Gå til innhold

Hvor ofte spise sobril uten å bli avhengig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte kan jeg spise sobril uten å bli avhengig?

Jegg trenger de hele tiden, men vil ikke bli avhengig igjen... om jeg eks tar 5mg hver dag, er det så lav dose at jeg ikke vil oppleve langvarig abstinens ved slutt?

Eller om jeg tar de annenhver dag? Vil det hindre avhengighet med en dags pause?

Anonymkode: e5ed1...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Holder det med 5mg er jo det bra :) Om du orker/klarer deg annenhver dag er det enda bedre.

Men vil jeg da slippe avhengighet?

Anonymkode: e5ed1...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at reaksjoner på Sobril kan variere veldig fra person til person, noe som gjør det  vanskelig å si noe generelt om hvor fort man kan bli avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på den fysiske avhengigheten der en får abstinenser når en slutter, så får du ikke det av 5 mg hver annen dag.

Men abstinenser må skilles fra det at grunnlidelsen (angst) kommer mer frem nå medisinen uteblir.

Anonymkode: aea1f...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besvarer ikke spm - for det vet jeg ikke,  men tror ikke det er farlig å bruke litt B-prep innimellom - og håper det er OK at jeg stiller et spm i tråden:

Jeg tar 5-10 MG Sobril i ny og ne, (Max 1 i uka) men opplever at jeg blir skikkelig grinete og deprimert. Så jeg begynner altså å revurdere om de hjelper så mye i det lange løp. Noen som opplever dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, cilie skrev:

Jeg besvarer ikke spm - for det vet jeg ikke,  men tror ikke det er farlig å bruke litt B-prep innimellom - og håper det er OK at jeg stiller et spm i tråden:

Jeg tar 5-10 MG Sobril i ny og ne, (Max 1 i uka) men opplever at jeg blir skikkelig grinete og deprimert. Så jeg begynner altså å revurdere om de hjelper så mye i det lange løp. Noen som opplever dette? 

Dette er en vanlig bivirkning av alle dempende medikamenter, alkohol og benzo inkludert. Stemningsleiet du hadde blir forsterket. Hemningene reduseres. Er du deppa blir du mer deppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Dette er en vanlig bivirkning av alle dempende medikamenter, alkohol og benzo inkludert. Stemningsleiet du hadde blir forsterket. Hemningene reduseres. Er du deppa blir du mer deppa. 

Hehe, drikker vin nå da, og det hjelper på formen... 😅🍷 Dog mulig lørdag kveld uten plikter og krav er mindre deprimerende enn mye annet... 

Så du tror ikke det hjelper å bytte medisin? Jeg vil jo kunne ta noe innimellom som roer meg litt i svært stressede perioder... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker 5mg sobril fantstisk. Jeg går fra å være utmattet, føle meg syk og full av angst; til glad, trygg og full av energi.

Anonymkode: e5ed1...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte kan jeg spise sobril uten å bli avhengig?

Jegg trenger de hele tiden, men vil ikke bli avhengig igjen... om jeg eks tar 5mg hver dag, er det så lav dose at jeg ikke vil oppleve langvarig abstinens ved slutt?

Eller om jeg tar de annenhver dag? Vil det hindre avhengighet med en dags pause?

Anonymkode: e5ed1...232

Tar du sobril hver dag så er du avhengig. Det sier seg selv.

Anonymkode: de343...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du sobril hver dag så er du avhengig. Det sier seg selv.

Anonymkode: de343...c04

Trenger ikke bety fysisk avhengig...

Anonymkode: e5ed1...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir raskere avhengig enn andre. Det kan ta bare noen uker. Da angsten var uoverkommelig stor betydde  det lite for meg om jeg ble avhengig eller ikke. Men etter hvert opplevde jeg faktisk å få enda sterkere angst i det virkningen gikk ut av kroppen mellom dosene. Ble også mer deprimert. Det ble som en vond sirkel . Da sluttet jeg . Men dette er min erfaring så kanskje det er anderledes for deg. 

Anonymkode: b9f8f...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen blir raskere avhengig enn andre. Det kan ta bare noen uker. Da angsten var uoverkommelig stor betydde  det lite for meg om jeg ble avhengig eller ikke. Men etter hvert opplevde jeg faktisk å få enda sterkere angst i det virkningen gikk ut av kroppen mellom dosene. Ble også mer deprimert. Det ble som en vond sirkel . Da sluttet jeg . Men dette er min erfaring så kanskje det er anderledes for deg. 

Anonymkode: b9f8f...b24

Dette er normalforløpet ved overforbruk av psykotrope medikamenter som Sobril.

Derfor best å holde seg til situasjonsbestemt bruk (de situasjonene hvor det er aller, aller verst for deg). I motsetning til som en daglig dose du alltid tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte kan jeg spise sobril uten å bli avhengig?

Jegg trenger de hele tiden, men vil ikke bli avhengig igjen... om jeg eks tar 5mg hver dag, er det så lav dose at jeg ikke vil oppleve langvarig abstinens ved slutt?

Eller om jeg tar de annenhver dag? Vil det hindre avhengighet med en dags pause?

Anonymkode: e5ed1...232

Umulig å si. Folk reagerer så forskjellig. 

Men, å ta fast hver dag er neppe lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke bety fysisk avhengig...

Anonymkode: e5ed1...232

Nei ikke fysisk på den måten at du får abstinsenser om du slutter å ta dem, men du er jo åpenbart avhengig av dem psykisk. 

Anonymkode: de343...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke fysisk på den måten at du får abstinsenser om du slutter å ta dem, men du er jo åpenbart avhengig av dem psykisk. 

Anonymkode: de343...c04

Ikke mer avhengig enn man er av AD, vil ejg mene.

Anonymkode: c3c4f...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer avhengig enn man er av AD, vil ejg mene.

Anonymkode: c3c4f...d01

Minner om melding fra Admin på forumet her i dag angående råd om medikamenter.

Det er ikke et medisinsk forsvarlig råd å hevde at benzopreparater har en avhengighetsprofil lik antidepressiva av type SSRI, SNRI og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Caprioli skrev:

Minner om melding fra Admin på forumet her i dag angående råd om medikamenter.

Det er ikke et medisinsk forsvarlig råd å hevde at benzopreparater har en avhengighetsprofil lik antidepressiva av type SSRI, SNRI og tilsvarende.

Prøv å slutte med en solid dose AD etter mange års bruk. Det er et helvete, kutte ut benzo er en lek i forhold.

Anonymkode: c3c4f...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å slutte med en solid dose AD etter mange års bruk. Det er et helvete, kutte ut benzo er en lek i forhold.

Anonymkode: c3c4f...d01

Godt mulig at det var det for deg, for andre igjen kan det være helt uproblematisk gitt at det gjøres etter gode nedtrappingsplaner i samråd med fastlege. 

Anonymkode: beb49...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å slutte med en solid dose AD etter mange års bruk. Det er et helvete, kutte ut benzo er en lek i forhold.

Anonymkode: c3c4f...d01

Helt greit at du har en slik opplevelse, det er ikke problematisk at du deler denne erfaringen.

Det som ikke er greit er å hevde at benzo og AD har lik avhengighetsprofil. Det har de ikke.

Det ene er en gruppe sterkt avhengighetsdannende medikamenter, det andre er en gruppe medikamenter som ikke er det (tilvenning over tid sees derimot hos en del pasienter), men hvor opp- og nedtrapping kan gi tildels betydelige bivirkninger.

Å gi råd om bruk av benzopreparater som er i strid med allment akseptert praksis er ikke ok, uavhengig av om vi selv er av en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...