Gå til innhold

Ekle bilder i hodet ved angst?

Hansgtjente

Anbefalte innlegg

Hei,

sliter veldig med angst, og i det siste har jeg fått veldig ekle bilder i hodet, som skaper mer angst. Klarer feks ikke se på en kniv lenger, fordi jeg får et ekkelt bilde om at jeg stikker meg selv i hodet med den ol. Er jo helt forferdlig. Får også ekle bilder hvor jeg skader andre, selvom dette er noe jeg aldri ville ha gjort. Er dette vanlig ved angst? Gir meg ganske noia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Hansgtjente skrev:

Hei,

sliter veldig med angst, og i det siste har jeg fått veldig ekle bilder i hodet, som skaper mer angst. Klarer feks ikke se på en kniv lenger, fordi jeg får et ekkelt bilde om at jeg stikker meg selv i hodet med den ol. Er jo helt forferdlig. Får også ekle bilder hvor jeg skader andre, selvom dette er noe jeg aldri ville ha gjort. Er dette vanlig ved angst? Gir meg ganske noia.

Denne type tanker er svært vanlige, og jeg tror mer eller mindre alle har slike i en eller annen grad. Jeg tenker for eksempel av og til på at når jeg kjører bil, så skal det ikke mer enn et sekunds galskap til å forårsake katastrofe ved å med vilje frontkollidere med en møtende bil, eller lignende.

For det store flertallet er ikke denne type tanker problematisk, men for noen, som deg i den fasen du er i nå, kan de bli veldig dominerende.

Dersom du er bekvem med å lese engelsk, er Wikipedia-artikkelen om emnet veldig informativ.

Intrusive thought

An intrusive thought is an unwelcome involuntary thought, image, or unpleasant idea that may become an obsession, is upsetting or distressing, and can feel difficult to manage or eliminate.

...

Many people experience the type of bad or unwanted thoughts that people with more troubling intrusive thoughts have, but most people can dismiss these thoughts.

...

Intrusive thoughts are associated with OCD or obsessive-compulsive personality disorder, but may also occur with other conditions such as post-traumatic stress disorder, clinical depression, postpartum depression, and anxiety. One of these conditions is almost always present in people whose intrusive thoughts reach a clinical level of severity.

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte en periode gjemme alt av kniver vekk fordi slike tanker skremte meg voldsomt. Fikk hjelp hos psykolog. Har angstlidelse, men trodde selv jeg var i ferd med å klikke fullstendig. Var livredd ei tid, usj. 

Anonymkode: d8112...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hansgtjente skrev:

Hei,

Jeg har det samme som du beskriver. Jeg har hatt det i 21 år.  Har en tråd om det her inne. Det er det jeg sliter med. Jeg har utrolig mye angst, og så når jeg er kjempestresset og tenker mye på det jeg er redd for, så ser jeg ekle bilder og film om det... Og finner ut av det er meg som tenker for mye og får opp tankene i hodet som lager bildene. Det er utrolig skremmende for jeg blir livredd av det. Og ja det gjør meg også helt noia. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette er en variant av tvangstanker som igjen er en variant av angst. Men slike tanker er helt normale. Google «normal intrusive thoughts»

Jeg må google "normal intrustive thoughts".  Jeg tror det samme som deg: at slike ting er en variant av angst. 

Selv om tankene er helt normale så er det nok en grense for hvor mye man skal tåle av de før man må søke hjelp? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg må google "normal intrustive thoughts". 

Selv om tankene er helt normale så er det nok en grense for hvor mye man skal tåle av de før man må søke hjelp? 

Hvis man får angst av de, bør man søke hjelp. 

Men f.eks å tenke «hva om jeg hopper» når man står på en fjelltopp, er vel mer regelen enn unntaket. Hvis man ikke blir redd og unngår fjelltopper, er det ikke noe å tenke på.

Dette er noe annet enn selvmordstanker ved depresjon.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man får angst av de, bør man søke hjelp. 

Men f.eks å tenke «hva om jeg hopper» når man står på en fjelltopp, er vel mer regelen enn unntaket. 

Ja, det er nok en tvangstanke. Jeg får veldig mye av de. Har legetime. Men alle sier at man ikke ser det på adferden min selv om jeg er helt stiv i skrekk og panikk av dem. Jeg synes det er helt utrolig at ingen registrerer panikken i meg... 

