Gå til innhold

Har #meetoo-kampanjen gått for langt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

I sverige henger de ut folk med navn. Jeg ser 1 problem med det, nemlig att uskyldige kan bli feilaktig hengt ut. Det er helt greit for meg att seksualforbrytere henges ut, men det må da først foreligge dom, ellers får man jo ett terrorsamfunn, der hvilken som helst kan få slike beskyldninger mot seg og bli sett på som pervers. Storebror ser deg "deluxe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det fryktelig på spissen så bør menn unngå interaksjon med kvinner, da det er opp til henne å vurdere hva som er seksuell oppmerksomhet. Er hun ikke interessert, er det følgelig uønsket seksuell oppmerksomhet. Og det er en form for trakassering, som igjen er sidestilt med overgrep.

Dette er naturligvis bare en tøyseregle, men synes kampanjen blir så vidtfangende og åpen for den enkeltes definisjon og situasjonsforståelse at det ikke er mye til gavn. Litt som når folk forteller den deprimerte at "alle er litt trist av og til" er jeg usikker på hvorvidt de som virkelig har blitt utsatt for overgrep synes utvanning av begrepsapparatet er noe særlig (dette vet jeg ærlig talt lite om, så blir mest spekulasjon).

Jeg mener det er viktig å skille overgrep, maktmisbruk (type dersom sjefen eller den potensielle sådan presser deg til noe) og ufin oppførsel (type klask på rompa ute på byen). Alle tre er ugreie, men jeg mener det er vesensforskjell i konsekvensene for den som blir utsatt for det, samt hvordan det bør håndteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid mange sider av en sak. Ting man kan ordne opp i på andre måter enn dette. Det minner meg om oldtidens « gapestokk» og ikke et moderne samfunns rettsvesen.  Jeg opplevde at min storebror ble hengt ut i media som overgrepsmann. Det er snakk om seksuelle tilnærmelser og bevegelser mot det motsatte kjønn. Han angrer dypt og har lagt seg flat men blir hetset daglig. Familien er knust og konen og barna måtte flytte. Hele lokalsamfunnet vet om dette og dommene er harde. En helt vanlig og grei mann har plutselig blitt et monster som på en måte ikke har livets rett. Jeg mener at det er viktig å få stoppet overgrep men det kan gjøres på en annen måte. Jeg har selv opplevd overgrep men det hadde ikke gjort mitt liv bedre om jeg skulle ødelegge denne mannen og familien hans. Jeg syns det har gått for langt. 

Anonymkode: 5738c...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dårlig den totalt fraværende "rettssikkerheten" i denne kampanjen. Etter min oppfatning er det fortsatt slik at det er bedre at skyldige forblir udømt, enn at uskyldige dømmes. I tillegg fremstår terskelen til å være svært lav for å definere noe som overgrep. 

Jeg ønsker at andre kanaler enn sosiale medier skal håndtere overgrepssaker. Enig i de som sammenligner med gamle dagers gapestokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...