AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Kjemper mot tankene mine!! I det siste nå så har jeg ofte fått videosnutter i hodet av at jeg kjører av veien og krasjer. Jeg ser for meg alt fra start til slutt. Hva som skjer fra jeg kjører V veien til jeg ligger på sjukehuset. Eller at jeg sykler noe jeg liker å gjøre, at jeg blir påkjørt av en bil og blir skadet. De er så påtrengende tenker.. Spesielt med P kjøre av veien med bilen.. Anonymkode: 79bd9...657 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Det må være ubehagelig å ha slike tanker, men som psykologen min har sagt, er verken tanker eller følelser farlige, bare ubehagelige. For meg har det hjulpet å tenke slik. Da blir de ikke like overveldende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 1 time siden, Eva Sofie skrev: Det må være ubehagelig å ha slike tanker, men som psykologen min har sagt, er verken tanker eller følelser farlige, bare ubehagelige. For meg har det hjulpet å tenke slik. Da blir de ikke like overveldende. Jeg tillater tankene å bare komme for de blir mere påtrengende hvis jeg kjemper imot dem egentlig. Anonymkode: 79bd9...657 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Tvangstanker er noe dritt ja. Anonymkode: 836e0...026 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanuttius Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Kan det bli bedre av å ignorere dem? Jeg prøver å ignorere mine men de kverner og kverner døgnet rundt og er gjerne knyttet opp til ting som skjer eller ting andre har snakket om så ingen fantasier sånn sett. Vel, bilkræsj er en liten slager da. Tror alltid at jeg skal omkomme eller blir skadet i bilulykke men jeg har ingen klare tanker om hvordan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjemper mot tankene mine!! I det siste nå så har jeg ofte fått videosnutter i hodet av at jeg kjører av veien og krasjer. Jeg ser for meg alt fra start til slutt. Hva som skjer fra jeg kjører V veien til jeg ligger på sjukehuset. Eller at jeg sykler noe jeg liker å gjøre, at jeg blir påkjørt av en bil og blir skadet. De er så påtrengende tenker.. Spesielt med P kjøre av veien med bilen.. Anonymkode: 79bd9...657 Vet du hvorfor du har disse tankene? Er det et ønske om å bli skadet eller få omsorg/bli tatt hånd om? Jeg vil understreke at jeg ikke mener et ønske om oppmerksomhet, men å få omsorg, bli tatt vare på, bli sett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 8 timer siden, Eva Sofie skrev: Vet du hvorfor du har disse tankene? Er det et ønske om å bli skadet eller få omsorg/bli tatt hånd om? Jeg vil understreke at jeg ikke mener et ønske om oppmerksomhet, men å få omsorg, bli tatt vare på, bli sett. Tvangstanker følger ikke logikk. Eller er manifestasjoner av skjulte ønsker. Tvangstanker er invaderende ego-dystone tanker som ikke har noen skjult mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 42 minutter siden, Worrysome plenty skrev: Tvangstanker følger ikke logikk. Eller er manifestasjoner av skjulte ønsker. Tvangstanker er invaderende ego-dystone tanker som ikke har noen skjult mening. Det er jeg ikke enig i. Mine tvangstanker kan alle sammen relateres til mitt liv, hvordan det har vært og hvordan det er nå. Et eksempel: Jeg har tvangstanker om at min far skal dø og er livredd for det. 24/7. Jeg ser det for meg, at han plutselig dør, eller at han dør sakte på sykehus, hva jeg sier til han som de siste ord. Planlegging av hjerte-lungeredning hvis det skjer hjemme hos ham (jeg bor nærme og vil være der før ambulansen), hvilke oppgaver min mor må gjøre og hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Jeg har planlagt hvor helikopteret evt skal lande.Hvordan jeg kommer til å få dødsbudskapet. Vil mamma ringe eller vil politiet komme på døren fordi han har krasjet med bil. Alt dette foregår som en film i hodet mitt fra start til slutt. Det kommer når som helst. Jeg har en spesiell "bevegelse" som jeg må gjøre for at det ikke skal skje. Disse tvangstankene gir full mening. Pappa er den eneste som har vært tilstede for meg, min grunnpilar i livet. Tror ikke jeg hadde vært