Gå til innhold

Brintellix (mot angst)


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Caprioli skrev:

Jeg er ikke uenig i at hemmende angst gir mønsteret du beskriver (jeg opplevde det selv).

Dette med hva som er høna og egget i forhold til depresjon og angst, så var dette informasjon jeg fikk av min psykolog. Nå husker jeg ikke eksakt sammenheng eller hvordan h*n formulerte seg, men poenget var vel at når depresjon og angst kommer i tospann så er det depresjonen som behandlingsmessig må gripes tak i for å få bukt med angsten.

Mens angsten der er mer å anse som et symptom på depresjonen, stiller det seg naturligvis annerledes dersom du har en isolert (vet ikke hva som er riktig begrep) angstlidelse. Og, som du sier, er veien til å bli deprimert kort dersom angsten er hemmende.

 

Jeg skjønner ikke på hvilken måte depresjon kan skape angst. Kan du forklare dette?

Og når du sier "angst", så mener du sosial angst eller?

Anonymkode: 825eb...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke på hvilken måte depresjon kan skape angst. Kan du forklare dette?

Og når du sier "angst", så mener du sosial angst eller?

Anonymkode: 825eb...d14

Forklaringsmekanismen kjenner jeg ikke (ISW eller noen andre kan sikkert si noe om det), men jeg ser fagfolk, inkludert både min psykolog og lege, omtale depresjon og angst som to sider av samme sak. Angsten min kom for eksempel helt klart som en følge av/i kompaniskap med mild/skjult depresjon (utbrenthet).

For min del artet det seg ikke ulikt generalisert angstlidelse, krydret med angst for angsten. Dette førte over tid til det samme som du har opplevd, noe nærmere klassisk depresjon, med tydelig nedstemthet.

Med angst så mener jeg angst som mekanisme. Ikke nødvendigvis knyttet til en spesifik type angstlidelse som sosial angst, agorafobi, PTSD e.l.

For å ta meg som eksempel, betyr dette at det -- i mitt tilfelle altså -- behandlingsmessig ikke har noe verdi å jobbe med angsten isolert sett (type eksponeringsterapi) -- for å bli kvitt den må den den underliggende depresjonen tas hånd om. Alternativt, ta hånd om de underliggende mekanismene som gir både depresjon og angst (dersom man bruker narrativet med to sider av samme sak).

Igjen, her er det sikkert andre som kan gi en bedre og mer presis forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Caprioli skrev:

Forklaringsmekanismen kjenner jeg ikke (ISW eller noen andre kan sikkert si noe om det), men jeg ser fagfolk, inkludert både min psykolog og lege, omtale depresjon og angst som to sider av samme sak. Angsten min kom for eksempel helt klart som en følge av/i kompaniskap med mild/skjult depresjon (utbrenthet).

For min del artet det seg ikke ulikt generalisert angstlidelse, krydret med angst for angsten. Dette førte over tid til det samme som du har opplevd, noe nærmere klassisk depresjon, med tydelig nedstemthet.

Med angst så mener jeg angst som mekanisme. Ikke nødvendigvis knyttet til en spesifik type angstlidelse som sosial angst, agorafobi, PTSD e.l.

For å ta meg som eksempel, betyr dette at det -- i mitt tilfelle altså -- behandlingsmessig ikke har noe verdi å jobbe med angsten isolert sett (type eksponeringsterapi) -- for å bli kvitt den må den den underliggende depresjonen tas hånd om. Alternativt, ta hånd om de underliggende mekanismene som gir både depresjon og angst (dersom man bruker narrativet med to sider av samme sak).

Igjen, her er det sikkert andre som kan gi en bedre og mer presis forklaring.

Ok, jeg syns fortsatt det er vanskelig å forstå det der med på hvilken måte depresjon kan føre til angst.. men men

Men uansett i mitt tilfelle så er det ikke vits i å kun behandle depresjonen (altså f.eks er ikke vits i å kun gi meg resept på prozac). Nettopp fordi depresjonen kommer som følge av angsten som har gjort meg isolert, ufør og uten venner, uten kjæreste. Prozacen vil muligens, og bare muligens, minske depresjon tio en viss grad på kort sikt så lenge jeg tar den, men så fort jeg slutter er alt tilbake til slik det var. Angsten står uberørt hele tiden. Angsten min har ikke skuld i depresjonen, så en fjerning av depresjonen gjernet ikke angsten, men en fjerning av angsten vil fjerne depresjonen.

Anonymkode: 825eb...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324
On 10/31/2017 at 9:18 AM, Caprioli said:

Da har jeg vært hos legen, og h*n har heller ingen erfaring selv, men har forsøkt få fatt på noen som har.

H*n hadde vært i kontakt med nærmeste psykiatriske sykehus, som ikke hadde erfaring, og hadde så kontaktet akutt ambulent team hvor de har en psykiater som kunne bistå. H*n ventet på at vedkommende skulle ringe tilbake. Siden jeg også akkurat har sluttet med Wellbutrin, avtalte vi ny time om tre uker for å gi det tid til å stabilisere seg.

Så da kommer ny rapport om tre uker. 

Må ellers si at jeg er utrolig glad i legen min, som alltid er på ballen og strekker seg langt for å ordne opp.

<3 Legen

Har du fått starta opp på Brintellix?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 18.32, sirop1365381324 skrev:

Har du fått starta opp på Brintellix?

Ja, har brukt det en uke. Foreløpig kun oppstartsbivirkninger (eller, jeg håper i alle fall det er det :)). Regner med at det tar en uke til før jeg kan si noe om mer stabil effekt. Rapporterer tilbake da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 31.10.2017 den 16.29, sirop1365381324 skrev:

Dine opplevelser rundt Cipralex høres jo veldig kjipe ut. Kan jeg spørre hva du tar Brintellix mot nå?

