Gå til innhold

Om hormonspiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 43 år og har noen spørsmål om hormonspiral. Jeg har aldri hatt spiral før, men brukt vanlige p-piller og til sist Cerazette. Cerazette var ok, men hadde en del mellomblødninger og måtte ofte gå med truseinnlegg. Har ikke brukt prevensjon siste år, men har nå ny partner og ønsker å bruke noe annet enn kondom. I tillegg; jeg har begynt å få litt kortere sykluser det siste halvåret, har menssmerter og blør rikelig. Vurderer derfor hormonspiral for både pga dette og pga prevensjon. 

Men, jeg har bakovervendt livmor og mine to barn er født med keisersnitt. Så vidt jeg vet var det nærmest full åpning med yngstemann før det endte med hastekeisersnitt. Har dette noe å si når spiralen skal settes inn? Er så bekymret for smerter og ubehag ifm dette. Har ved et tilfelle fått vasovagal reaksjon ved en vanlig GU, og dette sitter litt i... Hva blir førstevalget for min del? Ser at det finnes ulike typer hormonspiraler mtp hormonmengde og størrelse.

Anonymkode: 11f16...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Litt kortere syklus er varsel om at overgangsalderen nærmer seg, men det betyr ikke at du kan unnvære prevensjon. Med hormonspiral kan du få effektiv prevensjon og mindre blødning, kanskje helt slippe blødning, hvis du er heldig. Spiralen kan også hjelpe mot menstruasjonssmerter. Bakovervendt livmor og tidligere keisersnitt er ikke noe problem, men kanskje du skal få den lagt opp hos gynekolog som kan sjekke med ultralyd at den er på rett plass i livmoren? Jeg vil foreslå Kyleena som er litt mindre enn Mirena, begge kan sitte i fem år, evt i 7 år. Det kan forekomme en del småblødninger, spesielt i starten, men etter hvert blir det mindre blødning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Anbefaler du Kyleena pga at denne er mindre og tynnere da jeg ikke har født vaginalt? Er det mindre smerter forbundet med å sette denne inn? 

Endret av sussie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kyleena er lidt mindre og har litt mindre hormon. Litt mindre smerte ved innsetting, men det er vanskelig å sammenlikne. Stort sett ikke noe å grue seg til. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...