Gå til innhold

Hvilke konsekvenser kan det få å dele selvmordstanker med helsepersonell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i en livskrise hvor alt faller i grus, og vurderer å ta kontakt med fastlegen pga vedvarende selvmordstanker. Men hvilke konsekvenser kan det få om jeg gjør det? Vil dette da havne i en eller annen mappe som f.eks. nav-ansatte kan snoke i? Risikerer jeg å bli tvangsinnlagt? Dersom jeg skulle komme meg igjennom det, kan jeg da få problemer med barnevernet i fremtiden eller i forhold til barnefordeling? Dersom jeg skulle gjennomføre det som f.eks. en "bilulykke", vil da pårørende få vite at jeg har snakket med legen om selvmord? Og er det mulig å oppsøke hjelp i en helt annen del av landet, eller er det sånn at jeg må gå via min lokale fastlege for å bli henvist til videre hjelp?

Jeg vil kun ha ærlige svar. Det er veldig viktig for meg at dette ikke blir noe som forfølger meg i en evt. fremtid.

Anonymkode: a8130...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det havner i journalen din, men den har ikke NAV tilgang til. Dersom du kan garantere at du ikke vil gjøre noe med tankene dine, er det heller ingen fare for at du blir innlagt. Du får ikke problemer med hverken barnevern eller foreldrefordeling senere i livet, selv om du har det vanskelig nå. Pårørende vil ikke få tilgang til din journal dersom du dør i en "bilulykke". Det er fritt behandlingsvalg i Norge, så du kan få behandling et annet sted i landet, men i de fleste tilfeller kreves det en henvisning og den bør legen din skrive. Alternativt kan du gå til privat lege, men det koster jo endel. Det er heller ikke særlig praktisk å reise til andre enden av landet for å få behandling. det er gjerne ikke noen quick fix på selvmordstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan risikere å få hjelp og at tankene dempes og i ytterste fall forsvinner.

Anonymkode: cee9c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlige grunner kan være at pasienten ikke har ønsket det og sørget for å få det journalført.

Anonymkode: cee9c...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Admin Doktoronline

Vi må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker her. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige.

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123

• Røde Kors: 800 33 321

• Kirkens SOS: 22 40 00 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...