Jeg har gått på Brintellix over et år. De hjalp ikke mye. Var like deprimert men gikk ned i vekt. Så må man veie hva som teller mest. Og gå opp i vekt gjør også at man blir deprimert. Cipralex hjalp mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, erik123 skrev:

Noen som har erfaringer med Brintellix? Jeg har blandede følelser for denne medisinen. Tar ikke bort depresjonen. 

Fastlegen min satt meg på efexor i tillegg til brintellix, det var en god kombinasjon for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha flere medisiner. Bruker 20 mg. i døgnet. Cipralex hadde bedre virkning, men gikk kraftig opp i vekt. Så den kuttet jeg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik123 skrev:

Jeg vil helst ikke ha flere medisiner. Bruker 20 mg. i døgnet. Cipralex hadde bedre virkning, men gikk kraftig opp i vekt. Så den kuttet jeg ut. 

Nå vil jeg ikke ta motet fra de som vil prøve brintellix . Det er mange som har god nytte av den. Jeg bruker 20 mg brintellix. Hadde også bedre virkning av cipralex men bivirkningene var plagsomme. Jeg har nok effekt av brintellix men det er litt vanskelig å vurdere fordi jeg har uansett svingninger i humøret. Akkurat nå syns jeg ikke det hjelper så veldig mot depresjonen men den gjør meg litt likegyldig og reduserer tankekjør. Den hindrer meg også i å ha så sterk og overveldende angst, selv om angsten var betydlig mindre med cipralex. Skal snart trappe ned i samråd med psykiateren min og jeg er litt spent på hvordan det blir.

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med brintellix er at du ikke går opp i vekt. Det som ikke er bra er at den ikke tar bort depresjonen. Men den er helt ok. Ingen sexlyst, men det er en lett pris å betale. Cipralex var skummel da jeg gikk opp fire kilo og ble enda mer deprimert. 

Slitt med depresjoner hele livet og vil nok være med meg resten av livet. Jeg har brukt antideppresiva i over 20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Man går ikke opp i vekt av tabletter, Tabletter inneholder knapt noen kalorier.

Dersom man går opp i vekt så er det fordi man spiser mer enn man forbrenner. Noen medikamenter kan imidlertid øke matlysten som gjør at man spiser mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettene gjør at du får mer matlyst, det er det ingen tvil om, og det er veldig kjent. Antideppresiva er verstingen når det gjelder å gå opp i vekt. Og kaloriforbruket er høyere en inntaket. Man spiser mye mer. Cipralex er en versting, gikk opp fire jkilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 28.11.2017 den 23.01, Caprioli skrev:

Ja, har brukt det en uke. Foreløpig kun oppstartsbivirkninger (eller, jeg håper i alle fall det er det :)). Regner med at det tar en uke til før jeg kan si noe om mer stabil effekt. Rapporterer tilbake da.

Her kommer en liten oppdatering fra meg. Kort oppsummert prøver jeg Brintellix for å dempe symptomtrykket av utbrenthet.

Brukte først 10mg i en måned, før jeg i samråd med legen gikk ned til 5mg, hvor jeg har vært snart en måned.

Jeg føler meg generelt mye bedre -- borte er svært mye fysisk ubehag (kvalme, svimmelhet, kognitiv svikt, utmattelse, følelse av å skulle kollapse, ...). Det samme er angst og depressive dager.

Men -- Jeg har også gjort en rekke andre forandringer i livet mitt akkurat samtidig, pluss at tiden jobber for meg, så hvor mye jeg skal tilskrive medisinen vet jeg ikke.

På minussiden? Akkurat like store problemer med å få orgasme som jeg (og mange med meg) har med andre SSRI-preparater (har selv brukt Cipralex tidligere, med samme effekt).

På grunn av at jeg er usikker på hvor mye hjelp jeg egentlig har + den kjipe bivirkningen, skal jeg til uka drøfte med legen om jeg skal teste uten.

Will keep you posted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Hei Caprioli,

Prøvde du å legge til Wellbutrin når du gikk på ssri?

Jeg har ikke prøvd det selv, men har lest at ved å legge til litt Wellbutrin så kan man vistnok motvirke de seksuelle bivirkningene som mange får med ssri bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sirop1365381324 Jeg har ikke prøvd den komboen, men jeg har prøvd Wellbutrin alene.

Wellbutrin er veldig aktiverende, så er ikke overraskende at det kan bidra i den avdelingen.

For min del behøvde jeg det motsatte av aktiverende, aldri vært så urolig som når jeg brukte det.

For min del er nok det å slutte med SSRI det beste, enten nå eller om en stund.

PS: Hvorfor har du egentlig et tidsstempel i brukernavnet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Caprioli skrev:

@sirop1365381324 Jeg har ikke prøvd den komboen, men jeg har prøvd Wellbutrin alene.

Wellbutrin er veldig aktiverende, så er ikke overraskende at det kan bidra i den avdelingen.

For min del behøvde jeg det motsatte av aktiverende, aldri vært så urolig som når jeg brukte det.

For min del er nok det å slutte med SSRI det beste, enten nå eller om en stund.

PS: Hvorfor har du egentlig et tidsstempel i brukernavnet ditt? :)

Tenker du på tallene?

Anonymkode: 48748...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sirop1365381324 skrev:

Jeg aner ikke hvorfor de tallene etter sirop er der :-)

Da dol la om forumet fikk nicket vårt tall slike tall bak nicket. Ledelsen fjerner det om du vil. 

Anonymkode: 48748...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et UNIX timestamp, hvor 1365381324 tilsvarer mandag 8. april 2013 kl. 02:35:24 DST.

Regner med datoen samsvarer med når omleggingen ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...