Gå til innhold

For mye

florista

Anbefalte innlegg

Så stor. Så voksen. Ta riktige valg. Voksne valg. Holde ut. Ikke falle. Opp med hodet, frem med brystet. Trekk pusten og gjenta ved behov. 

En urinveisinfeksjon. Bang. Smertene river hun rett tilbake. Kaos. Redsel. 

Har det meste oppi halsen. Sliten. Mestrer nesten ikke mer. Redd for å miste kontrollen. Igjen. Hatt en sprekk. Holde seg på rett side av veien. Ikke ta et skritt tilbake, men herlighet, som hun kaver. Strever. Får nesten ikke puste. 

Spise. Spise nok. Tåle det. Ikke bli redd. Nå medisin for uvi. 1 tablett 3 ganger for dagen. Det er ikke slik det skal være. Hun har nok medisiner hun må svelge. Tåle å få i munnen og halsen og magen. 

Tar en tablett. Hun utsatte det, men skulle taes med mat. Blir kvalm. Uvel. Bare tanken på at det har vært i munn, hals og nå i mage. Kvalm. En følelse av å måtte skape likevekt. En kropp som ikke samarbeider. 

Tårene triller. Det føles for mye. Altfor mye. Det har vært altfor mye litt for lenge. Klarer ikke puste. Holde ut, men kjenner at motstanden er skjør. Veldig skjør. Herlighet så sliten. Ikke trøtt-sliten, men sliten i hodet. I kroppen. 

Hva i alle dager skal hun gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, florista skrev:

Så stor. Så voksen. Ta riktige valg. Voksne valg. Holde ut. Ikke falle. Opp med hodet, frem med brystet. Trekk pusten og gjenta ved behov. 

En urinveisinfeksjon. Bang. Smertene river hun rett tilbake. Kaos. Redsel. 

Har det meste oppi halsen. Sliten. Mestrer nesten ikke mer. Redd for å miste kontrollen. Igjen. Hatt en sprekk. Holde seg på rett side av veien. Ikke ta et skritt tilbake, men herlighet, som hun kaver. Strever. Får nesten ikke puste. 

Spise. Spise nok. Tåle det. Ikke bli redd. Nå medisin for uvi. 1 tablett 3 ganger for dagen. Det er ikke slik det skal være. Hun har nok medisiner hun må svelge. Tåle å få i munnen og halsen og magen. 

Tar en tablett. Hun utsatte det, men skulle taes med mat. Blir kvalm. Uvel. Bare tanken på at det har vært i munn, hals og nå i mage. Kvalm. En følelse av å måtte skape likevekt. En kropp som ikke samarbeider. 

Tårene triller. Det føles for mye. Altfor mye. Det har vært altfor mye litt for lenge. Klarer ikke puste. Holde ut, men kjenner at motstanden er skjør. Veldig skjør. Herlighet så sliten. Ikke trøtt-sliten, men sliten i hodet. I kroppen. 

Hva i alle dager skal hun gjøre? 

Du skal holde deg i nåtid og holde blikket fremover. Du skal trekke pusten og puste dypt med magen. Hør med teamet ditt om du bør begynne med noen kroppsøvelser (eks yoga, svømming, med mindre noen av disse automatisk trigger noe i deg -poenget er å finne en rolig aktivitet som krever at du og kroppen din har det ok sammen). Viktig at du får dratt med deg kroppen din på denne reisen slik at den ikke kun blir en "plage" eller et tomt rom, du bor jo tross alt i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et veldig rart og idiotisk problem med pusten. Jo mer jeg må fokusere på den, jo dårligere blir jeg. Jeg blir fortalt at jeg holder pusten mye, og når jeg først trekker den dypt, så får kroppen en slags sjokk. 

Svømming er trigger. 

Det er vanskelig å holde seg i nåtid, når hele kroppen sier noe annet :( Herlighet, dette er altfor vanskelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, florista skrev:

Jeg har et veldig rart og idiotisk problem med pusten. Jo mer jeg må fokusere på den, jo dårligere blir jeg. Jeg blir fortalt at jeg holder pusten mye, og når jeg først trekker den dypt, så får kroppen en slags sjokk. 

Svømming er trigger. 

Det er vanskelig å holde seg i nåtid, når hele kroppen sier noe annet :( Herlighet, dette er altfor vanskelig... 

Det hjelper kanskje med noe beroligende hvis du har det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, florista skrev:

Det har jeg, men i slike stunder blir det dessverre som å ta drops:(

Ja kjenner til det. Håper du kan snakke med noen om dette i morgen, trist at du skal slite sånn :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, florista skrev:

Svømming er trigger. 

Hva med yoga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, men det var dette med pusten. Er det ikke mye fokus på pust? Jeg har en lei tendens til å bli veldig uvel og i verste fall gå i bakken om jeg må trekke pusten dypt, feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, men det var dette med pusten. Er det ikke mye fokus på pust? Jeg har en lei tendens til å bli veldig uvel og i verste fall gå i bakken om jeg må trekke pusten dypt, feks. 

Du kan velge et yogaprogram hvor øvelsene gjøres liggende, og du kan velge å ignorere instruksjonene som handler om pusten. Du vil kunne få god effekt gjennom kun å gjøre bevegelsene. Du må kanskje gå på et kurs for å klare å gjennomføre i begynnelsen? I så fall kan du sjekke ut på forhånd hva slags yoga som tilbys, hvis det finnes medi-yoga der du bor, så er kanskje det en fin start. 

