborterte hver gang. Den seneste ble oppdaget på ultralyd i uke 16. Så fikk jeg to barn med ett års mellomrom. Jeg har bare jenter. De to yngste har diagnoser. Bla annet utviklingshemmet. Legen tok gentest som viser at en av de har en tilstand som man ser hvis feks søskenbarn får barn sammen.( husker ikke hva det het og fikk ingen forklaring).  Min mann og jeg er ikke i slekt. Er det bare tilfeldig at jeg har hatt flere aborter. Eller at to av barna mine har spesielle behov?.

Anonymkode: f4a1d...009

Jeg har mistet ufrivillig en gang tidlig i svangerskapet. Jeg vet ikke årsaken: noen sier at det kan være noe med at fosteret hadde noen utviklingsforstyrrelser/ skader. Mens en lege ga meg diagnosen PCOS, og sa at det var årsaken til det. Mens en lege har sagt at jeg ikke har PCOS. Umulig å vite hvorfor det skjer flere ganger med deg... Men tror det er ganske vanlig å miste tidlig i svangerskapet... , men det er jo greit å vite en årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det har vært mer enn tre aborter på rekke, så betegner man det som ‘habituell abort’ og prøver å lede etter en årsak. Hos deg og din mann kan det (utfra din forklaring) se ut som dere begge kan ha en genetisk feil som kun kommer til uttrykk, hvis den forekommer i dobbel dose, altså arves både fra far og mor. Det vil være en risiko på 25% for hvert avkom. Noen ganger vil et foster med genfeilen arvet fra både far og mor aborteres, andre ganger fødes med utviklingshemning. Hvis barnet bare har arveanlegget (genet) fra en av foreldrene, så vil det være frisk, men kan bringe genet videre. Man kaller det recessiv arv. Jeg synes du skal få informasjon om hva som er funnet ved gentesten.

Vennlig hilsen Mette

PS foreldrene behøver ikke å være søskenbarn, men er de i slekt, har de større risiko for å ha samme genfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...