Gå til innhold

I dag fikk jeg virkelig høre det!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært ganske slank og populær blant menn. De siste to årene har jeg lagt på meg nesten ti kilo, og selvtilliten har dalt i takt med at kiloene har kommet på (dessverre). 

I dag besøkte jeg oldefaren min (som bor langt unna) på 80 år. Så sier han plutselig  "Du har forandret deg, du har blitt så kraftig og mandig". 

Det ble masse latter blant de som var på besøk, og jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Er det mulig :fnise:

Anonymkode: 3d9a2...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært ganske slank og populær blant menn. De siste to årene har jeg lagt på meg nesten ti kilo, og selvtilliten har dalt i takt med at kiloene har kommet på (dessverre). 

I dag besøkte jeg oldefaren min (som bor langt unna) på 80 år. Så sier han plutselig  "Du har forandret deg, du har blitt så kraftig og mandig". 

Det ble masse latter blant de som var på besøk, og jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Er det mulig :fnise:

Uff... jeg forstår at det er veldig vondt å få høre en slik kommentar. Ofte så tenker folk seg mer om før de sier noe, heldigvis , men her var det nok en som ikke tenkte så langt. Men vet du hva: prell det av deg. Det er tross alt bare en i familien som sier det. Og han er jo 80 år.. Mulig han som er blitt litt sløv med alderen ;). Tilgi han for det. Tenk sånn. Jeg ser også rundere ut med alderen, men uansett : man kan være sjarmerende rund som tynn. Er ikke greit å få høre at man er for radmager heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom mange år og som barn stridd med sånne kommentarer. Nå er jeg en blant eldre personer. 

Mitt råd er: Det beste er å finne seg selv og tenke selv, om hvordan man selv mener man bør være og ikke være inklusive vekt.

Enkelte personer er litt usikre på helt unge om hvordan de tenker og det er ikke sikkert det var veldig vondt eller ondt ment hans ufølsomme kommentar. Han var kanskje bare redd du ikke syns godt om han eller var litt ugreie i eget selvbilde selv akkurat den formiddagen. De fleste mennesker sliter jo  med vekt i dag den ene eller andre veien. ( opplever seg selv for tykk eller for tynn)Noe som ikke er rart i dag hvor matprogrammer og fristende mat er i de fleste sammenhenger. Kanskje bare veldig lenge siden han så deg sist og røpet dermed mye av sin egen selvusikkerhet kanskje.

Et litt plomt orsøk på å " bli bedre kjent".😊

(Som de andre sier her. Sånt bør man riste av seg. Det er kun vestkantmimikk for å være litt politisk.)

Anonymkode: 31c7f...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at han ikke tenkte helt over hva han sa, og at det var ikke en vondt-ment kommentar. Tror han bare sa noe for å ha noe å si... og så gikk det feil hen... Ikke ta det innover deg, trådstarter. Forstår at det var sårt, men tenk : du er fin som du er!. Og bare la det prelle av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å la det prelle av, eller trene av deg de ti kiloene. Om du ikke velger det siste, så er oddsen stor for at de ti blir til tyve om et års tid.

Ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nick skrev:

Du kan velge å la det prelle av, eller trene av deg de ti kiloene. Om du ikke velger det siste, så er oddsen stor for at de ti blir til tyve om et års tid.

Ditt valg.

Wow. Jeg syns dette var en arrogant og spydig kommentar. Skulle gjerne visst hvor gammel og tung du er. Og hvilket kjønn. Her er det snakk om en som har blitt utsatt for en sårende kommentar. Har sikkert følt seg skamfull og mindreverdig. Jeg har selv vært en slank dame. Men kiloene har kommet snikende etter 40 år.  De fleste kvinner legger på seg med årene og de fleste kvinner er opptatt av dette. Idealet er å se ut som ungjenter hele livet men det er ikke så lett. Noen er heldig og er naturlig slank andre må nok innse at de blir akkurat like rund som mødrene sine. Personlig har jeg isolert meg fra mennesker og har mistet selvtilliten helt pga vektøkning etter å starter med medisiner. Jeg prøver å trene og spise sunnt men resultatene uteblir. Gir det folk rett til å komme med sårende kommentarer? . Kan ikke vi kvinner bli sett på som feminine og vakre selv om vi blir eldre og litt rundere ?. 