her om det ikke hadde vært for han. Jeg er livredd for å bli alene og vet ikke om jeg kan leve uten han. Han er alt for meg. Kunne kommet med flere eksempler, men det blir for langt. Terapien er å snakke om det, fortelle detaljert om tankene, finne ut hvorfor (det har jeg jo gjort). Men foreløpig har dette ikke hjulpet. Psykiateren og jeg snakker om hvorfor det ikke hjelper og, hehe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 11 minutter siden, ColaZero skrev: Det er jeg ikke enig i. Mine tvangstanker kan alle sammen relateres til mitt liv, hvordan det har vært og hvordan det er nå. Et eksempel: Jeg har tvangstanker om at min far skal dø og er livredd for det. 24/7. Jeg ser det for meg, at han plutselig dør, eller at han dør sakte på sykehus, hva jeg sier til han som de siste ord. Planlegging av hjerte-lungeredning hvis det skjer hjemme hos ham (jeg bor nærme og vil være der før ambulansen), hvilke oppgaver min mor må gjøre og hva jeg skal gjøre hvis det skjer. Jeg har planlagt hvor helikopteret evt skal lande.Hvordan jeg kommer til å få dødsbudskapet. Vil mamma ringe eller vil politiet komme på døren fordi han har krasjet med bil. Alt dette foregår som en film i hodet mitt fra start til slutt. Det kommer når som helst. Jeg har en spesiell "bevegelse" som jeg må gjøre for at det ikke skal skje. Disse tvangstankene gir full mening. Pappa er den eneste som har vært tilstede for meg, min grunnpilar i livet. Tror ikke jeg hadde vært her om det ikke hadde vært for han. Jeg er livredd for å bli alene og vet ikke om jeg kan leve uten han. Han er alt for meg. Kunne kommet med flere eksempler, men det blir for langt. Terapien er å snakke om det, fortelle detaljert om tankene, finne ut hvorfor (det har jeg jo gjort). Men foreløpig har dette ikke hjulpet. Psykiateren og jeg snakker om hvorfor det ikke hjelper og, hehe! Kun av ren nysgjerrighet, hva slags medisiner bruker du for tvangstankene dine? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Akkurat nå, XbellaX skrev: Kun av ren nysgjerrighet, hva slags medisiner bruker du for tvangstankene dine? Ingen spesifike. Forsøkte Zoloft en lang periode uten virkning. Den er visstnok førstevalg ved tvang/tvangstanker. Ellers bruker jeg Lamictal (mot epilepsi+PTSD) og Selo-zok (også mot PTSD). Har forsøkt alt av antidepressiva (omtrent) uten virkning. Har også forsøkt nevroleptika. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, ColaZero skrev: Ingen spesifike. Forsøkte Zoloft en lang periode uten virkning. Den er visstnok førstevalg ved tvang/tvangstanker. Ellers bruker jeg Lamictal (mot epilepsi+PTSD) og Selo-zok (også mot PTSD). Har forsøkt alt av antidepressiva (omtrent) uten virkning. Har også forsøkt nevroleptika. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes det var en rar måte å angripe tvangstanker på, med mindre din behandler er best i verden på akkurat dette selvsagt... Har du søkt litt i forumet på svar fra NHD, jeg vet han har hjulpet flere med gode forslag på medisiner (som betydelige mengder SSRI/SNRI og muligens ved å legge til et AP, erindrer han har nevnt Risperdal men våger ikke si det for sikkert). Ellers ser dette spennende ut, mon undres om effekten vedvarer: https://www.nrk.no/livsstil/ble-kvitt-tvangstankene-pa-fire-dager-1.12503637 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne 47 år Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Når det gjelder OCD har det kommet ny kunnskap og behandling. Det er opprettet OCDteam rundt om i landet som er dynt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 9 minutter siden, XbellaX skrev: Grunnen til at jeg spør er fordi jeg synes det var en rar måte å angripe tvangstanker på, med mindre din behandler er best i verden på akkurat dette selvsagt... Har du søkt litt i forumet på svar fra NHD, jeg vet han har hjulpet flere med gode forslag på medisiner (som betydelige mengder SSRI/SNRI og muligens ved å legge til et AP, erindrer han har nevnt Risperdal men våger ikke si det for sikkert). Ellers ser dette spennende ut, mon undres om effekten vedvarer: https://www.nrk.no/livsstil/ble-kvitt-tvangstankene-pa-fire-dager-1.12503637 