Gå til innhold

Hva er pragmatiske språkvansker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med Asbergers syndrom? 

Anonymkode: aca42...687

Fortsetter under...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med Asbergers syndrom? 

Anonymkode: aca42...687

Pragmatiske språkvansker innebærer problemer med å kommunisere språklig med andre mennesker. Hvis du googler spesifikke språkvansker, så vil du noen steder finne pragmatiske språkvansker som en egen undergruppe av spesifikke språkvansker. 

yellow ledbetter
Skrevet

Yngstesønnen min har autisme og spesifikke språkvansker. Pragmatiske har jeg ikke hørt om før, men jeg skal jammen sjekke hva det er. Han min var sein til å snakke, og har fortsatt dårlig ordforråd (på norsk, han er mye bedre i engelsk) og surrer med grammatikk og bøyinger. På BUP forklarte det det som "muntlig dysleksi" da han var ti år. At enkelte ord bare ikke går inn. 

yellow ledbetter
Skrevet

Aha. Det er jo det som mange regner som typisk for folk med Asperger: (klipp og lim) Barn med pragmatiske språkvansker snakker på sin side perfekt teknisk. Men de tolker alt som sies bokstavelig, og har vanskelig for å forstå for eksempel ironi.

Der er nok verken sønnen min eller jeg. Jeg tar ikke alt folk sier bokstavelig, men jeg forstår kanskje ikke hva de egentlig mener, bare at det ikke er det de sier, liksom. Veldig frustrerende. Og jeg synes noen idiomer er morsomme, mens andre bare er ekle. Som "maur i rompa" og "sommerfugler i magen". Jeg vet jo hva det betyr, men æsj. 

Skrevet

Sønnen min har spesifikke språkvansker men er ellers normal. Han har øvd masse på å forstå ironi og vitser samt det at ikke alle regler er absolutte. Jeg merker godt at vanskene blir verre om han er sliten så søvn og hvile er viktig. I engelsk er han fremst i klassen, merkelige greier å ikke ha problemer så fort det snakkes på ett annet språk. 

Anonymkode: 08d51...f47

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det ligger masse informasjon om dette på statped sine nettsider.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...