Så blir det for mye av de og man får sterk angst av de,: så er det riktig å søke hjelp. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tvangstanker som lager ubehagelige bilder i hodet, har jeg mye erfaring med.  Slik blir jeg kvitt dem:

Hver gang en slik tanke/tankebilde dukker opp, sier jeg alt eller noe av dette til meg selv:

"Ah, der er det en sånn brain-spam igjen. Det gjør ikke noe. Den kan bare komme. Det er bare en tanke. Alle har sånne. Tanker er ikke farlige.  Jeg fortsetter bare med det jeg gjorde, mens den tanken lever sitt eget liv. "

Da forsvinner de ganske fort igjen.  Det krever litt trening i begynnelsen, men etterhvert går det faktisk helt av seg selv. 

Lenge  gjorde jeg omvendt.  Da ble det bare verre og verre: 

"Åh NEI! Der er det en sånn ekkel tanke. Den orker jeg ikke. Nei, vær så snill, ikke plag meg tanke. Huff, det er så ubehagelig. Det gjør så vondt å tenke på! KRISE!"

Da tenkte hjernen min at "Dette var tydeligvis en viktig tanke, som får så mye oppmerksomhet.  Den må jeg IKKE glemme..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kalevaala skrev:

Slike tvangstanker som lager ubehagelige bilder i hodet, har jeg mye erfaring med.  Slik blir jeg kvitt dem:

Hver gang en slik tanke/tankebilde dukker opp, sier jeg alt eller noe av dette til meg selv:

"Ah, der er det en sånn brain-spam igjen. Det gjør ikke noe. Den kan bare komme. Det er bare en tanke. Alle har sånne. Tanker er ikke farlige.  Jeg fortsetter bare med det jeg gjorde, mens den tanken lever sitt eget liv. "

Da forsvinner de ganske fort igjen.  Det krever litt trening i begynnelsen, men etterhvert går det faktisk helt av seg selv. 

Lenge  gjorde jeg omvendt.  Da ble det bare verre og verre: 

"Åh NEI! Der er det en sånn ekkel tanke. Den orker jeg ikke. Nei, vær så snill, ikke plag meg tanke. Huff, det er så ubehagelig. Det gjør så vondt å tenke på! KRISE!"

Da tenkte hjernen min at "Dette var tydeligvis en viktig tanke, som får så mye oppmerksomhet.  Den må jeg IKKE glemme..."

Jeg fikk veldig med tanker i går kveld. Gikk på et tankekjør. Plutselig tenker hjernen fortere enn jeg klarer å følge med på en eller annen måte. Den prater med seg selv, om alt som er farlig. Og så plutselig satt jeg der og fikk en black out. Jeg husket ikke alt som hadde skjedd eller hva jeg hadde tenkt, og så forsøker jeg å gå tilbake hvor satt jeg , hvor var jeg , hva tenkte jeg , skjedde det noe galt.. hva skjedde osv.. Jeg er redd for å miste kontrollen.. Jeg tenkte: nå må jeg slutte. Jeg satt på dataen. Satt alene i leiligheten. Og hadde tankekaos bare. Ingenting galt skjedde. 

Det som skjer med meg er at jeg hele tiden skal gå tilbake i tankene og kontrollsjekke. Er redd at tankene er virkelige og slik, men innerst inne vet jeg at de ikke er. Men det er forferdelig plagsomt. Hele kvelden min ble ødelagt pga et minutt med intenst tankekjør,.. for jeg ble så opptatt av at jeg måtte huske hva jeg hadde tenkt på, og gå tilbake,... osv... Vet ikke om dette er normalt med tvangstanker, men regner med at det er..... 

Men å hate seg selv, eller motarbeide seg selv, gjør det verre. Jeg tenker ofte: jeg vil ikke ha disse tankene, og forsøker å gjøre alt for å motarbeide de. Men da blir de bare mer intense. 

Så i går natt lå jeg meg til å sove helt anpusten... og full av angst og følte meg virkelig deppa av det. Men etter å ha sovet så føler jeg meg friskere i dag. Og nå går jeg forløbig ikke rundt med slik pratende hjerne ..  Plagsomme greier dette her... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 17.21, Hansgtjente skrev:

Hei,

Jeg har hørt at denne typen angst ofte rammer svært empatiske mennesker. Jeg tror du får dem fordi du er redd for å gjøre noe du ikke ville gjort. Altså at du har angst for å miste kontrollen over deg selv. Jeg har iallefall det. Og det skyldes igjen at du bryr deg om andre rundt deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 17.21, Hansgtjente skrev:

Hei,

Tror det er tvangstanker, har det jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...