Gå til innhold

Blødningsforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 41 år og har alltid hatt uregelmessig mens,i perioder regelmessig og har 2 barn. 

Jeg har for 1 og 1/2 år siden fjernet ene eggstokken pga cyste.

Mensen har vært ganske regelmessig etter dette men med noe lange sykluser. Alt fra 28 dager til 40-45 dager. 

Dettr er vel tegn på sviktende eggløsninger??

og nå begynte jeg plutselig å småblø 22 dager etter siste mens, og lurer på hva dette kan være tegn på? 

Ikke mye blod som kommer men litt av og på i noen dager nå. Ingen smerter . 

overgangsslder eller mer alvorlige tegn?

 Jeg har time hos gynekolog snart , hva bør jeg be denne om og gjøre ift hormonprøver og celleprøve ol ?

Selv om jeg har levd hele livet med å ha uregelmessig blødning slutter jeg aldri å engste meg når det skjer igjen.

På forhånd takk for svar🙂

Anonymkode: 27779...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal syklus er 25 til 35 dager, regnet fra første blødningsdag til neste første. Som du selv er inne på, betyr uregelmessighet som regel sviktende eller forsinket eggløsning. Etter eggløsningen dannes hormonet progesteron som forbereder livmorslimhinnen til graviditet. Hvis egget ikke befruktes, avstøtes slimhinnen etter 14 dager ved en menstruasjon. Hvis det ikke skjer eggløsning, dannes ikke progesteron, og hvis østrogenproduksjonen fortsatt er bra stimuleres slimhinnen i livmoren til ukontrollert vekst med alle typer av blødning fra sjeldne til småblødning og evt store blødninger.

Det har ingen hensikt å ta hormonprøver, for de endrer seg gjerne fra dag til dag. Celleprøve er en prøve som tas på kvinner som ikke har symptomer. Hvis det ses forandringer på livmorhalsen, så tas en vevsprøve. Så det viktigste er at legen undersøker deg og henviser deg til gynekolog, hvis det er mistanke om at noe er unormalt. Hvis det fortsetter med slike blødninger og du ønsker syklus regulert, så kan du få gestagen (et kunstig progesteron) i 10-12 dager per måned for å etterligne en normal syklus.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...