Det finnes også lydfiler som instruerer i enkle yogaprogram. Si fra hvis du vil jeg skal prøve å finne et slikt program til deg (tenkte at du kanskje trenger kurs siden du synes det er vanskelig å gjøre gode ting for deg selv uten andre til stede, og i så fall hjelper jo ikke en slik lydfil). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Yoga uten fokus på pust er veldig bra. Det viktigste er å gjøre øvelsene rolig og la hodet være tomt, da kommer roen. Etterpå kan du sitte i ro på gulvet og holde på følelsen av "ingenting". Jeg liker best øvelser hvor jeg står oppe, det er en smakssak. Jeg følger noen øvelser jeg har valgt ut selv i en bok, da er det enkelt å ikke bry seg med pusten. 

2-3 ganger i uka så merker du godt forskjellen etter kun to uker. Du merker at kroppen blir mykere og sterkere og at roen blir bedre gang for gang. Lag en musikkliste som du bruker hver gang. Samme rekkefølge på øvelsene og sangene hver gang. Etter hvert kan du enkelt finne roen bare ved å sette på sangene i bilen eller hvor du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. 

Jeg føler meg fryktelig vanskelig nå :( For at jeg ikke med åpne armer klarer å ta imot det dere foreslår. Jeg er en "teppe-jente". Jeg har nesten konstant teppe rundt meg, foruten når jeg er på butikker og slikt, selvsagt. Det har noe med at jeg føler meg litt mer beskyttet da. Og jeg er en "stiv" person som knyter meg, det er på en måte forsvaret mitt mot det vonde. Straks jeg løser opp i det blir jeg dårlig, rent fysisk. Var nok en grunn til at jeg sluttet hos psykomotorisk fysioterapeut for flere år siden, etter bare noen ganger, da jeg besvimte foran henne. Nå ser jeg at jeg skulle jo selvsagt ha fortsatt med det, men det ble ikke slik. Jeg ble for skamfull. 

Du har helt rett, frosken, at jeg trenger noen ved siden av meg når jeg skal gjennomføre noe. Jeg har fått en app av legen min, men det gikk bare ikke å høre på det alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, florista skrev:

Takk for svar alle sammen. 

Jeg føler meg fryktelig vanskelig nå :( For at jeg ikke med åpne armer klarer å ta imot det dere foreslår. Jeg er en "teppe-jente". Jeg har nesten konstant teppe rundt meg, foruten når jeg er på butikker og slikt, selvsagt. Det har noe med at jeg føler meg litt mer beskyttet da. Og jeg er en "stiv" person som knyter meg, det er på en måte forsvaret mitt mot det vonde. Straks jeg løser opp i det blir jeg dårlig, rent fysisk. Var nok en grunn til at jeg sluttet hos psykomotorisk fysioterapeut for flere år siden, etter bare noen ganger, da jeg besvimte foran henne. Nå ser jeg at jeg skulle jo selvsagt ha fortsatt med det, men det ble ikke slik. Jeg ble for skamfull. 

Du har helt rett, frosken, at jeg trenger noen ved siden av meg når jeg skal gjennomføre noe. Jeg har fått en app av legen min, men det gikk bare ikke å høre på det alene. 

Har du planlagte innleggelser fortsatt? I så fall synes jeg du under neste innleggelse kan foreslå at dere utforsker aktiviteter som du kan avlede deg selv med også hjemme. Det finnes mange ulike tilnærminger som involverer ulike sanser. Har du forsøkt å ta bilder som en del av det å bruke synssansen? Ikke bilder som primært skal være fine, men feks ta bilde av alle røde gjenstander du ser den nærmeste timen. Hvilken sans hjelper det deg mest å få koblet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 

Jeg går fortsatt i mye terapi og har planlagte innleggelser. Den neste er like rundt hjørnet. Den er tenkt å bli fokusert på maten og komme opp i vekt. Gruer meg, for det trigger meg mest sannsynlig. 

Jeg har faktisk likt å ta bilder før. Å bruke synet er kanskje bra. Konsentrere meg om det jeg ser og holde meg i her og nå-tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. 

Jeg går fortsatt i mye terapi og har planlagte innleggelser. Den neste er like rundt hjørnet. Den er tenkt å bli fokusert på maten og komme opp i vekt. Gruer meg, for det trigger meg mest sannsynlig. 

Jeg har faktisk likt å ta bilder før. Å bruke synet er kanskje bra. Konsentrere meg om det jeg ser og holde meg i her og nå-tid. 

Da synes jeg du under neste innleggelse skal kombinere det å komme opp i vekt med å bruke synet og ta bilder. Det er jo ingenting som blir bedre av å kjenne på kroppen hele dagen når du skal opp i vekt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen trøst men jeg er heller ikke spesielt happy med verken pusteøvelser eller kjenne så mye på kroppen. Eller jeg blir gjerne deppa, slapp eller rasende.

Mye gøy man kan bruke synet til. Også bilderedigering og sånt, men ja legge lista lavt er sikkert best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må nok legge lista lavt. Ellers blir jeg så skuffet over meg selv. 

En ting jeg liker veldig godt, som også kontakten fra kommunen har hjulpet meg mer, er turer i naturen. Vi spiser alltid lunsjen ute i lag i skogen. Det er et skikkelig avbrekk for meg. Jeg klarer det bare ikke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...