Gå til innhold

Om ryktespredning osv...

Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja om personen som fortalte meg noe hadde høy troverdighet hos meg så ville jeg trodd på det som ble sagt. Og dermed ikke ansett det som rykter, men fakta.

Anonymkode: 2723f...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mina1 skrev:

Hva tenker dere om rykter om en person dere foreks ikke kjenner: en person sprer ut rykter om en annen, ville du trodd på dem? 

Det kommer jo an på om jeg kjenner noen av de to det er snakk om (den som sprer ryktene eller den det snakkes om) og hvor (u)sannsynlige ryktene er. Så det kan hende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tilbøyelig til å tro på sladder og rykter. Om noen har en tendens til å være ærlig om andre mennesker ser jeg egentlig ikke på det som ryktespredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Jeg er ikke tilbøyelig til å tro på sladder og rykter. Om noen har en tendens til å være ærlig om andre mennesker ser jeg egentlig ikke på det som ryktespredning. 

Jeg synes det sier litt om den som sprer dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med rykter. Jeg pleier å tro på det folk jeg kjenner, sier. Synes det er lite sladder og ryktespredning blant de jeg omgås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både ja og nei. Det kommer litt an på troverdigheten til den som forteller dem: noen folk er løgnere, andre folk forteller ting som er sant som utløp for frustrasjon eller sårede følelser f.eks. Jeg syns det er ok å ta sånt med en klype salt. Man skjønner jo om det er løgn eller sannhet som regel om man blir kjent med den som det prates om og alle blir jo pratet om av noen..

Anonymkode: 47eac...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktespredning er en veldig dårlig ting og jeg har hørt om mange som har måttet flytte på grunn av sånne ting.

Bakgrunnen er ofte sjalusi og misunnelse tror jeg. Folk glemmer ofte at enkelte mennesker bare er slik. De driver stort i alt uavhengig av kjønn eller bransje. Det virker liksom som de bare får til i livet på alle områder. Man bør bli flinkere til å unne andre å lykkes med sin karriere og bare gledes med dem.😊

Anonymkode: bfdf7...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 0.19, Mina1 skrev:

Hva tenker dere om rykter om en person dere foreks ikke kjenner: en person sprer ut rykter om en annen, ville du trodd på dem? 

Jeg tror aldri på rykter selv hvor det kommer ifra, sier også til den som snakker at det går så mange rykter. Umulig å vite om det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror aldri på rykter selv hvor det kommer ifra, sier også til den som snakker at det går så mange rykter. Umulig å vite om det er sant.

Da er du lik meg. Samme her. Jeg tror ikke på rykter uansett hvor de kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mina1 skrev:

Da er du lik meg. Samme her. Jeg tror ikke på rykter uansett hvor de kommer fra. 

Hva mener du med rykter? Får ikke helt tak på det, jeg.

I min verden hører jeg slike "rykter":

• Per fortalte at Arne og Mona flytter fra hverandre? Vet du om det stemmer?
  • Det er visst Chris som var innblandet i den ulykken i går. Vet du noe om det?
  • Jeg har hørt at Cecilie har fått kreft. Så leit...

Det er sjelden jeg omgås folk som lyver, eller som har noen fordel av å lyve, så jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke skal tro på det de sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, påskelilje skrev:

Hva mener du med rykter? Får ikke helt tak på det, jeg.

I min verden hører jeg slike "rykter":

• Per fortalte at Arne og Mona flytter fra hverandre? Vet du om det stemmer?
  • Det er visst Chris som var innblandet i den ulykken i går. Vet du noe om det?
  • Jeg har hørt at Cecilie har fått kreft. Så leit...

Det er sjelden jeg omgås folk som lyver, eller som har noen fordel av å lyve, så jeg ser ikke helt hvorfor jeg ikke skal tro på det de sier?

Her er det mange som har vært død uten å være død, det er typisk rykter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Her er det mange som har vært død uten å være død, det er typisk rykter. 

Da er det jo bare å avkrefte det?

Jeg har selv blitt spurt om det stemte at min mor døde i høst. Jeg ble jo litt overrasket, men sa bare at nei, det er feil, hun lever i beste velgående. Vedkommende ble litt flau over at hun hadde tatt feil, men jeg hang meg da ikke noe mer oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, påskelilje skrev:

Da er det jo bare å avkrefte det?