Anonymkode: c3d92...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, nick skrev:

Ditt valg.

Du har nok kanskje rett i dette, men det gjør vel ikke oldefarens kommentar og de andre latter ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at oldefar sin kommentar var både stygg og sårende, men synes faktisk at det at de andre lo så godt, var vel så sårende.

Nå har eldre mennesker lett for å komme med ukritiske kommentarer, jeg ser bare på min mor. En bør ikke akseptere slikt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Huff, ikke noe hyggelig nei.

Min onkel spurte meg hvor mye veier du nå. Da ble jeg sur, det har ikke du noe med sa jeg.

Samme onkelen sa det er vel ikke bra du røyke, du som er så tung. Dette var noen år før jeg sluttet å røyke.

Stating the obvious... Noen folk har altså ikke sosiale antenner.

Den samme onkelen spurte om jeg hadde paraply, da jeg hadde en stor vannlekasje for ett halvår siden. Ikke morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til at noen eldre mister folkeskikken og sier ting rett ut omtrent som barn.

Skal man bli veldig såret når folk sier noe man tross alt er klar over selv? Så lenge det ikke er vondt ment synes jeg ikke det. Det handler bare om at vedkommende er sosialt klønete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg har lagt merke til at noen eldre mister folkeskikken og sier ting rett ut omtrent som barn.

Skal man bli veldig såret når folk sier noe man tross alt er klar over selv? Så lenge det ikke er vondt ment synes jeg ikke det. Det handler bare om at vedkommende er sosialt klønete. 

Helt enig. Eldre mennesker mister litt filter med årene og vil kanskje ikke noe vondt med det. Men jeg blir mer forundrer over manglende forståelse fra noen innpå her om at dette kan være sårende. Jeg fikk noen slike kommentarer fra voksne slektninger da jeg var en usikker ung jente. Utviklet spiseforstyrrelse. Kanskje du har sider ved deg selv som du er mindre fornøyd med? Hvis noen påpekte dette og andre lo av det hadde du kanskje opplevd det ubehagelig selv om du selv var klar over det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har sider ved deg selv som du er mindre fornøyd med? Hvis noen påpekte dette og andre lo av det hadde du kanskje opplevd det ubehagelig selv om du selv var klar over det? 

Ja, jeg har opplevd mye rart. Jeg vet jo at det stikker å få stygge kommentarer. Allikevel vet jeg ikke noen annen råd enn å riste det av seg, og særlig når det kommer fra en 80-åring. Man kan ikke klappe til en antikvitet, og det er for sent å oppdra ham. 

Det er ikke så rart at folk lo. Folk ler når de er sjokkert. Det er en måte å ufarliggjøre situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, jeg har opplevd mye rart. Jeg vet jo at det stikker å få stygge kommentarer. Allikevel vet jeg ikke noen annen råd enn å riste det av seg, og særlig når det kommer fra en 80-åring. Man kan ikke klappe til en antikvitet, og det er for sent å oppdra ham. 

Det er ikke så rart at folk lo. Folk ler når de er sjokkert. Det er en måte å ufarliggjøre situasjonen.

Helt greit for meg at du vil "vinne" denne diskusjonen. :). Som sagt kan man unnskylde eldre folk for dette. Likevel kan ord såre. Har jobbet mye med eldre og syke. Det var ikke uvanlig at de kom med stygge kommentarer til utenlandske pleiere . Eller eldre menn kom gjerne med seksuelle hentydninger til unge pleiere. Vi forstod og tålte det meste. Selv om jeg hadde opplevd overgrep som ung jente måtte jeg være profesjonell og forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit for meg at du vil "vinne" denne diskusjonen. :). Som sagt kan man unnskylde eldre folk for dette. Likevel kan ord såre. Har jobbet mye med eldre og syke. Det var ikke uvanlig at de kom med stygge kommentarer til utenlandske pleiere . Eller eldre menn kom gjerne med seksuelle hentydninger til unge pleiere. Vi forstod og tålte det meste. Selv om jeg hadde opplevd overgrep som ung jente måtte jeg være profesjonell og forstå. 

Vinne? Jeg visste ikke at vi var uenige en gang.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Vinne? Jeg visste ikke at vi var uenige en gang.

Sorry. Da misforstod jeg deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry. Da misforstod jeg deg. 

Er du TS, forresten? Mulig jeg er litt forvirret også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...