Gå til innhold

Hormontilskudd etter overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har for ca 10 år siden tidligere opplevd håravfall ved bruk av hormonspiral. Jeg er 54 år og  har ikke menstruert på et par år. Nå har legen skrevet ut hormonplasteret Estalis. Er det da stor sannsynlighet for at jeg vil oppleve håravfall igjen, og vil det i så fall vokse ut igjen om jeg slutter med plasteret? Bruker nå Vagifem. Kan jeg slutte med Vagifem om jeg starter med hormonplaster? 

 

Anonymkode: 09dc5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I hormonspiral og i hormonplasteret du har fått anbefalt finnes hormonet gestagen. I spiralen virker det som prevensjon, i plasteret som gis for plager i overgangsalderen er det tillegg til østrogen for å beskytte livmorslimhinnen mot østrogen-effekten. Gestagen kan gi håravfall, men det er sjelden. Det er to ulike gestagener i de to preparater, så det behøver ikke å ha samme bivirkning, det er bare å prøve seg frem. Østrogenplaster kan kombineres med gestagen på andre måter, f.eks, gestagenkurer på 14 dager noen ganger i året. Hvis din fastlege er usikker på denne behandlingsmåte, kan du be om henvisning til gynekolog. De er vanligvis godt oppdatert.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har lest at Estalis kan øke sexlysten i motsetning til Estradot og vil gjerne forsøke. Dersom jeg merker mye håravfall bør jeg vel stoppe momentant?  Jeg mener hormonnivået ble målt til 0,048. Kan det stemme etter overgangsalder ,og vi i så fall Estallis 50 være passende styrke? Jeg bruker nå Vagifem men er fremdeles litt sår og tørr nedentil. Bør jeg fortsette med Vagifem selv om jeg begynner med plaster, eller vil plasteret virke bedre enn Vagifem? 

Det er spesielt ømt på et bestemt punkt i skjedeåpningen. Kan arrvev etter fødsler bli vonde når østrogennivået minker og slimhinnene blir tynnere og stivere?

Håper på svar da dette er svært plagsomt /smertefullt ved samleie og jeg håper hormontilskudd kan hjelpe. 

Anonymkode: 09dc5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Østrogenplaster er bedre for sexlyst enn østrogentabletter, men jeg vet ikke at Estalis er bedre enn Estradot. Estradot er ren østrogen som finnes i flere styrker, Estalis er kombinasjon med  gestagen og finnes bare i en styrke. Man tilpasser ikke hormondose etter hormonnivå, men for å avhjelpe dine symptomer. Vanligvis stopper man med lokalbehandling, når det gis generell behandling med plaster eller tabletter, men noen trenger fortsatt lokalbehandling også.

Arrvev uten for skjeden påvirkes neppe av østrogen.

Vennlig hilsen Mette

PS hva er grunnen til at du nå etter et par år begynner med østrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg sliter en del med søvn og konsentrasjon/hukommelse, og noe hetebyger spesielt om jeg stresser, men aller mest med sexlivet. Har lite lyst, kanskje mest fordi det gjør vondt, som nevnt mest ytterst i skjeden, men også ubehag og tørrhet lengre opp. Dette er blitt gradvis verre de siste årene og jeg håper at østrogen behandling kan hjelpe meg, da jeg og i dag ikke klarer å ha samleie. Jeg har vært hos gynekolog og hudlege. Gynekologen tok prøver og fant tegn til forstykket hud og kronisk betennelse utenfor skjeden. Jeg fikk Betnovat og  han fjernet noe arrvev i skjeden, og nå lurer jeg på om det har gjort det verre. Han henviste til hudlege i etterkant og hun synes alt ser normalt ut. Det er svært vondt på siden der jeg har  arr. Jeg var aldri plaget før overgangsalderen og tenker at det kan ha noe med dette å gjøre. Jeg vil gjerne ha et sexliv fremover og vet ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje du har  noen anbefalinger?

Anonymkode: 09dc5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Søvn, hukommelse og hetebyger kan klart avhjelpes med østrogen, men har du lite sexlyst på grunn av smerter, så kan du vel ikke forvente at det skal bedres ved østrogentilskudd, når det ikke hjalp med Vagifem? Hvis du ikke har fått hjelp hos gynekolog eller hudlege, så hør om du har mulighet for å bli henvist til en ‘vulva-klinikk’ hvor de er eksperter på plager som du beskriver. Har det vært snakk om lichen? Det er en kronisk hudsykdom som kan behandles med sterk kortisonkrem.

Jeg håper at du kan få hjelp, vennlig hilsen Mette

PS det er ikke noe i veien for å prøve med hormonplaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tusen takk for svar. De har sjekket for Lichen men fant ikke noe. Jeg tenker kanskje  det kan være smerter i arrvevet som oppstår pga skjøre slimhinner? Jeg er jo litt usikker på om lysten mangler pga smerter eller om det er omvendt? Jeg vil høre om jeg kan bli henvist til vulvaklinikken. Takk for tips.

Anonymkode: 09dc5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen. Jeg har utsatt å begynne på hormontilskudd da jeg er redd for håravfall siden jeg allerede er noe tynn i håret. Kan det være lurt å starte med estradot og provena hver 3. mnd i stedet for estalis? Har lest at eventuelt hårtapet gjerne er irreversibelt. Jeg har også lest mye om at bioidentisk progesteron er svært gunstig i motsetning til syntetisk, men at dette i benyttes i norden. Hva tenker du om det? Jeg har også lest at en kan bruke estradot og progesteronkrem og da slippe blødninger. Vil det være nok til å hindre kreft i livmor? Veldig takknemlig for råd da jeg ønsker østrogentilskudd. 

Endret av RiAr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det blir veldig vanskelig for meg å svare, når tråden blir så lang og jeg skal lese igjennom alle tidligere opplysninger. Jeg svarer bare på det siste. Ren østrogen som Estradot må kombineres med gestagen/progesteron for å hindre uheldig utvikling av livmorslimhinnen. Det kan gis Provera i 14 dager 3-4 ganger i året, eller det kan oppsettes en hormonspiral. Progesteronkrem kan IKKE brukes, det er helt klart.

Vennlig hilsen Mette

Da er det siste svar i denne lange tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...