Gå til innhold

ADHD, føler behov for medisinsk hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en jente som har vært diagnostisert med ADHD siden en alder av 9 år. Da jeg var 12 sluttet jeg å ta medikamenter, da jeg ikke likte det. I løpet av de siste årene (er 20 nå) har jeg merket at jeg sliter veldig med å organisere tankene mine, og å fokusere på ting jeg må fokusere på. Dette er noe jeg merker at har begynt å gå utover prestasjonen min på skole. Jeg blir alt for lett distrahert og sliter noe så til de grader med å fokusere-- kort fortalt. (kunne ramset opp en hel andre ting, blant annet den mentale helsen min som går fra destruktiv til nøytral, men velger å gå inn på skole der det er viktig at jeg ikke henger etter). Sliter også med å skape  sosiale relasjoner, og blir veldig fort sliten av å hele tiden må planlegge og passe på alt jeg sier, og må ha impulskontrollen min på 100% hele tiden. Det har funket sånn nogenlunde før, men ikke så mye nå. I det øyeblikket jeg kommer hjem for meg selv, etter bare 8 timer skole, hender det at jeg bare sovner, og sover lenge fordi jeg er så sliten mentalt. Nattesøvnen min blir også påvirket. Får jeg under 9 timer søvn fungerer jeg ikke i det hele tatt, og sover jeg tidligere på dagen, sliter jeg ofte med å sovne igjen på kvelden.

Jeg har klart meg så langt, men har vært på nippet til å stryke et par ganger på grunn av det jeg har skrevet ovenfor.

Jeg føler at jeg burde begynne på medikamenter igjen- bare slik at jeg får litt hjelp til å ikke slite så mye som jeg gjør. Er litt redd for å ta det opp med fastlegen min da jeg frykter at jeg ikke vil bli tatt seriøst- og at jeg kanskje bare er en student som er på utkikk etter eksamensdop. Selv om det står i journalen min at jeg har diagnosen. Og evt om jeg tok det opp med fastlegen min, må jeg ikke da bli evaluert av en psykiatrisk behandler på nytt? Hvor lang tid vil eventuelt det ta? Har ikke vært hos en psykiater på flere år, og har flyttet innimellom.

Endret av Puffindork
Skrevet

Du må ha en psykiater til å finne riktig medisin og riktig dose, men så kan fastlegen få godkjenning til å ta over utskrivingen av resepter. Det varierer hvor lang tid det tar å få time på dps, men somregel går det noen mnd. Men siden du allerede har diagnosen, og har gått på medisiner tidligere, kan det jo hende at fastlegen bare kan snakke med DPS. Om legen din skulle finne på å mene at du bare skal ha det som eksamensdop så bør du bytte lege, for da aksepterer han jo ikke diagnosen du har.

Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Om legen din skulle finne på å mene at du bare skal ha det som eksamensdop så bør du bytte lege, for da aksepterer han jo ikke diagnosen du har.

Om legen ikke aksepterer diagnosen og likevel gir resept på sentralstimulerende pga eksamen, bør han/hun få besøk av et tilsyn.

yellow ledbetter
Skrevet

Det har jo skjedd mye når det gjelder medisiner på tjue år, så det er klart du bør prøve medisiner igjen når du sliter sånn. Om du hadde bivirkninger før, så er det en god sjanse til at du kan få noe som passer deg bedre nå.

Hvis ikke fastlegen din tar deg på alvor, kan du i verste fall finne en privat psykiater. Det er det kjappeste, selv om det koster mer. Og ADHD er ikke noe en vokser av seg vanligvis. I mitt tilfelle ble det i grunnen verre i voksen alder fordi det var flere ting å holde styr på. Som barn har du jo et tilrettelagt liv med foreldre som passer på, men når du selv skal fikse både jobb/skole og et privatliv som kanskje omfatter ansvar for flere enn deg selv etter hvert, så blir det rett og slett for mye for mange. 

Skrevet

Takker for svar. Skal prøve å få ordnet meg time etter nyttår.

Skrevet
6 timer siden, Janus30 skrev:

Om legen ikke aksepterer diagnosen og likevel gir resept på sentralstimulerende pga eksamen, bør han/hun få besøk av et tilsyn.

