Gå til innhold

Bipolar og problematisk adferd sammen med alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som har diagnosen Bipolar type 2. Han har hatt denne diagnosen i ca 15 år med opp og nedturer i forskjellig styrkegrad. Han har hele tiden hatt et problematisk forhold til alkohol. Det har blitt for mye mange ganger med ubehagelig oppførsel spesielt overfor meg, han har i perioder vært overstadig beruset og også skadet seg i tilknytning til for mye alkohol.(flere fall)  Han går på Lamictal og har forstått at det er det han må gjøre for å ha det noenlunde stabilt. Han går til psykiater når han har behov for det. Er i full jobb

Problemet er at han bruker alkoholen som en slags medisin, spesielt når han har et litt høyt stemningsleie. Han kan i perioder forstå at han har et alkoholproblem, men det kan like fort bli glemt etter en stund. Nå har han nettopp snakket med en org. på arbeidsplassen som hjelper ansatte med alkoholproblemer. Etter å ha hørt han beskrive tilstanden, så mente han at han var en soleklar kandidat til et opplegg i org.regi. Det første han gjør etter møtet er å gå en tur og ta seg noen øl, og han bestemmer seg for å ta en tur på byen med en venn. Og drikke mye. Og så jobbe med saken neste dag. Det gjør at jeg får lite tro på at han skal klare dette.... 

Jeg leser om at det er vanskeligere for Bipolare enn andre å slutte med alkohol fordi alkoholen hjelper mot uro og angst. Men er det noen der ute som har gode erfaringer med behandlingsopplegg som kan hjelpe for folk med Bipolar lidelse? Jeg tror det er viktig i behandling å snakke om lidelsen og samtidig motivere for et liv uten alkohol. Hvem er god på det? Vi har vært gift i mange år, har barn, og dette sliter på forholdet og jeg tenker stadig på hvor lenge jeg orker å bo sammen med en som plutselig kan finne på å sette seg til å drikke eller gå alene ut og drikke, bli full og skjelle meg ut, ikke klare å gå på jobb neste dag.  

Anonymkode: 8a793...a51

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det høres tungt ut. Hva med å bruke familiesenteret for å få han til å forstå at alkoholen ødelegger og at han må finne rette doseringen på medisinene, jeg vil tror sykdommen blir lettere å leve med da. Ellers finnes det kurs for bipolare hvor de lærer å leve med den på en god måte. Nermeste psykiatriske sykehus.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en mann som har diagnosen Bipolar type 2. Han har hatt denne diagnosen i ca 15 år med opp og nedturer i forskjellig styrkegrad. Han har hele tiden hatt et problematisk forhold til alkohol. Det har blitt for mye mange ganger med ubehagelig oppførsel spesielt overfor meg, han har i perioder vært overstadig beruset og også skadet seg i tilknytning til for mye alkohol.(flere fall)  Han går på Lamictal og har forstått at det er det han må gjøre for å ha det noenlunde stabilt. Han går til psykiater når han har behov for det. Er i full jobb

Problemet er at han bruker alkoholen som en slags medisin, spesielt når han har et litt høyt stemningsleie. Han kan i perioder forstå at han har et alkoholproblem, men det kan like fort bli glemt etter en stund. Nå har han nettopp snakket med en org. på arbeidsplassen som hjelper ansatte med alkoholproblemer. Etter å ha hørt han beskrive tilstanden, så mente han at han var en soleklar kandidat til et opplegg i org.regi. Det første han gjør etter møtet er å gå en tur og ta seg noen øl, og han bestemmer seg for å ta en tur på byen med en venn. Og drikke mye. Og så jobbe med saken neste dag. Det gjør at jeg får lite tro på at han skal klare dette.... 

Jeg leser om at det er vanskeligere for Bipolare enn andre å slutte med alkohol fordi alkoholen hjelper mot uro og angst. Men er det noen der ute som har gode erfaringer med behandlingsopplegg som kan hjelpe for folk med Bipolar lidelse? Jeg tror det er viktig i behandling å snakke om lidelsen og samtidig motivere for et liv uten alkohol. Hvem er god på det? Vi har vært gift i mange år, har barn, og dette sliter på forholdet og jeg tenker stadig på hvor lenge jeg orker å bo sammen med en som plutselig kan finne på å sette seg til å drikke eller gå alene ut og drikke, bli full og skjelle meg ut, ikke klare å gå på jobb neste dag.  

ROP (rus og psykiatri)

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tydelig har du vært på at dette ødelegger for både barna, deg og samlivet deres? Er han kjent med disse tankene, men velger å ignorere dem?

Hensynet til barna bør veie tungt her. Det er krevende nok å ha en forelder med en stemningslidelse, hvor man kan gå fra å bli utskjelt for småting, til å bli dratt med på spontanturer til Tusenfryd av verdens blideste menneske. 

Da er det svært egoistisk å utsette dem for tilleggsbelastningen å plutselig forsvinne for å ruse seg, og så komme hjem drita full og ytterligere ustabil. Barnas ve og vel burde være motivasjon nok til å kutte ned på alkoholen. 

Det er ikke sånn at alle bipolare må være helt avholds, men ingen bipolare burde gi alkoholen en rolle i behandlingen. Jeg har samme diagnose som din mann, og kan drikke alkohol når jeg er stabil. Når jeg er oppstemt derimot, er det bensin på bålet. Da gir jeg meg selv drikkenekt. 

yellow ledbetter
Skrevet (endret)

Jeg tror dette er et vanlig problem for mange som har den diagnosen. Jeg har møtt folk som ble kalt "periodedrankere", og det gikk jo på at de var ute av kontroll i perioder, også når det gjaldt alkohol. For mange av oss (også vi som har andre diagnoser) er det faktisk bare å måtte innse at alkohol ikke er lurt, og at det beste er å fjerne den risikofaktoren fra livene våre. Men en må jo være motivert. Er han det, så klarer han det kanskje fint på egen hånd, så sant han ikke er alkoholavhengig. Det er ikke alle som har et alkoholproblem som er alkoholikere. Det er også de som bare ikke kan kontrollere bruken, men fint kan være avholds. 

Endret av yellow ledbetter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...