Mari Y Skrevet 26. november 2017 Skrevet 26. november 2017 Det har seg at de utenlandske forumene og nettsidene er mer informative ang psykiske lidelser enn i Norge, synes jeg. I USA var det en forferdelig historie om en far som var så livredd for at han skulle misshandle datteren, at de ville kontakte myndighetene, men undertegnede som skrev artikkelen hadde en anelse om at det var andre underliggende årsaker enn misshandling. Og det viste seg at vedkommende hadde vokst opp i et ekstremt religiøst miljø. Der tanker om synd tydeligvis blir hamret inn i hodet på deg fra du er barn. Noen som kjenner seg igjen? 0 Siter
Mari Y Skrevet 26. november 2017 Forfatter Skrevet 26. november 2017 3 minutter siden, Mari Y skrev: Det har seg at de utenlandske forumene og nettsidene er mer informative ang psykiske lidelser enn i Norge, synes jeg. I USA var det en forferdelig historie om en far som var så livredd for at han skulle misshandle datteren, at de ville kontakte myndighetene, men undertegnede som skrev artikkelen hadde en anelse om at det var andre underliggende årsaker enn misshandling. Og det viste seg at vedkommende hadde vokst opp i et ekstremt religiøst miljø. Der tanker om synd tydeligvis blir hamret inn i hodet på deg fra du er barn. Noen som kjenner seg igjen? Det viste seg at denne faren hadde ekstreme tvangslidelser og var heller overbevist om at han skulle misshandle datteren enn at det skjedde. Men jeg tror mye av dette viser at ekstrem oppdragelse ikke er godt for barnet ditt. Psykisk barnemishandling er like ille som fysisk eller seksuell, tror jeg vi kan si. Ble litt kortfattet, det her, så måtte bare legge til mer. 0 Siter
yellow ledbetter Skrevet 26. november 2017 Skrevet 26. november 2017 Jeg tror du har rett. Psykisk mishandling kan være like ille som fysisk. Ikke at jeg har opplevd det selv, men jeg kjenner folk som har vokst opp i ekstreme religiøse sekter og er preget av det for livet. Merkelig at myndighetene er så livredde for å blande seg når det er religion involvert. Hadde det vært rus eller psykiatri som gjorde at foreldre terroriserte ungene sine sånn og isolerte dem fra det folk flest regner som et normalt liv, ville barnevernet vært på pletten ganske kjapt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. november 2017 Skrevet 26. november 2017 Hei Mari Y. Alle er enig i at mishandling av barn er galt. Men dine konklusjoner er litt for lettvinte. Det finnes mange barn som vokser opp i kristne hjem som har det veldig godt og det finnes barn som vokser opp i ikke-kristne hjem som har det vondt . Og omvendt. OCD finnes i alle aldre og samfunnslag. Tror ikke det har så mye med religiøs oppvekst og gjøre. Selv om det i noen tilfeller kan være en del av årsaken. Anonymkode: 78f76...637 0 Siter
Mari Y Skrevet 26. november 2017 Forfatter Skrevet 26. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Mari Y. Alle er enig i at mishandling av barn er galt. Men dine konklusjoner er litt for lettvinte. Det finnes mange barn som vokser opp i kristne hjem som har det veldig godt og det finnes barn som vokser opp i ikke-kristne hjem som har det vondt . Og omvendt. OCD finnes i alle aldre og samfunnslag. Tror ikke det har så mye med religiøs oppvekst og gjøre. Selv om det i noen tilfeller kan være en del av årsaken. Anonymkode: 78f76...637 Poenget mitt dreide seg mer mot de såkalt 'skikkelig' religiøse som tror på at man skal banke barn til lydighet eller de som lærer barn om Helvetes- ild. Men du har helt rett i at det kan være forskjell på religiøse mennesker, også, og at årsaken til misshandling kan variere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.