Ja, det er sant. Men ts var vel redd for at legen skulle tro det kun var for å ha eksamensdop.

Skrevet

Hei,jeg har selv diagnosen. Hvis ikke fastlegen din henviser deg til dps for time hos psykiater så må du bare skifte fastlege. Når det er sagt så er ikke adhd en diagnose som nødvendigvis forsvinner. Folk kan vokse det av seg,men da ofte hyperaktiviteten hvis det er den typen man har. Nå finnes det jo 3 typer adhd. Jenter sliter ofte mer jo eldre de bli,hvis de ikke har hatt rett behandling i barneår. Og det har mange dessverre ikke fått. Mange får ikke diagnosen før de begynner å slite i voksen alder. Bare dette bør jo være nok til at du blir henvist,som har diagnosen i papirene. Har ingenting å si om du ikke har gått på adhd medisin eller har vært i noe behandling.Det er jo mange psykiske negative følger av denne diagnosen som depresjon og angst. Og dette kan bli verre når adhd ikke blir rett behandlet. Dette bør alle fastleger med respekt for seg selv vite. Derfor må du gå til legen og si at du vil bli henvist for diagnosen din for du sliter med det nå. Trenger ikke si så mye mer.Du tar jo virkelig ansvar når du vil dette,så har store vanskeligheter med å forstå at legen ikke skal henvise deg. Men jeg ville ikke ha ventet til etter nyttår ( typisk adhd trekk å utsette ting,vet alt om det:rolleyes:)Jeg ville bestilt time hos lege på mandag,for det er ofte lang ventetid hos psykiater/ dps. Hvis legen får inn en henvisning før jul,så sparer du ivertfall litt ventetid. Lykke til!

Anonymkode: 2db99...b73

Gjest Kanuttius
Skrevet

Lykke til, dette ordner seg. Du har fått så mange gode råd så jeg tenker ikke å gjenta de. 😊

yellow ledbetter
Skrevet (endret)

Du blir ikke nødvendigvis henvist til DPS. Det er ikke alltid fastlegens feil, men DPS prioriterer gjerne ikke folk som "klarer seg selv". Jeg fikk beskjed om det hos min fastlege. Han kunne selvsagt søkt, men jeg hadde uansett fått avslag. Folk med langt større problemer enn mine får avslag her. Du må nesten være til fare for deg selv og andre for å bli godtatt. Så for meg og mange andre har løsningen være å gjøre det privat. 

Endret av yellow ledbetter
Skrevet
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Du blir ikke nødvendigvis henvist til DPS. Det er ikke alltid fastlegens feil, men DPS prioriterer gjerne ikke folk som "klarer seg selv". Jeg fikk beskjed om det hos min fastlege. Han kunne selvsagt søkt, men jeg hadde uansett fått avslag. Folk med langt større problemer enn mine får avslag her. Du må nesten være til fare for deg selv og andre for å bli godtatt. Så for meg og mange andre har løsningen være å gjøre det privat. 

Jeg tror dette har mye å si om hvor man bor i landet.Jeg har hatt behandling hos psykolog ved dps,uten å noen gang være i nærheten av å være en fare for meg selv eller andre .Flere DPS har eget behandlingsopplegg for adhd,som arbeidsminnetrening osv. og de som får behandling her er langt fra tunge akutte pasienter,da ville jo tilbudet vært helt meningsløst. Det er for at folk med adhd skal få det lettere i hverdagen.DPS legger vekt på fastlegens henvisning,så legen har et stort ansvar her for hvordan h*n har forstått situasjonen til pasient og klarer å formidle dette i henvisning. Litt ut fra tilbud hos ditt lokale dps så kan det ofte være like smart å gå privat. Prisen blir jo stort sett den samme når man går til psykolog med trygderefusjon.

yellow ledbetter
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette har mye å si om hvor man bor i landet.Jeg har hatt behandling hos psykolog ved dps,uten å noen gang være i nærheten av å være en fare for meg selv eller andre .Flere DPS har eget behandlingsopplegg for adhd,som arbeidsminnetrening osv. og de som får behandling her er langt fra tunge akutte pasienter,da ville jo tilbudet vært helt meningsløst. Det er for at folk med adhd skal få det lettere i hverdagen.DPS legger vekt på fastlegens henvisning,så legen har et stort ansvar her for hvordan h*n har forstått situasjonen til pasient og klarer å formidle dette i henvisning. Litt ut fra tilbud hos ditt lokale dps så kan det ofte være like smart å gå privat. Prisen blir jo stort sett den samme når man går til psykolog med trygderefusjon.

