Gå til innhold

Noen som har gjort seg hypoman eller manisk med vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
5 timer siden, Rådvilla skrev:

Godt at du fant ut av det, selv om det kanskje var på en lei måte.

Jeg snakket med min bipolare venninne om temaet for denne tråden. Og da husket vi sammen hvordan man kan sette seg selv i hypomani. Det skjedde i alle fall meg ved et uhell (ikke tilsiktet) en gang, og den episoden hjalp hun meg til å huske. Så nå vet jeg hva som _kan_ utløse hypomani hos meg. Men det vil jeg ikke skrive om her. Beklager til dere jeg spurte om å fortelle meg. 

Det går helt greitt. Spørsmålet kunne sikkert missforståes men for bipolare er det jo viktig å ha innsikt i hva som trigger hypomaniene slik at de kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Rådvilla skrev:

Godt at du fant ut av det, selv om det kanskje var på en lei måte.

Jeg snakket med min bipolare venninne om temaet for denne tråden. Og da husket vi sammen hvordan man kan sette seg selv i hypomani. Det skjedde i alle fall meg ved et uhell (ikke tilsiktet) en gang, og den episoden hjalp hun meg til å huske. Så nå vet jeg hva som _kan_ utløse hypomani hos meg. Men det vil jeg ikke skrive om her. Beklager til dere jeg spurte om å fortelle meg. 

Du har ingen garantier for at det stopper med hypomani. Tenk litt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Janus30 skrev:

Du har ingen garantier for at det stopper med hypomani. Tenk litt på det. 

Hva mener du? At det kan eskalere til mani? Skjønte ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Janus30 skrev:

Hypomani kan eskalere til mani, ja. 

Vel, tror ikke det gjelder for meg. For jeg har BP type 2, og ikke type 1. Som kjent har ikke type 2-pasienter manier, men hypomanier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Rådvilla skrev:

Vel, tror ikke det gjelder for meg. For jeg har BP type 2, og ikke type 1. Som kjent har ikke type 2-pasienter manier, men hypomanier. 

At en hittil "bare" har hatt hypomanier er heller ingen garanti for at man aldri vil få en mani. Tror du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rådvilla skrev:

Hvis en bipolar type 2-pasient får en hypomani som eskalerer til mani, så har hen jo type 1.

Det er riktig. Tror du det aldri skjer, eller kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når ungene var små, jeg sov bare ikke på mange netter. Fikk da masse energi og fikk gjort mye hjemme,og ungene var fornøyd for jeg var i veldig godt humør. Lurer på om det var hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Janus30 skrev:

Det er riktig. Tror du det aldri skjer, eller kan skje?

Vet ikke hva jeg skal tro, jeg. I følge det jeg kan forstå utifra det du sier, er at alle bipolar 2-pasienter er potensielle bipolar 1-pasienter. Er det slik? 

Er du selv pasient, eller er du faglært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rådvilla skrev:

Vet ikke hva jeg skal tro, jeg. I følge det jeg kan forstå utifra det du sier, er at alle bipolar 2-pasienter er potensielle bipolar 1-pasienter. Er det slik? 

Er du selv pasient, eller er du faglært? 

Da har du i svært liten grad forstått det jeg har skrevet. Greit nok. 

Det er uansett ikke min oppgave å få deg til å innse at det er dumt å aktivt gå inn for å bli syk. Jeg syns det er fryktelig egoistisk og respektløst overfor dine pårørende, men du bestemmer selv.

Du må ha lykke til med å lage deg en hypomani som bare er fryd og gammen for deg selv og andre. Husk at jo høyere du henger, blir det bare lenger å falle ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bipolardiagnosen i 10 år før jeg fikk så alvorlig mani at jeg måtte innlegges og beltelegges og ble svinpsykotisk og føler ikke hjernen er rehabilitert enda, 5 år etter for nå får jeg så lett psykoser

 

skulle ønske de bare hadde avlivet meg med gift mens jeg likevel lå beltet fast og nektet gå på do og tisse så jeg måtte tisse ut meg selv

Anonymkode: ff8d6...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Janus30 skrev:

Da har du i svært liten grad forstått det jeg har skrevet. Greit nok. 

Det er uansett ikke min oppgave å få deg til å innse at det er dumt å aktivt gå inn for å bli syk. Jeg syns det er fryktelig egoistisk og respektløst overfor dine pårørende, men du bestemmer selv.

Du må ha lykke til med å lage deg en hypomani som bare er fryd og gammen for deg selv og andre. Husk at jo høyere du henger, blir det bare lenger å falle ned. 

 Jeg har altså forstått det du har skrevet "i svært liten grad". I svært liten grad, faktisk... LOL Det er jo det du skriver, mann, at alle bp2-pasienter er potensielle bipolar 1-pasienter. Så lurer jeg på om du mener dette som fagmann, eller som legmann. 

Jeg har ingen pårørende, jeg har heller ingen plan om å gjøre meg selv hypoman. Jeg var bare interessert i å vite hvordan folk gjorde seg hypoman (i tilfelle jeg skulle få bruk for det før jul, -noe som jo var flåsete sagt og ment fra min side. Men det forstod du åpenbart 'i svært liten grad")

God bedring og god jul, din nissemann

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på søvn. Men en hypomani/mani vil ofte føre til en etterfølgende depresjon. Og hvilket tidspunkt den kommer vet man jo ikke.

Så risikoen for at den «planlagte» hypomanien i stedet blir en depresjon er stor.

Anonymkode: 2c4ce...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Mangel på søvn. Men en hypomani/mani vil ofte føre til en etterfølgende depresjon. Og hvilket tidspunkt den kommer vet man jo ikke.

Så risikoen for at den «planlagte» hypomanien i stedet blir en depresjon er stor.

Anonymkode: 2c4ce...dd5

Word! Prøvde å bli hypoman, og endte med alvorlig depresjon, alvorlig selvskade og innleggelse. Ikke kluss med naturen! Farlig!

Anonymkode: 01300...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett meg selv i hypomani med vilje. Kan vel ha gjort det utilsiktet, særlig før jeg fikk diagnosen. Men inntil den mest alvorlige hypomanien jeg har hatt, hvor jeg ikke fungerte i jobben min på grunn av det, har jeg kanskje tviholdt på en hypomani som allerede er der. Eller ikke gjort nok for å stoppe det når jeg har vært på vei opp.  Ikke prøvd nok å roe ned, og ikke passet godt nok på søvn. Det siste dog dels av redsel for å bli avhengig av sovemedisin og miralusering frå fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...