Han er spesialist på traumer. Og tenker nok litt i den banen at PTSD ligger i bunnen og gir meg masse forskjellige symptomer. Og at det dermed er PTSD som skal behandles. Alle de forskjellige medisin kombinasjonene er forsøkt. Bortsett fra Risperdal. Artikkelen er jo interessant da! Jeg vet jo at eksponering er oppskriften...men jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal trene på at han dør. Men det står mer enn det, slik som at behandlingen må skreddersys og at man også må gjennom teori. Hadde jeg fått tilbud om et slik kurs hadde jeg takket ja uten å tenke meg om. Det er godt mulig at jeg burde gå til behandler med tvang/tvangstanker som spesialistområde i tillegg til traumebehandlingen. Noen vil kanskje si at det kan bli litt mye på en gang. Jeg tror ikke det. Det ville nok krevd krefter med en type terapi i tillegg, men det krever jaggu meg energi å ha disse tankene også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne 47 år Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Sorry. Sendte det før jeg var ferdig. Som sagt det finnes team som er god på OCD. Jeg utviklet OCD etter traume. Så ikke så uvanlig å ha både OCD og PTSD. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 2 minutter siden, Anne 47 år skrev: Når det gjelder OCD har det kommet ny kunnskap og behandling. Det er opprettet OCDteam rundt om i landet som er dynt Hei! Kunne du avsluttet den siste setningen? Tror den falt ut 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne 47 år Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Akkurat nå, ColaZero skrev: Hei! Kunne du avsluttet den siste setningen? Tror den falt ut Har avsluttet lenger nede 😊. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Anne 47 år skrev: Sorry. Sendte det før jeg var ferdig. Som sagt det finnes team som er god på OCD. Jeg utviklet OCD etter traume. Så ikke så uvanlig å ha både OCD og PTSD. Ja, der kom hele meldingen. Jeg visste ikke at det er vanlig å utvikle OCD etter traume. Det gir mening. Ihvertfall for meg. Har hørt om dette med OCD team. Har lest det her. Jeg må snakke med psykiateren min merker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne 47 år Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Akkurat nå, ColaZero skrev: Ja, der kom hele meldingen. Jeg visste ikke at det er vanlig å utvikle OCD etter traume. Det gir mening. Ihvertfall for meg. Har hørt om dette med OCD team. Har lest det her. Jeg må snakke med psykiateren min merker jeg. Jeg hadde alvorlig og inavildiserende OCD . Fikk behandling ved et OCDteam og ble betraktelig mye bedre. Var tøff behandling men de visste akkurat hvordan de skulle gå frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 2 minutter siden, Anne 47 år skrev: Jeg hadde alvorlig og inavildiserende OCD . Fikk behandling ved et OCDteam og ble betraktelig mye bedre. Var tøff behandling men de visste akkurat hvordan de skulle gå frem. Ja, det innskrenker livet mitt voldsomt. Har PTSD som jeg baler og sliter med og i tillegg sitter jeg her og venter på at pappa skal dø og gjør rare bevegelser for at det ikke skal skje. Og det er bare en av tvangstankene jeg har. For et sinnsykt opplegg. Bokstavelig talt. Så bra å høre at du har fått god hjelp! Var det poliklinisk behandling eller innleggelse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ColaZero Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 På 27.9.2017 den 12.49, AnonymBruker skrev: Kjemper mot tankene mine!! I det siste nå så har jeg ofte fått videosnutter i hodet av at jeg kjører av veien og krasjer. Jeg ser for meg alt fra start til slutt. Hva som skjer fra jeg kjører V veien til jeg ligger på sjukehuset. Eller at jeg sykler noe jeg liker å gjøre, at jeg blir påkjørt av en bil og blir skadet. De er så påtrengende tenker.. Spesielt med P kjøre av veien med bilen.. Anonymkode: 79bd9...657 Jeg føler litt på at jeg har "kuppet" tråden din. Samtidig vil det være interessant for deg å lese det som har blitt skrevet, det er jeg sikker på. Mange gode råd og tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.