Grandma Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Synet til min sønn begynte å bli dårlig; blind flekker, svak muskelatur ( øyet vandret) da han var 10 år. Dr. Rose ved Flekkefjord sykehus oppdaget da "flekker" i hans høyre øye. Han forklarte at dette var arr etter en toksosplasmose infeksjon jeg måtte ha hatt og overført til fosteret da jeg gikk gravid. Min sønn er nå 23 år og han synes synet blitt dårligere. Han har kontaktlinser men føler at samsynet ikke er godt. Han har en akse på v.øye på 15 og h-øye på 165. Mitt spørsmål er: Kan denne parasitten - toksosplasmose blusse opp etter så mange år eller kan synet forsatt svekkes etter at han blir eldre pga denne infeksjonen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42302-toksosplasmose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Kjære Grandma, Det er riktig at toxoplasma infeksjon under svangerskapet kan forårsake forskjellige skader på en rekke organer, inkludert øye. Det er også riktig at infeksjon kan bli reaktivert flere år senere, spesielt hos pasienter med svekket immunforsvar. Men, disse er ganske generelle betraktninger, og jeg har ingen muligheter til å stille diagnose på din sønns øyeproblemer. Dette må være gjort av øyelege, evt. i samarbeid med infeksjonsmedisiner og mikrobiolog. Dette med mangel på samsyn får jeg ikke til å stemme med det jeg vet om toxoplasmoseinfeksjoner, men det er ikke ensbetydlig med at det ikke er sammenheng der. Jeg synes også at det høres rart om infeksjonen fortsatt kunne være aktiv etter så mange år og jeg antar også at det har vært behandlet. Kort sagt: søk øyelege. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42302-toksosplasmose/#findComment-158619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.