Jeg har selv blitt spurt om det stemte at min mor døde i høst. Jeg ble jo litt overrasket, men sa bare at nei, det er feil, hun lever i beste velgående. Vedkommende ble litt flau over at hun hadde tatt feil, men jeg hang meg da ikke noe mer oppi det.

Det er ikke alltid man vet det da, tar det med en klype salt når noen sier noen er død...avventer. Jeg fikk kondolanse fordi min bror var død, men han lever i beste velgående han og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 0.19, Mina1 skrev:

Nå har jeg tenkt en stund på dette her, uten å komme noe videre. Om en person forteller deg noe om en annen person som du ikke kjenner, hvordan kan du da vite om det er ryter eller sant? Altså, hvis du hadde sagt til meg at onkelen til faren din var død. Ja vel, da er han vel det da. Jeg har jo ingen forutsetning for å vite om det er et rykte eller ikke. Men så lenge det er ting som ikke påvirker meg på noen måte, ser jeg heller ikke poenget med å engasjere meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 2.46, AnonymBruker skrev:

Ja om personen som fortalte meg noe hadde høy troverdighet hos meg så ville jeg trodd på det som ble sagt. Og dermed ikke ansett det som rykter, men fakta.

Anonymkode: 2723f...127

På 28.11.2017 den 19.05, Trine skrev:

Nå har jeg tenkt en stund på dette her, uten å komme noe videre. Om en person forteller deg noe om en annen person som du ikke kjenner, hvordan kan du da vite om det er ryter eller sant? Altså, hvis du hadde sagt til meg at onkelen til faren din var død. Ja vel, da er han vel det da. Jeg har jo ingen forutsetning for å vite om det er et rykte eller ikke. Men så lenge det er ting som ikke påvirker meg på noen måte, ser jeg heller ikke poenget med å engasjere meg i det.

Ja helt enig med dere og flere andre her. Folk sier jo ting hele tiden som er uverifisert, og det er normalt å feste lit til det normalt troverdige venner og bekjente sier.

Det er ikke i min verden ihvertfall naturlig å mistro alle og enhver og beskylde dem for ryktespredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden noen jeg omgås driver med det jeg oppfatter som ryktespredning. Men jeg kom på et par eksempler på ryktespredning som jeg misliker, og som jeg ikke ville ønsket å gi respons på. To eksempler:

Dersom noen forteller ting om andre mennesker som jeg synes det er naturlig å anta at de som blir omtalt med rette hadde ønsket ikke ble fortalt, så forsøker jeg å få stoppet videre samtale om temaet. Et typisk eksempel kunne ha vært at "Har du hørt at sønnen til Petter har blitt tatt i hasj-røyking, jeg overhørte at noen snakket om det tidligere i dag. Jeg har alltid syntes det var noe rart med den gutten, ikke har han noen kjæreste heller".

Tilsvarende dersom noen høylytt spekulerer om andres private forhold, for eksempel: "Det er kanskje ikke så rart at Nils gikk fra Kari, han har jo alltid følt seg underlegen henne. Sikkert vanskelig for ham at hun gjør karriere som advokat.".  

Jeg misliker veldig denne formen for ryktespredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg pleier å tro på det troverdige venner forteller meg, men ikke alltid. Det hender jeg er mer kritisk til det enkelte forteller meg enn til andre. 

Et eksempel : Jeg var hjemme i barndomsbygda mi på ferie. Der besøkte jeg to gamle klassevenniner. Dette er vel 20 år siden. 

- Visste du at Lars er homo ? ( Lars var en tidligere  felles klassekamerat. )

Lars hadde flyttet til Oslo slik jeg selv hadde . Jeg kunne ikke tro at Lars var homo, så jeg spurte hvordan de hadde fått greie på det ?

Jo, Lars hadde vært på ferie i hjembygda og hadde tatt med seg en mann hjem og presentert han som samboeren sin. 

Forsatt hadde jeg litt problemer med å tro at Lars var homo ( har en god nese for sånt :) ) 

- Kan det være at dere har missforstått Lars ? Kan det være at Lars  har uttalt seg klønete ? Det er veldig vanlig å bo i kollektiv i Oslo. Det kan være at dette var en venn, at de var samboere uten å være homo. 

- Nei, han måtte være homo. Det var de sikre på. 

I dag er Lars lykkelig gift med ei dame og har barn. Han er ikke homo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får bare tenke sitt mener jeg. Enkelte " godter" seg tilogmed av at noen må bruke bleier. (Veldig rart at de da jobber i helsevesenet.)

Anonymkode: bfdf7...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...