Gå til innhold

Før var dette helt vanlig – nå nekter norske jenter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjedde? Hvorfor har det blitt sånn?

http://www.tv2.no/a/3834497/

På 70 og 80-tallet var det helt vanlig å kaste bikinitoppen og så og si «alle» solte seg toppløs. Men når var det sist gang du så noen sole seg toppløs på stranda? 

Trendforsker Michelle Orme mener at det å sole seg toppløs nå virker som å være for «spesielt interesserte».

– I dag kan man sitte på badestranda og tenke «hva skjedde?». For bare noen år siden var det toppløse overalt, nå ser man det knapt lenger. Det er nesten sånn at man må oppsøke en nudiststrand for å gjøre det, sier hun.

Selv om hun har bitt seg merke i at det er færre toppløse så kan hun ikke peke på en spesielt hendelse eller uttalelse som har ført til at det har blitt sånn.

– Jeg tror det er resultatet av flere ting som har ført til en massesuggesjon. Vi har en tendens her i Norge til å gjøre det som andre gjør. Før var det greit å sole seg toppløs, nå er det ikke det lenger. Det er typisk for mer overflatiske trender som mote eller, i dette tilfellet, soling at man har en reaksjon, så en motreaksjon som er helt motsatt. Og trendintervallene er kortere. I tillegg så er jo vi nordmenn egentlig ganske sjenerte, mener Orme.

Anonymkode: 31cf1...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 70 og 80-tallet var det helt vanlig å kaste bikinitoppen og så og si «alle» solte seg toppløs. Men når var det sist gang du så noen sole seg toppløs på stranda? 

Trendforsker Michelle Orme mener at det å sole seg toppløs nå virker som å være for «spesielt interesserte».

– I dag kan man sitte på badestranda og tenke «hva skjedde?». For bare noen år siden var det toppløse overalt, nå ser man det knapt lenger. Det er nesten sånn at man må oppsøke en nudiststrand for å gjøre det, sier hun.

Selv om hun har bitt seg merke i at det er færre toppløse så kan hun ikke peke på en spesielt hendelse eller uttalelse som har ført til at det har blitt sånn.

– Jeg tror det er resultatet av flere ting som har ført til en massesuggesjon. Vi har en tendens her i Norge til å gjøre det som andre gjør. Før var det greit å sole seg toppløs, nå er det ikke det lenger. Det er typisk for mer overflatiske trender som mote eller, i dette tilfellet, soling at man har en reaksjon, så en motreaksjon som er helt motsatt. Og trendintervallene er kortere. I tillegg så er jo vi nordmenn egentlig ganske sjenerte, mener Orme.

Kan ikke huske at det var slik på 70- 80 tallet. Hvor var det?. I syden ?. Ikke der jeg vokste opp i hvert fall.  Kanskje folk er mer bevisst på å beskytte seg mot solen sånn generelt i våre dager.  Det er nå  ikke et problem om man ikke soler seg toppløs?

Anonymkode: ac402...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Føflekkreft er jo en god grunn i seg selv spesielt ved sol på hud  lite er ute i sollys til vanlig tenker jeg uten at jeg er lege.

Folk er mye mere bevisste alt som heter helse i dag og mange har nok blitt fortalt historier om både mobbing og sladder og ryktespredning som mange i generasjoner før oss har lidd under. Man hører jo at mye er blitt enda værre for unge jenter.

Ellers betyr bedre tilgang på utdanning veldig mye. At gutter lærer på en annen måte ofte betyr jo ikke at jenter skal " ofre" seg for noe selv ikke føler de står inne for. Men det veldig lenge nå siden jeg var ung. Jeg har begynt på en annen fase av mitt liv. Alt spiller inn i et menneskes liv.

Det viktig å kunne dele men hvis folk føler de kanskje splintres  og ikke " er dem"  da?

De fleste har kanskje noen sånne ting som de vil reservere seg fra eller avstå fra av ulike grunner. Relgion eller politikk kanskje.

Alt er ikke så lett.

Moral kan også være så mangt. 

Jeg ser iallefall mange motforestillinger. Helse ikke minst.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Husker godt at det var topless soling på 80 tallet.

Litt rar formulering at jenter nekter. Høres ut som noen prøver å tvinge dem.

Tror det må være amerikansk innflytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, Maggie55 skrev:

Føflekkreft er jo en god grunn i seg selv spesielt ved sol på hud  lite er ute i sollys til vanlig tenker jeg uten at jeg er lege.

I såfall burde vel gutter også ha bikinitopp? De kan også få føflekkreft på brystet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en periode dette skjedde i min landlige hjemkommune, helt frem til slutten av åtti/begynnelsen av nitti.

Husker jeg som litt prepubertal gutt møtte den noe år eldre nabojenta i den habitten og synes det var rimelig kleint.

Hadde sikkert gått an å venne seg til det, men når det ble praktisert noen få varme dager i den korte, norske sommeren så synes jeg det ble litt beklemt. Tror jeg skulle vanka en del på nudiststrender før hjernen hadde normalisert det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig syns ikke jeg det er noe problem. Man er jo også i dag mer opptatt av å gå med gode BHer. Gjerne med innlegg og "push up" effekt. Kanskje man er mer selvbevisst på hvordan brystene ser ut da helt normale bryster ikke er " in" lenger?. Jeg var nettopp i syden og der var det en del middelaldrende damer som solte seg toppløs. De hadde minitruser og lå strak ut rett foran alle. Veldig , veldig brune. Noen lokale menn satt i bodene sine og betraktet damene med lange blikk.  Vet ikke jeg men syntes det var helt naturlig for meg å ha toppen på. Enkelt og greit. 

Anonymkode: ac402...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å sole meg toppløs, men gjør det nesten aldri. Til og med når det bare er jeg og jentene mine der, så synes de det er pinlig og flaut hvis jeg ikke har overdel på meg. Så da blir det til at jeg gjør det noen få ganger hver sommer, i de tilfellene der jeg er alene og ikke noen kan komme overraskende på meg.... Husker godt at vi solte oss toppløse på strendene da vi var ungdommer - de fleste gjorde det. Jeg kan også finne på å gjøre det hvis jeg er alene på ei strand der jeg ikke kjenner noen (for eksempel i syden - men jeg er jo aldri alene i syden...:-P )

Jentene mine vil absolutt ikke ligge uten overdel - så det har forandret seg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2017 den 16.23, AnonymBruker skrev:

på 70-80 tallet hadde man heller ikke sosiale medier og kameratelefoner. Just sayin` :-)

Anonymkode: 92894...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

på 70-80 tallet hadde man heller ikke sosiale medier og kameratelefoner. Just sayin` :-)

Anonymkode: 92894...9b5

Et viktig poeng! I dag dusjer er det ikke uvanlig at skoleungdom dusjer med klær på, i frykt for mobilkameraer og uthenging på internett og sosiale medier.

Anonymkode: c6b5a...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...