Gå til innhold

Kan angst og tvangstanker komme av stress?

Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg lider en del av angst. Har skrevet om det i tidligere tråd. Men jeg lurer på om angst og tvangstanker har en sammenheng med stress i livet ellers? Jeg har kommet frem til at utrygghet, stress og annet kan gjøre det slik at jeg får mer angst, og tankekjør osv. Og at det er gjerne der forklaringen ligger til at jeg blir ofte helt utslitt av angst. 

Sto følgende på en nettside: 

Situasjoner som utløser stress er kjent som triggere (eller stressorer). Dette er hendelser som vekker følelser i en som igjen skaper stresset. Dette fordi at stress/angst er mekanismen som forsøker dekke over hvilke følelser vi har. Ergo kommer det ikke stress direkte fra en situasjon/person og inn i deg, det skjer en psykologisk prosess inne i deg som skaper dette stresset basert på hvordan du betrakter situasjonen og hvor komfortabel du er med egne følelser.

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, BamseLiten skrev:

Jeg tror jeg kan svare ja på det. 

Ja, for i perioder er jeg verre enn andre. Jeg har hatt en hard arbeidsuke denne uken, og mye å gjøre, og iblant så kjenner jeg at angsten tar helt overhånd... Jeg surrer og angsten er forsterket. Så derfor tenker jeg at den mulig er forverret pga at jeg er stresset. 

Jeg er også stresset pga fortiden min og livserfaringene mine. Føler en utrygghet og tenker at ingen kan like meg osv, .. er svært negativ.... Og det fører til at jeg blir sittende pinnestiv full i angst iblant. ... Jeg sitter meg ned og føler meg helt stivnet til av angst... og tankekjør. Og det er plagsomt. Men er bedre når jeg har mer avslapping rundt meg, men har hele tiden mer eller mindre av det. Men iblant er jeg nesten helt bra. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Samme her. Jo mere press og indre stress, jo mere angst og negativitet. Det blir for mye for hjernen å håndtere. 

Noen har bytte av eksponeringsterapi mens andre må ha ro og skjerming for å få roet angsten (dvs fjerne stressmomenter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BamseLiten skrev:

Samme her. Jo mere press og indre stress, jo mere angst og negativitet. Det blir for mye for hjernen å håndtere. 

Noen har bytte av eksponeringsterapi mens andre må ha ro og skjerming for å få roet angsten (dvs fjerne stressmomenter).

Jeg kjenner det. Før trodde jeg at angsten og tvangstankene kom av noe helt annet, men etter å ha tenkt over det, så virker det som om den kommer av at jeg er stresset i livet mitt..... 

Jeg skulle egentlig på en date i helgen, men tror at jeg må avstå for jeg kjenner at jeg er så lei av bare den psykiske helsen min i seg selv anngående angsten. Jeg får så mye angst og nå forstår jeg hvorfor det kommer: det kommer pga jeg er stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg kjenner det. Før trodde jeg at angsten og tvangstankene kom av noe helt annet, men etter å ha tenkt over det, så virker det som om den kommer av at jeg er stresset i livet mitt..... 

Jeg skulle egentlig på en date i helgen, men tror at jeg må avstå for jeg kjenner at jeg er så lei av bare den psykiske helsen min i seg selv anngående angsten. Jeg får så mye angst og nå forstår jeg hvorfor det kommer: det kommer pga jeg er stresset. 

Angst, stress, tvangstanker ol er tydelige tegn på at du skal lytte til kroppen og psyken. Kos deg hjemme med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, BamseLiten skrev:

Angst, stress, tvangstanker ol er tydelige tegn på at du skal lytte til kroppen og psyken. Kos deg hjemme med god samvittighet. 

Ja, sitter her og har bare lyst å gråte akkurat nå. Jeg føler at jeg har for mye angst i kroppen.. Jeg sitter stiv i skrekk på fritiden.. og denne uken har jeg jobbet ganske mye... og jeg kjenner at angsten er til de grader høyere enn vanlig, men jeg lider av kronisk angst til dagen, men ikke så sterk som den er i dag. Nå er den på noe av det sterkeste... Så jeg må gjøre det som er sunt for meg. Det er noe med livet mitt som gjør at jeg ikke har ro i meg, og derfor får jeg den angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...