Gå til innhold

Hvorfor blir man sint? Og sinnemestring...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 timer siden, Jokke89 skrev:

Sinne er noe jeg dessverre har  andel av problemer med.

Mye av det som gjelder sinne er rett og slett innstinkter.

Angrip eller flykt.

KRYPDYRHJERNEN som slår tiln

Undertrykte følelser og minner fører til et intest og brennende raseri.... 

Er ofte at man har fortrengt ting som medfører dette...

Vil ikke gå inn på alt åpent her, men om du vil snakke med noen som vet hva dette er, så er det bare å sende meg en pm altså :)

 

Jeg tror at sinne kan utløses av følelsen av å ha blitt dårlig behandlet / eller urettferdig behandlet. Jeg tror også at det er riktig å forsøke å få ut sinne av kroppen på riktig måte. Men det er ikke lett. 

Jeg er kjent for å være en rolig person som ikke blir lett sinna. Men folk jeg kjenner sier at når jeg blir så ser de årsaken til det, og da har jeg full rett til å føle sinne. Vet at noen blir hissig for ingenting, men jeg er ganske tålmodig rolig, og kan finne meg i ganske så mye før raseriet kommer. Jeg kjenner meg mest sint når jeg våkner om morningen. Men roer meg fort ned. Og så gidder jeg ikke å gå rundt med sinne i meg lenger, og det roer seg ned, men kommer som oftest frem om morningen igjen... 

Mener du at det er ting jeg fortrenger som forårsaker sinne? Jeg er litt usikker på det. Jeg har en litt for god hjerne til å huske på alt mulig. Alt for flink å huske. Så jeg hadde hatt en fordel av å vært mer glemsk ;) 

Denne tråden begynner å bli gammel men det med sinne er ganske interessant. Har jo sett hvordan enkelte flyr av sinne av ingenting også... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger ikke å være det. For meg var det det.. Jeg fortrengte ting såpass mye at det blei verre og verre ettersom tida gikk...  Men det handler om urettferdig behandling og sånn med meg og da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 11.10.2017 den 13.30, Mina1 skrev:

Før ba jeg eksen om unnskyldning for alt jeg kunne gjort galt osv...  Nå er jeg heller sint på han fordi jeg vet at jeg ikke burde sagt et unnskyld til han med tanke på hans egen behandling av meg. Så kanskje dette er en reaksjon som følge av at jeg har full grunn til å tenke sånn. Sinne er et svar på: ja jeg ble ydmykende og dårlig behandlet. Jeg ble svært dårlig behandlet. Han var veldig å sette all skyld over på meg, pluss være drittsekk i alt han sa.. kunne ikke prate voksent med meg.Og jeg må være obs på dette videre: vil ikke oppleve slik behandling igjen. Ta det forsiktig, osv. Jeg tillot for mye også, og det førte til at han tilslutt tok roret, og styrte over hele situsjonen, og ga meg all skyld for alt. Dersom det var noen som skulle si unnskyld så var det meg sa han. Jeg sa unnskyld, men han var like kald. Men jeg innser jo at han burde jo også sagt unnskyld. Og at jeg knegikk han. 

Vi er mange som har blitt ydmyket og dårlig behandlet. Vi har et valg. Enten bruke mange år på å grave oss ned i bitterhet over ting som skjedde i fortiden eller bruke årene på å velge å ha det bra nå og i fremtiden.  Det er et valg man kan ta det også, stort sett i hvert fall, hvis man da ikke har en alvorlig psykisk sykdom .

Min x sa til meg i går : - Jeg vil be om unnskyldning for alt det stygge jeg har sagt til deg. Jeg mener ikke noe av det jeg har sagt. Du gjorde alt for ungene og det gjorde du også for meg. 

Det kom ut av det blå, så tydelig noe han har grublet på.

Jeg visste at den dagen ville komme og jeg visste at innrømmelsen ville sitte langt inne. Det tok 5 år og jeg har gått videre med livet mitt for lengst  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi er mange som har blitt ydmyket og dårlig behandlet. Vi har et valg. Enten bruke mange år på å grave oss ned i bitterhet over ting som skjedde i fortiden eller bruke årene på å velge å ha det bra nå og i fremtiden.  Det er et valg man kan ta det også, stort sett i hvert fall, hvis man da ikke har en alvorlig psykisk sykdom .

Min x sa til meg i går : - Jeg vil be om unnskyldning for alt det stygge jeg har sagt til deg. Jeg mener ikke noe av det jeg har sagt. Du gjorde alt for ungene og det gjorde du også for meg. 

Det kom ut av det blå, så tydelig noe han har grublet på.

Jeg visste at den dagen ville komme og jeg visste at innrømmelsen ville sitte langt inne. Det tok 5 år og jeg har gått videre med livet mitt for lengst  :)

 

 

Men det var iallefall fint av han å be deg om unnskyldning for det :) .  Og etter hele 5 år.. helt utrolig!!!. Ofte så ser man ikke alt på riktig måte der og da, og så ser man det etterhvert. Mens noen ser aldri sine egne feil. Mens noen ser de og grubler eller ser de senere og grubler og så kommer unnskyldningen. 

Men det er viktig å ikke grave seg ned selv om man har blitt dårlig behandlet. Tenke: at det får stå til, og at det er like greit å vite hva man slapp å omgås. Jeg pleier å tilgi det meste, men når noen ikke ser sine egne feil så er det bare å la det seile. Men om morningen spesiellt så kan jeg av og til tenke over ting... men jeg har blitt flinkere enn før. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Min x sa til meg i går : - Jeg vil be om unnskyldning for alt det stygge jeg har sagt til deg. Jeg mener ikke noe av det jeg har sagt. Du gjorde alt for ungene og det gjorde du også for meg. 

