Gå til innhold

Body levi


Gjest Avkatt

Anbefalte innlegg

Hei

Min mor på 66 har nå vært til utredning en god stund, over et år. Legene og vi mener at mest sannsynlig har hun fått sykdommen Body levi ( jeg er usikker på hvordan man skriver diagnosen) Det var faktisk denne spalten som nevnte at det kunne være denne diagnosen min mor hadde fått, dette er snart et år tilbake.

Gitt det er denne diagnosen, ønsker min far og jeg få mest mulig informasjon om denne sykdommen. Finnes det noe litteratur jeg kan lese ? Finnes den evt på kompetansesenteret for demens, da de har vært fantastiske med å finne generell litteratur til meg tidligere. Kan dere si noe om fremtiden, er dette en sykdom som utvikler seg raskt, hva må min far forberede seg på mentalt og også i forhold til det kommunale hjelepapperatet. Og til slutt er det noe som kan få denne sykdommen til å stoppe opp ? Til deres orientering har hun nå gått på arisept og risperdal. Legen vurderer nå å bytte risperdalen til en annen type.

Tusen takk for en kjempeflott spalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Sykdommen det dreier seg om er nok Lewy body demens. Dette er en sykdom som ligner meget på Alzheimers sykdom, men den starter ofte litt tidligere, og forløpet er noe raskere. Sykdomsbildet er ofte ganske vekslende. Det er vel så vanlig med hallusinasjoner og vrangforestillinger som med hukommelsesproblemer. Mange av disse pasientene får også tegn på Parkinsons sykdom. Aricept (for hukommelsen) og Risperdal (for vrangforestillinger og hallusinasjoner) er nok det beste vi har å by på i denne situasjonen. Vi kjenner ingen behandling som kan stoppe Lewy body demens, dessverre. Det er mulig at kompetansesenteret for demens har utviklet informasjonsmateriell om denne forholdsvis sjeldne sykdommen, og du kan også prøve Nasjonalforeningen for folkehelsen som har et informasjonsprogram om demens. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...