Gå til innhold

Habiliteringstjenesten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dps avslo søknaden min om psykolog, og skrev at habiliteringstjenesten var et bedre sted for meg å søke. 

Noen som har erfaring med dem (som er voksne)? Hva kan de gjøre? Hva gjør de? Jeg er jo allerede utredet så det trenger jeg ikke..

Anonymkode: d17b1...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Jeg har bare hørt om det, ikke prøvd det, men de skal hjelpe deg med tilrettelegging av jobb eller utdanning, og sikkert andre ting også når du er voksen. Sønnen min ble fulgt opp av barnehabiliteringen etter at han fikk diagnosen sin, og de kom hjem til oss og var med på ansvarsgruppemøtene for å følge opp og gi råd til de som skulle følge ham opp til daglig. Skolen og PPT og så videre. Når det gjelder voksne samarbeider de gjerne med NAV.

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til Habiliteringstjenesten for voksne (Havo)

Jeg går i utredning der angående mulig Apsberger eller noe innenfor Autismespekteret, men er i selv usikker om dette er rett.

Tiden vil vise, har ikke kommet så langt i utredningen enda at noen diagnose er satt enda, så kan ikke utale meg om hvordan opplegget er.

Mulig jeg utaler meg senere når jeg vet mer, hva dette fører til.

Har du en diagnose innefor det Habiliteringstjenesten utreder fra før? vis du aldri har vært der før er vell svaret mest logisk nei:p

"Kopiert sitat"

Habiliteringstjenesten for voksne (HAVO)

Målgruppe:

• Utviklingshemmede med tilleggsvansker (feks. psykiske lidelser, aldringsproblematikk)
  • Personer med vansker inne nevropsykiatrisk spekter (feks. ADHD, autisme, Asperger syndrom)

Det legges vekt på selvstendighet og livskvalitet på egne premisser for mennesker med medfødte og tidlig ervervede funksjonshemninger.

Det vil være tilrettelegging av tiltak både individ- og systemnivå. En del av virksomheten drives også ambulant, det vil si der pasienten er og ikke i sykehuset.

Målsetting er å fremme gode levekår og god livskvalitet for det enkelte individ. Dette innebærer innsats overfor den enkelte og miljøet omkring i en flerfaglig og fleretatlig sammenheng.

Anonymkode: 6685d...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dps avslo søknaden min om psykolog, og skrev at habiliteringstjenesten var et bedre sted for meg å søke. 

Noen som har erfaring med dem (som er voksne)? Hva kan de gjøre? Hva gjør de? Jeg er jo allerede utredet så det trenger jeg ikke..

De driver mest med autisme, psykisk utviklingshemmede og funksjonshemmede tror jeg.

Anonymkode: d7bce...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går i utredning der angående mulig Apsberger eller noe innenfor Autismespekteret, men er i selv usikker om dette er rett.

Tiden vil vise, har ikke kommet så langt i utredningen enda at noen diagnose er satt enda, så kan ikke utale meg om hvordan opplegget er.

Har du en diagnose innefor det Habiliteringstjenesten utreder fra før? vis du aldri har vært der før er vell svaret mest logisk nei:p

"Kopiert sitat"

Målgruppe:

• Utviklingshemmede med tilleggsvansker (feks. psykiske lidelser, aldringsproblematikk)
  • Personer med vansker inne nevropsykiatrisk spekter (feks. ADHD, autisme, Asperger syndrom)

Det legges vekt på selvstendighet og livskvalitet på egne premisser for mennesker med medfødte og tidlig ervervede funksjonshemninger.

Det vil være tilrettelegging av tiltak både individ- og systemnivå. En del av virksomheten drives også ambulant, det vil si der pasienten er og ikke i sykehuset.

Målsetting er å fremme gode levekår og god livskvalitet for det enkelte individ. Dette innebærer innsats overfor den enkelte og miljøet omkring i en flerfaglig og fleretatlig sammenheng.

Ja jeg har asperger. 

Men vet ikke hva habben kan hjelpe iforhold til symptomene man liksom får av aspergeren liksom. Det er mest de tilleggslidelsene jeg har som trengs å behandles liksom. 

Kanskje de har eksponeringsterapi der? (da tenker jeg liksom i forhold til sosial angsten). Og hvem vet kanskje har de også liksom psykologer der pgså

Hjelp til å fått jobb ja den var ikke dum liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok skjønner.

tja usikker blir vell kansje andre instanser man velger og koble inn ettersom kansje.

At man har aspberger kan vell man vell ikke gjøre så mye med, annet en og tillrettelegge og tilplasse ut ifra beste evne.

da regner jeg med angst og depresjon går igjen? det er slitsom

ut ifra det skriver så virker det som du ikke har fått så mye hjelp angående dette?                                                                     

Mulig kommunen man bor i blir koblet inn iforhold til tjenester og muligheter vis man ønsker hjelp?

Siden du har aspberger har du da Ung ufør nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ok skjønner.

tja usikker blir vell kansje andre instanser man velger og koble inn ettersom kansje.

At man har aspberger kan vell man vell ikke gjøre så mye med, annet en og tillrettelegge og tilplasse ut ifra beste evne.

da regner jeg med angst og depresjon går igjen? det er slitsom

ut ifra det skriver så virker det som du ikke har fått så mye hjelp angående dette?                                                                     

Mulig kommunen man bor i blir koblet inn iforhold til tjenester og muligheter vis man ønsker hjelp?

Siden du har aspberger har du da Ung ufør nå?

Jeg er ikke ufør. Jeg lever av det jeg finner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ufør. Jeg lever av det jeg finner

Bor du i telt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor du i telt da?

Nei ikke i telt. Jeg bor under furutre, midt i granskogen :ph34r::lol:

#"De syke har det godt" som dem sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Kopiert sitat"

Målgruppe:

Havo heter det altså når det er habiliteringstjeneste for voksne. Hva heter det for barn? Haba? (haba-zut-zut)

Anonymkode: 4c7ee...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Ikke så ofte jeg ler lengre men 😅😂 

Det er vel litt opp til hver enkelt bruker hva de kan hjelpe med. Du vil sikkert komme til en samtale først så de får kartlagt hva du ønsker og hva de kan hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har asperger. 

Men vet ikke hva habben kan hjelpe iforhold til symptomene man liksom får av aspergeren liksom. Det er mest de tilleggslidelsene jeg har som trengs å behandles liksom. 

Kanskje de har eksponeringsterapi der? (da tenker jeg liksom i forhold til sosial angsten). Og hvem vet kanskje har de også liksom psykologer der pgså

Hjelp til å fått jobb ja den var ikke dum liksom

Det jobber psykologer i habiliteringstjenesten. De kan hjelpe i forhold til tilleggslidelser som for eksempel angst og tvang. Dersom det er en velfungerende habiliteringstjeneste der du bor, så vil de som jobber der ha bedre innsikt i asperger og vanlige tillleggslidelser enn de har på dps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utredning av barn unge

Er det spesialisthelsetjenesten,Bup Ppt som som gjør

Min gutt som har autisme ble utredet av BUP og fikk diagnose da han var i barnehagealder. Så ble han sendt videre til Barnehabiliteringen for mer testing før skolestart (evnetest, særlig viktig for å finne sterke og svake sider, selv om totalskåren var midt i normalområdet og vel så det) og videre oppfølging de første skoleårene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...