Ja, det er nok absolutt stedsavhengig, så jeg ville absolutt prøvd å få noe via fastlegen først, og like gjerne en privatpraktiserende psykiater med refusjonsavtale som DPS. Min har ikke det, men siden jeg er i jobb og har råd til å betale så går det jo greit, og jeg slapp å vente på plass. Det er jo kjekt, og han stilte diagnosen kjapt også.

Skrevet
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, det er nok absolutt stedsavhengig, så jeg ville absolutt prøvd å få noe via fastlegen først, og like gjerne en privatpraktiserende psykiater med refusjonsavtale som DPS. Min har ikke det, men siden jeg er i jobb og har råd til å betale så går det jo greit, og jeg slapp å vente på plass. Det er jo kjekt, og han stilte diagnosen kjapt også.

Er ikke alle som er i jobb som har råd til å gå privat. kommer vel litt ann på hva årsinntekt man har og hvor mange man forsørger.Med en timebetaling på kr 1000+,kan det bli dyrt for noen og en hver hvis man trenger noen timer.Du slipper ventetid da,men hvis man har hastverk så er man vel en sterkere kandidat til DPS,sånn generelt😉

yellow ledbetter
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som er i jobb som har råd til å gå privat. kommer vel litt ann på hva årsinntekt man har og hvor mange man forsørger.Med en timebetaling på kr 1000+,kan det bli dyrt for noen og en hver hvis man trenger noen timer.Du slipper ventetid da,men hvis man har hastverk så er man vel en sterkere kandidat til DPS,sånn generelt😉

Ja, absolutt. Det burde uansett ikke være sånn. Det er mye som ikke er som det burde. Sønnen min ble utredet på DPS (han bor på en annen kant av landet enn jeg gjør nå), men det gikk mange måneder før han fikk prøve medisin fordi psykiateren hans ble sjukmeldt. Jeg tror hele prosessen tok nærmere ett år, mens jeg var utredet og i gang med å prøve ut medisin etter en måned. Det er bare veldig feil. 

Endret av yellow ledbetter
Skrevet
10 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ja, absolutt. Det burde uansett ikke være sånn. Det er mye som ikke er som det burde. Sønnen min ble utredet på DPS (han bor på en annen kant av landet enn jeg gjør nå), men det gikk mange måneder før han fikk prøve medisin fordi psykiateren hans ble sjukmeldt. Jeg tror hele prosessen tok nærmere ett år, mens jeg var utredet og i gang med å prøve ut medisin etter en måned. Det er bare veldig feil. 

Ja det er veldig feil. Ett år er lenge for en utredning og medisiner.Syns helsevesenet skal tilrettelegge bedre og ivertfall gi garantier til mennesker som allerede er i behandling. Er jo ikke sånn med det fysiske. Ingen med feks. leddgikt som må vente med medisiner for at legen er syk,skulle jammen meg tatt seg ut. Viser jo bare hvordan man egentlig ser på psykiske lidelser. Leddgikt er vel i fleste tilfeller ikke livstruende,men reduserer livskvalitet uten behandling. Akkurat som psykiske lidelser.

Skrevet
På ‎02‎.‎12‎.‎2017 den 14.16, yellow ledbetter skrev:

Her er det generalisert alt for langt. Vurdering av oppstart sentralstimulerende er en spesialistoppgave som DPS skal og vil ta. Hun vil nok få time i løpet av 3-4 mnd.

Anonymkode: 1767c...570

yellow ledbetter
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det generalisert alt for langt. Vurdering av oppstart sentralstimulerende er en spesialistoppgave som DPS skal og vil ta. Hun vil nok få time i løpet av 3-4 mnd.

Anonymkode: 1767c...570

Får håpe det. Som sagt hadde det ikke skjedd her hvor jeg bor, men det er heldigvis ikke sånn overalt. Uansett lurt å prøve det først, selvsagt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...