Gå til innhold

refluks/infertilitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble som jentunge operert for v.refluks. Jeg er nå 24, og har hatt god medisinsk oppfølging. Siden 20 års alderen har jeg vært svært plaget med urinveisinfeksjoner, og har fått forebyggende kurer, som Hiprex og Trimetroprim, men jeg påviser stadig moderate til høye mengder leukocyter i urinen vha Ecur4 -tester som jeg har hjemme. Nå prøver jeg å bli gravid, uten resultat i ca 6 mnd. Jeg vurderer fertilitetsutredning, men lurer på om jeg bør være forberedt på at disse hyppige urinveisinfeksjonene kan ha forårsaket skader på egglederne mine? Jeg har vandret fra urolog til urolog, men ingen ser ut til å være kjent med denne problemstillingen... Hva sier dere?

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog
Skrevet

Det er ingen grunn til å tro at gjennomgåtte urinveisinfeksjoner vil redusere dine sjanser til å bli gravid. Det er ikke vanlig å starte utredning for barnløshet før 1 år etter man ønsket å bli gravid. I en normalbefolkning vil 80% av kvinner som forsøker å få barn fremdeles ikke ha blitt gravide etter 1 år. Starter du tidlig med utredning for barnløshet vil du lett bli veldig fokusert på barnløshet. Det er ofte ikke noen grunn til å fokusere på barnløshet etter 6 mnd. barneønske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...