Det kom ut av det blå, så tydelig noe han har grublet på.

Jeg visste at den dagen ville komme og jeg visste at innrømmelsen ville sitte langt inne. Det tok 5 år og jeg har gått videre med livet mitt for lengst  :)

 

 

Det var veldig flott gjort, selv om det var sent.

Rart hvordan par kan bli så husvarme og fortrolige at de dropper vanlig folkeskikk og behandler hverandre dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
8 minutter siden, Gargamel skrev:

Det var veldig flott gjort, selv om det var sent.

Rart hvordan par kan bli så husvarme og fortrolige at de dropper vanlig folkeskikk og behandler hverandre dårlig. 

Noen har et komplisert hode og problematiserer alt. 

Det er behagelig å være samboer med en som er stabil i hodet sitt. Livet blir så mye enklere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Min x sa til meg i går : - Jeg vil be om unnskyldning for alt det stygge jeg har sagt til deg. Jeg mener ikke noe av det jeg har sagt. Du gjorde alt for ungene og det gjorde du også for meg. 

Fint at han valgte å si det, selv om det kom seint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare ikke gi opp seg selv eller andre eller sin sak.

Man må huske tror jeg bare at " Ingenting er i orden før alt er i orden".❤️😊

Anonymkode: e65b6...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Det var veldig flott gjort, selv om det var sent.

Rart hvordan par kan bli så husvarme og fortrolige at de dropper vanlig folkeskikk og behandler hverandre dårlig. 

Jeg synes at det var veldig flott å gjøre selv om det kom sent. Mener at det er aldri for sent å be om unnskyld. Bedre sent enn aldri. Men saken er jo slik at jo mer tiden går, jo mer usannsynlig er det at vedkommende vil si unnskyld. Og da må man bare klare å komme igjennom det selv, og la det seile. Eneste valg man har. Men allikevel: utrolig fint av han å si unnskyld. Det er nok de som enten aldri ser sine feil eller har "svin på skogen" som gjør at de ikke kan si unnskyld for de vil ha bra inntrykk blant folket og vil derfor ikke avsløre sine feil tror jeg. 

Det er utrolig rart hvordan par kan bli mot hveandre.. og utrolig rart hvordan folk kan behandle hveandre dårlig. 

 

 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg synes at det var veldig flott å gjøre selv om det kom sent. Mener at det er aldri for sent å be om unnskyld. Bedre sent enn aldri. Men saken er jo slik at jo mer tiden går, jo mer usannsynlig er det at vedkommende vil si unnskyld. Og da må man bare klare å komme igjennom det selv, og la det seile. Eneste valg man har. Men allikevel: utrolig fint av han å si unnskyld. Det er nok de som enten aldri ser sine feil eller har "svin på skogen" som gjør at de ikke kan si unnskyld for de vil ha bra inntrykk blant folket og vil derfor ikke avsløre sine feil tror jeg. 

Det er utrolig rart hvordan par kan bli mot hveandre.. og utrolig rart hvordan folk kan behandle hveandre dårlig. 

 

 

 

 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg synes at det var veldig flott å gjøre selv om det kom sent. Mener at det er aldri for sent å be om unnskyld. Bedre sent enn aldri. Men saken er jo slik at jo mer tiden går, jo mer usannsynlig er det at vedkommende vil si unnskyld. Og da må man bare klare å komme igjennom det selv, og la det seile. Eneste valg man har. Men allikevel: utrolig fint av han å si unnskyld. Det er nok de som enten aldri ser sine feil eller har "svin på skogen" som gjør at de ikke kan si unnskyld for de vil ha bra inntrykk blant folket og vil derfor ikke avsløre sine feil tror jeg. 

Det er utrolig rart hvordan par kan bli mot hveandre.. og utrolig rart hvordan folk kan behandle hveandre dårlig. 

 

 

 

Det er i hvert fall ingen vits i å vente på en unnskyldning som kanskje aldri kommer. Må være mye bedre bare legge det bak seg og fokusere fremover. 

Det var fint gjort ja, men den unnskyldningen som kom nå 5 år etterpå, endrer det ikke på noe for meg, men kanskje gjorde det godt for han selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

32 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er i hvert fall ingen vits i å vente på en unnskyldning som kanskje aldri kommer. Må være mye bedre bare legge det bak seg og fokusere fremover. 

Det var fint gjort ja, men den unnskyldningen som kom nå 5 år etterpå, endrer det ikke på noe for meg, men kanskje gjorde det godt for han selv. 

Vel talt!

Eller som Nelson Mandela sa det, etter å ha sittet 27 år i fengsel:

"As I walked out the door toward the gate that would lead to my freedom, I knew if I didn't leave my bitterness and hatred behind, I'd still be in prison."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er i hvert fall ingen vits i å vente på en unnskyldning som kanskje aldri kommer. Må være mye bedre bare legge det bak seg og fokusere fremover. 

Det var fint gjort ja, men den unnskyldningen som kom nå 5 år etterpå, endrer det ikke på noe for meg, men kanskje gjorde det godt for han selv. 

Det er sant. Det er waste of time å vente på en unnskyldning som aldri vil komme. Egentlig så er det naturlig å se sine egne feil lenge før det går 5 år. Men uansett så synes jeg at det er fint uansett at noen tenker så langt at de gir en unnskyldning .. enten det går 1 uke, eller 5 år :) . Det er en god egenskap å se sine egne feil. Ingen mennesker går gjennom livet uten å gjøre feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...